اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

روزشمار ایام فتنه- 23 خرداد

موسوی و کروبی شکست را نمی‌پذیرند/ ورود فتنه‌گران به فاز آشوب خیابانی

خبرگزاری فارس: بیش از 39 میلیون از 46 میلیون ایرانی واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند اما موسوی و کروبی به نتیجه انتخابات تن نمی‌دهند و شکست را نمی‌پذیرند؛ معترضان با به آتش کشیدن سطل‌های زباله برخی خیابان‌ها را مسدود می‌کنند.

موسوی و کروبی شکست را نمی‌پذیرند/ ورود فتنه‌گران به فاز آشوب خیابانی

بنابر اعلام رسمی وزارت کشور، از 39 میلیون و 165 هزار و 191 برگه رای ماخوذه، محمود احمدی‌نژاد با 24 میلیون و 527 هزار و 516 رای و کسب 62.63 آرا رئیس جمهور منتخب ملت ایران معرفی شد. محسن رضایی با 678 هزار و 240 رای (1.73 درصد) ، مهدی کروبی با 333 هزار و 635 رای (0.85 درصد) و میرحسین موسوی با 13 میلیون و 216 هزار و 411 رای (33.75 درصد) نتوانستند آرای اکثریت را برای خود جلب کنند. میزان آرای باطله نیز 409 هزار و 384 رای بوده است.

* بنابر اعلام رسمی وزارت کشور، بیش از 39 میلیون از 46 میلیون ایرانی واجد شرایط جهت رای دادن در انتخابات شرکت کردند که مشارکت بیش از 85% از مردم در این انتخابات، طی 31 سال استقرار نظام جمهوری اسلامی یک رکورد جدید و بی سابقه محسوب می شود.

* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب ضمن صدور پیامی خطاب به ملت ایران تصریح کردند: "انتخابات 22 خرداد با هنرنمائی ملت ایران نصاب تازه‌ای در سلسله‌ طولانی انتخاب‌های ملی پدید آورد، مشارکت بیش ‌از هشتاد درصدی مردم در پای صندوق‌ها و رأی بیست ‌و چهار میلیونی به رئیس جمهور منتخب یک جشن واقعی است." ایشان در ادامه تاکید کردند: "گمان بر این است که دشمنان بخواهند با گونه‌هائی از تحریکات بدخواهانه، شیرینی این رویداد را از کام ملت بزدایند. به همه‌ آحاد مردم و بویژه جوانان عزیز که سرزنده‌ترین نقش‌آفرینان این حادثه‌ی شورانگیز بودند، توصیه میکنم که کاملاً هشیار باشند. همواره باید شنبه‌ پس‌ از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهای محترم،‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‌آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند."

* وزیر کشور در نشست خبری خود با بیان اینکه نماینده‌های کاندیداها از ابتدا تا پایان شمارش آرا بر سر صندوق‌ها حضور داشتند، گفت: "حاضریم استان به استان و شهر به شهر، کلیه آرا را در اختیار نامزدها بگذاریم و حتی حاضریم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم تا اگر شبهه‌ای وجود دارد برطرف شود." محصولی در ادامه تاکید کرد: "هیچ مستندی از تخلفی که در نتایج انتخابات اثر گذار باشد نداشتیم و اگر ارائه شود، پیگیری خواهد شد."

* ستاد انتخاباتی مهندس موسوی با صدور اطلاعیه ای با رد نتایج انتخابات اعلام کرد: "امروز اراده و عزم مردم ایران در برابر یک پدیده اعجاب‌انگیز به نام دروغ، تزویر و تقلب، بهت‌زده شده و بیش از پیش دلتنگ امام راحل است تا نزد او شکایت برد."

 

* زهرا رهنورد همسر مهندس موسوی طی گفتگویی با شبکه تلوزیونی بی بی سی فارسی گفت: "نتیجه آرا دقیقا عکس آن چیزی است که واقعیت دارد، یعنی دقیقا نسبت آرای موسوی به احمدی نژاد 4 به 1 بوده است. یک نقاطی هستند که خودشان نشان دهنده نادرست بودن میزان آراست. مثلا ترک زبانها و مردم آذرباییجان فرزند خودشان را رها نمی کنند تا به فرد دیگری رای بدهند یا خود بنده که بارها گفتم من لر هستم و آقای موسوی هم گفته داماد لرستان است، لرها داماد خودشان را رها نمی کنند و به احمدی نژاد رای بدهند. این دو مورد برای ما ملاک است که باقی موارد هم همینطور است." وی در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که پرسید «رای آقای موسوی بر اساس برآوردهای شما چهار به یک بوده است، در قیاس آقای احمدی‌نژاد مستندات شما چه هست؟» اظهار داشت: "در شهرستان ها و تهران در واقع تجمع مردم حاکی از این بود که آرای موسوی بسیار بالاتر از آن است که اصلاً قابل تصور باشد، هر وقت طرفداران دو طرف حاضر می شدند، طرفداران احمدی‌نژاد در حد یک صدم بودند در مقابل طرفداران موسوی ... ما نمی دانیم چگونه با این صندوق ها عمل شده و رأی‌ها چگونه دست برده شده و چه بوده، فقط می دانیم که نسبت موسوی به احمدی‌نژاد 4،5 به یک یا 4 به یک یا جاهای دیگر ممکن است مثلاً 3 به 1،5 باشد."

 

 

* مهندس موسوی نخستین بیانیه خود را منتشر نمود. وی نتیجه اعلام شده را بهت آور توصیف کرد و آن را نتیجه شعبده بازی های صدا و سیما و دست اندرکاران انتخابات دانست. وی در ادامه نوشت: "اینجانب ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد ... خائنین به آرای مردم ابایی از آن ندارند که این خانه پارسایان به آتش کشیده شود...  ما موج عقلانیت سبز خود را که برگرفته از تعالیم دینی و علایق ملت به اهل بیت پیامبر(ص) است با تمامی شور ادامه می دهیم و با شورش دروغ که در کشور طغیان کرده و چهره آن را آلوده است مبارزه میکنیم، اما اجازه نخواهیم داد که حرکات ما شکل کور به خود بگیرد."

* فارس: «میرحسین موسوی که پس از شکست سنگین در مقابل محمود احمدی‌نژاد مطابق پیش‌بینی‌های قبلی اقدام به زیر سؤال بردن سلامت انتخابات به منظور توجیه شکست کرده و دعوت به آشوب‌های خیابانی نیز در دستور کار وی و اطرافیان او قرار دارد، سال 65 درخصوص اثرگذاری دولت بر انتخابات نظر دیگری داشته است. وی روز یکشنبه 8 تیر 1365 و در پایان جلسه هیئت دولت به سوالات خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخ داد و در خصوص شبهات مطرح شده در خصوص سلامت انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی گفت: "چطور می شود در انتخاباتی که همه مردم و شورای نگهبان و همچنین روحانیت عزیزمان ناظر هستند، بشود دولت اثر بگذارد؟" وی باید هم اکنون توضیح دهد مگر اتفاقی غیر از این افتاده است؟»

* مهدی کروبی در بیانیه ای نتایج اعلام شده را مضحک و شگفت آور توصیف کرد. وی تاکید کرد: "من به پیشگاه ملت شکایت می برم و دستان همه رای دهندگان به خصوص دانشجویان،‌ روشنفکران ،‌زنان محرومین و افراد مورد تبعیض اعم از دگر اندیشان،‌ اقلیت های حقوقی و مذهبی ،‌دراویش ،‌اهل حق را می بوسم و حتما در مقابل این مهندسی و تنظیم ناشیانه رای ملت سکوت نخواهم کرد و به عنوان فردی مستقل در چارچوب فکری و سیاسی خاص خود و بر اساس مواضع و بیانیه هایی که منتشر کرده ام در صحنه خواهم ماند." کروبی در آخرین جمله این بیانیه نوشت: "این تازه اول داستان است."

* سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور  بیانیه ای اعلام کرد: "در پی انتخابات رسوای اخیر که در محافل سیاسی داخل و خارجی از آن به‌عنوان کودتای نرم علیه مردمسالاری و جمهوریت در ایران یاد می کنند، اقتدارگرایان حاکم در اقدامی وقیحانه در سطح وسیعی اقدام به دستگیری فعالان سیاسی منتقد و مخالف دولت کرده اند. بی شک موج دستگیری فعالان سیاسی خطای بزرگ دیگری در ادامه بدعت و خطای مصادره آراء مردم در انتخابات رسوای دهم است."

* میرحسین موسوی در نامه ای سرگشاده خطاب به مراجع تقلید نوشت: "سکوت علما و مراجع که ملجا راسخ این ملت شمرده می‌شوند، خسارتی بیش از یک تغییر در آراء را به دنبال خواهد داشت."

وی تصریح کرد: "تصور تقلب در آرای مردم تا این اندازه و برابر انظار شگفت‌زده جهانیان از حکومتی که تعهد به عدالت شرعیه از ارکان اساسی آن شمرده می‌شود، برای کسی ممکن نبود."

* ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه با تلوزیون صدای آمریکا نتایج انتخابات ایران را «تقلب بزرگ» توصیف کرد.

* روزنامه ایران: «مصطفی تاج زاده و عبدا... رمضان زاده به همراه 11 نفر از عواملی که قصد اغتشاش داشتند، بعد از ظهر دیروز توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند. مرجع قضایی برای برخی متهمان این پرونده حکم پیگرد صادر کرده و مکان مورد نظر نیز پلمب شده است. این متهمان در ساختمانی در محدوده قیطریه تهران در حال خبرسازی و تهیه فیلم برای شبکه‌های ماهواره‌ای بودند و هم چنین از این مکان مقادیری سلاح سرد نیز کشف شده است»

* مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه ای خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد.

* خبرگزاری رویترز: «این اولین باری نیست که این آهنگرزاده (احمدی نژاد) توانست در صحنه ظاهر شود زیرا در انتخابات گذشته نیز وی توانست رقیب قدرتمند خود یعنی رفسنجانی را در یک رقابت تنگاتنگ شکست دهد. امروز کشورهای غربی اگر بخواهند برنامه هسته‌ای ایران را خنثی کنند، باید به دنبال راهی بگردند که چگونه با دولت احمدی‌نژاد تعامل کنند؟ کشورهای غربی امید زیادی به پیروزی موسوی داشتند تا وی بتواند تنش ایجاد شده در قبال برنامه هسته ای ایران و کشورهای غربی را برطرف کند و شانس برقراری ارتباط با اوباما را افزایش دهد اما به نظر می رسد که به قدرت رسیدن دوباره احمدی‌نژاد، نشانه ای از بازگشت به ریشه ها و اصول انقلاب ایران و تجدید آرمان‌هایی است که توسط آیت ا... خمینی بنیان گذار انقلاب ایران پایه‌گذاری شده بود.»

* رجانیوز: «بعد از ظهر امروز اغتشاشات پراکنده در تهران آغاز شد. تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در حالی که به دو دسته موافق و مخالف نتایج انتخابات تقسیم شده بودند در خیابان 16 آذر و سپس میدان انقلاب علیه همدیگر شعارهایی سردادند. مخالفین شعارهایی همچون مرگ بر دیکتاتور و موافقین شعارهایی چون قبول اکثریت، نشان آدمیت سر دادند. در حالی که جمعیت به سوی وزارت کشور حرکت می کرد، در خیابان فاطمی سطل های زباله توسط معترضین به نتایج انتخابات به آتش کشیده شد و به تدریج با تاریک شدن هوا، درگیری ها بین نیروی انتظامی و اغتشاشگران شدت گرفت. پیروزی قطعی دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم همان‌طور که انتظار می‌رفت با واکنش خشونت‌طلبانه برخی هواداران سایر رقبا به ویژه موسوی مواجه شده و این اوباش اجیر شده در میدان ولی‌عصر(عج) تهران اقدام به آشوب خیابانی و صدمه زدن به اموال عمومی کردند. هم چنین حوالی ساعت 18 یک دستگاه اتوبوس در خیابات مطهری به آتش کشیده شد. مجموعه تحرکات انجام شده در سطح شهر تهران طی ساعات پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، محصول طراحی اتاق عملیات آشوب و اغتشاش اصلاح‌طلبان در تهران است. این اتاق عملیات آشوب طی 24 ساعت گذشته و با حضور مؤثر محسن امین‌زاده و مصطفی تاج‌زاده مکرراً تشکیل جلسه داده و در حال برنامه‌ریزی برای دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی مانند پخش شایعه حبس خانگی موسوی و همچنین سازماندهی اراذل و اوباش برای ایجاد آشوب‌های خیابانی است. در همین راستا تعدادی از عوامل اصلی متهم به هدایت آشوب‌های خیابانی در تهران از جمله تاج‌زاده، رمضان‌زاده، میردامادی، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی، مجردی، شریعتی، صفایی فراهانی، تقی رحمانی، هدی صابر و زیدآبادی بازداشت شدند.»

* رادیو زمانه: "گزارش‌ها از درگیری‌های پراکنده و شدیدی در خیابان‌های مرکز و شمال شهر تهران حکایت دارد. گروهی از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی از صبح امروز با حضور در خیابان‌های تهران، اعتراض خود را به نتایج انتخابات اعلام کرده‌اند. آن‌طور که شاهدان عینی از سطح شهر تهران گزارش می‌دهند، اوضاع در خیابان ولیعصر، زرتشت، فاطمی، میدان انقلاب، میدان ونک و چهارراه جهان کودک نا‌آرام است. در خیابان تخت طاووس و میرزای شیرازی تهران نیز درگیری‌ها به شدت در جریان است و بخش‌هایی از خیابان به آتش کشیده شده است. معترضان با به آتش کشیدن سطل‌های زباله، کندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نیز شکستن شیشه‌های اتومبیل‌ها راه ورود خودروهای پلیس به این خیابان را بسته‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از آتش زدن لاستیک از سوی معترضین به نتیجه انتخابات مقابل ساختمان وزارت کشور خبر داده است. نیرو‌های پلیس و گارد ویژه با استقرار در خیابان‌های مرکزی شهر تهران به گفته شاهدان عینی با معترضان به شدت برخورد می‌کنند."

* منبع: کتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول