اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: ـ 2

نیازمند نظریه بومی پدافند غیرعامل هستیم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: دفاع هر کشور متناسب با ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف طراحی می‌شود، بنابراین در شرایط کنونی نیازمند نظریه بومی پدافند غیرعامل هستیم.

نیازمند نظریه بومی پدافند غیرعامل هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم غلامرضا جلالی در نخستین همایش «پدافند غیرعامل از منظر دین» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد جنگ سایبری را عرصه جدید نبرد دشمنان با ایران دانست و اظهار کرد: شاهد هستیم که اولویت حوزه‌های مردمی و غیرنظامی در این عرصه بیش از حوزه‌های نظامی است و علاوه بر این حملات بیولوژیک در حوزه دام و انسان، نبرد دیگری است که در چارچوب اقتصادی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مردم‌محور بودن تهدیدات کنونی گفت: آمریکا در سند 2012 خود چهار محور اصلی یعنی کوچک کردن زرادخانه‌های هسته‌ای، کاهش قدرت نظامی، جنگ بی‌قاعده و توسعه تسلیحات و جنگ سایبری را مدنظر قرار داده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: جنگ نرم، جنگ نیمه‌سخت و جنگ سخت، روش‌های کنونی دشمنان برای مقابله با ایران است و آنها به دنبال تهدید علیه مردم به منظور براندازی حکومت هستند.

وی با بیان اینکه کلیت نظام توسط دشمنان مورد هدف قرار گرفته است عنوان داشت: در این جنگ بیشترین تأثیر بر حوزه غیرنظامی با تمرکز جدی بر مردم صورت می‌گیرد زیرا دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که ملت‌ها عنصر تعیین‌کننده جنگ بوده و با تغییر عقاید آنها می‌توان به پیروزی دست یافت بنابراین دشمنان به دنبال ایجاد ظرفیت‌های منفی در میان ملت‌ها هستند و از این حربه در مناطقی چون بالکان بهره گرفتند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر ایجاد یک نظریه دفاعی بومی در کشور گفت: دفاع هر کشور متناسب با ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف طراحی می‌شود و ما نیز در برابر تهدیدات همه‌جانبه کنونی، نیازمند دفاعی همه‌جانبه هستیم.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس اظهار کرد: تثبیت نظام اسلامی و آموختن دفاع یک‌تنه در مقابل تمام جهان از دستاوردهای جنگ تحمیلی بود ضمن اینکه ابهت پوشالی دشمنان توسط ملت ایران شکسته شد.

جلالی ادامه داد: معمولاً در زمانی که دشمنان هم‌طراز با یک ملت باشند استفاده از قشون نظامی مورد تاکید قرار دارد اما در صورت عدم توازن نظامی، دفاع غیرعامل رویکرد اصلی خواهد بود بنابراین ما باید مجموعه دفاع عامل و غیرعامل را در نظر داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر نهادینه شدن فکر دفاعی در احداث تمام زیرساخت‌ها گفت: هر حرکتی در مسیر توسعه کشور باید تفکر دفاعی داشته باشد.

وی افزود: وابستگی به استکبار جهانی به بهانه دستیابی به فناوری‌های جدید امری غیرقابل قبول است و نباید تمام زیرساخت‌ها را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

جلالی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در منطقه عسلویه گفت: ما نیازمند یک نظام دفاعی هستیم که تمام این سرمایه‌گذاری‌ها را در بر بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه برنامه توسعه استفاده از گاز طبیعی موجب وابستگی بسیاری از صنایع و نیز مردم به این صنعت شده است ابراز کرد: توجه به پدافند غیرعامل در این زمینه از اصول اساسی است.

وی ادامه داد: جنگ اخیر علیه ملت ایران نشان داد که اداره کشور باید بر اساس ظرفیت‌های ملی صورت گیرد هر چند بحث تعامل با دیگر کشورها اهمیت دارد.

جلالی با اشاره به نام‌گذاری‌های اقتصادی چند ساله اخیر توسط مقام معظم رهبری افزود: دفاع غیرعامل به معنای کنترل و مدیریت تهدیدات بوده و ایشان نیز همین مسئله را مدنظر داشته‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر بازدارندگی در مقابل تهدیدات در حوزه دفاع غیرعامل اظهار کرد: شکست‌ناپذیر کردن کشور در مقابل دشمنان باید به گونه‌ای باشد که آنها دچار یأس از پیروزی و ترس از تلفات در صورت حمله شوند.

وی ادامه داد: ساختن یک کشور تسخیرنشدنی و مقاوم در برابر هرگونه توطئه و تهدید در قالب پدافند غیرعامل صورت می‌گیرد و ما در این خصوص نیازمند نظریه‌پردازی هستیم وگرنه کشور به سمت نظریات خارجی خواهد رفت.

جلالی با بیان اینکه مفاهیم ارزشمندی در میان مباحث دینی اسلام وجود دارد گفت: تولید باور ملی در برابر تهدیدات و یک دفاع مقدس غیرعامل با استفاده از دین امکان‌پذیر است و مقام معظم رهبری نیز بر تولید یک نظریه دفاع غیرعامل بومی مبتنی بر ظرفیت‌های اسلامی تاکید دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، مسئله دفاع غیرمستقیم را دارای سابقه طولانی در تاریخ و اسلام دانست و افزود: نمونه بارز این مسئله، حفر خندق در اطراف شهر مدینه به پیشنهاد سلمان فارسی است.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول