اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در لارستان

قلعه پرویزه اوز رو به ویرانی است

خبرگزاری فارس: قلعه پرویزه اوز لارستان، قلعه ماندگار خاطره‌ها رو به ویرانی است.

قلعه پرویزه اوز رو به ویرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، قلعه پرویزه اوز در شیراز به پروده مشهور است و یکی از قلعه‌های بسیار زیبای کوهستانی جنوب کشور قبل از اسلام است که پس از هزاران سال همچنان استوار بازگو کننده خاطرات و وقایع گذشته‌های دور این منطقه جنوبی است.

در منطقه دواسپی (DOESPI) اوز در میان دشتی ناهموار و خشن که کوه‌های جوان و فرسوده از دنباله کوه‌های زاگرس جنوبی آن را احاطه کرده است، کوهی مدور و تنها به بلندی حدود 200 متر مشاهده می‌کنیم که دیدن آن شگفتی و عظمت پیشینیان را جلوه‌گر می‌کند.

نخستین ورودی پای قلعه دیواری از خشت خام به ارتفاع سه متری باقی مانده و در زیر این دیوار سنگ چین از مصالح سنگ و ساروج به عنوان پایه استحکامی هنوز در سمت راست راهرو پابرجاست.

این راه باریک ما را به بالای کوه و پایین قلعه می‌رساند. این مکان حدود 100 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در حال حاضر نردبانی از چوب که به وسیله طناب و میخ به کوه وصل است و سه متر ارتفاع دارد، ما را به قلعه می‌رساند.

هنگامی وارد محوطه قلعه در بالای کوه شدیم سمت راست قلعه اصلی محصور شده با یک راه ورودی وجود دارد.

برج دیده‌بانی قلعه به قطر سه مترو دیواری با ارتفاع سه متر وجود دارد که در آن نگهبانان بر تمام دشت و منطقه اطراف نظارت داشته‌اند.

جنب برج، محل حاکم‌نشین و خانواده‌اش با 5 هزار و 600 متر مربع مساحت به چشم می‌خورد که قسمت حاکم‌نشین به وسیله دیواری از سایر قسمت‌ها مجزاست.

آنچه در حال حاضر درون قلعه اصلی می‌توان مشاهده کرد آب‌انبارهایی به طول سه و عرض دو متر، چند اطاق و ایوان فرو ریخته در شرق آب‌انبارها و چاهی به ابعاد دو در دو در دل کوه کنده شده و آثار سفال شکسته ظروف در اکثر جاهای قلعه دیده می‌شود.

سطح کلی بالای این کوه با عظمت حدود 60 هزار متر مربع وسعت دارد.

در اطراف قلعه پرتگاه‌های بزرگ و مخوف موجود است و کوه و قلعه پروده اوز با افتخار فریاد می‌زند و می‌گوید که منم کوه، منم سنگ و صخره، منم عظمت، منم مظهر سختی و شدت، منم جلوه‌گاه قدرت و حفاظت و منم مامن قدرتمندان و حاکمان و ... که با افتخار ایستاده‌ام. قلعه پرویزه اوز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و این قلعه منسوب به خسرو پرویز ساسانی است.

این قلعه تاریخی رو به ویرانی است و می‌طلبد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان نسبت به تعمیر و مرمت آن اقدام کند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول