اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

قدمت تاریخی آذربایجان‌شرقی بیش از 7500 سال اعلام شد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: طبق بررسی‌های باستان‌شناسی انجام شده، قدمت آذربایجان‌شرقی به بیش از هفت هزار و 500 سال پیش باز می‌گردد.

قدمت تاریخی آذربایجان‌شرقی بیش از 7500 سال اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی در حاشیه بازدید از موزه محرم تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مساجد مرمت شده در سال‌جاری اظهار کرد: گرچه احیای تمام آثار تاریخی استان در دست اقدام است اما مرمت مساجد تاریخی و اماکن مذهبی در اولویت قرار داشته که در این میان ادیان دیگر نیز فراموش نشده و کلیساهای تاریخی استان نیز مورد توجه قرار دارند.

وی با اشاره به قدمت تاریخی آذربایجان‌شرقی افزود: طبق بررسی‌های باستان‌شناسی انجام شده، قدمت آذربایجان‌شرقی به بیش از هفت هزار و 500 سال پیش باز می‌گردد و بنابر برخی اقوال آیاتی که در قرآن از قوم راس آمده همان اشاره به رودخانه ارس و اقوامی که در آنجا زندگی می‌کردند، دارد.

محمدی ادامه داد: این قدمت تاریخی و بلند استان آذربایجان‌شرقی آثار تاریخی بسیاری را با خود به همراه داشته که در این میان بیش از 200  مسجد تاریخی در استان وجود داشته و همه‌ آثار تاکنون مرمت و احیا شده یا در دست مرمت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قدمت بسیاری از مساجد تاریخی استان به دوره‌های سلجوقی، ایلخانی و قاجار باز می‌گردد، گفت: مساجد تاریخی استان عظمت خاصی داشته و روح معنویت به لحاظ نوع معماریشان در آنها جاری است که این میراث زیبای معنوی ضروری است حفظ شود.

وی وجود طاق‌ها و گنبدها و رنگ‌آمیزی خاص آنها را عامل ایجاد یک رنگی و وحدت در فضای مساجد دانست و افزود: مرمت مساجد جامع شهرستان‌ها که هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و قدمت طولانی در تاریخی دارند در اولویت قرار دارند که در این میان مسجد جامع شبستر، سراب، شرفخانه، اهر، هشترود در حال مرمت هستند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان مرمت آثار تاریخی و مذهبی را توفیقی برای مدیریت خود و دولت دهم دانست و افزود: آثار مرمت شده در مدت چهار سال با تعداد فعالیت‌های انجام شده در طول 20 سال گذشته برابری می‌کند که این مهم توفیقی الهی است.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول