اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مصلی اصفهان

سکوت، ادعا و بهانه تنها پاسخ سردمداران پروژه مغفول مصلی

خبرگزاری فارس: در حالی که سال‌‌ها از زدن کلنگ اولیه مصلی بر زمین می‌گذرد، اما هنوز متولیان این پروژه با اما و اگرها و بهانه‌های مطرح شده، اجرای آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند و هنوز هم سجاده‌های اصفهانی‌ها در انتظار وعده مسئولان است.

سکوت، ادعا و بهانه تنها پاسخ سردمداران پروژه مغفول مصلی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جمعه‌ها با مراجعه به میدان نقش جهان خیل عظیمی از جمعیت نمازگزاران را می‌بینیم که در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه حضور پر شوری دارند، از پیرمردی که در گرمای فصل تابستان در سایه ناچیز درختچه‌های واقع در میدان نقش جهان پناه آورده تا خود را برای نماز جمعه آماده کند یا کودکانی که به همراه مادرانشان در نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند.

یکی از مسن‌ترین نمازگزاران پیرمردی است که در سایه یکی از این درختچه‌ها نشسته تا خود را برای نماز جمعه آماده کند از او برای مصاحبه‌ای کوتاه اجازه می‌گیرم؛ او تکه کارتنی را که در دستش بود و با آن خودش را باد می‌زد کنار خود قرار داد تا من به عنوان زیرانداز از آن استفاده کنم و به راحتی در کنار او بنشینم.

از او که نامش رمضان علی است می‌پرسم برای شما در گرمای شدید تابستان حضور در نماز جمعه سخت نیست؟ در حالی که نخ‌های گره خورده سجاده‌اش را باز می‌کرد، گفت: حضور در نماز جمعه یک تکلیف است و خدا هم در سوره جمعه به آن تاکید کرده و من هم در تابستان و زمستان و در گرم‌ترین و سردترین روزهای سال در نماز جمعه حضور داشته‌ام، اما حرف شما را هم قبول دارم و دولت باید برای برپایی نماز جمعه جای ثابت و مشخصی را در نظر بگیرد تا مردم با این‌گونه مشکلات مواجه نشوند.

وی ادامه داد: البته در فصل تابستان صفوف نماز جمعه به دلیل خنکی شبستان‌های مسجد امام(ره) در داخل این مسجد برگزار می‌شود، اما در فصل زمستان این مراسم در داخل میدان امام(ره) برگزار می‌شود که گاهی نیز برپایی نماز جمعه با بارش باران همراه است.

این پیرمرد در جواب سؤالی که از او پرسیدم چرا شهر اصفهان جای مشخصی برای برپایی نماز جمعه ندارد، گفت: سال‌هاست که این مراسم در میدان امام برگزار می‌شود البته قرار بوده که مصلایی نیز ساخته شود، اما هنوز خبری نیست و بارها نیز امام جمعه از این وضعیت شاکی بوده است.

این گفت‌وگوی کوتاه خود بخش کوچکی از مشکلات مردم اصفهان در برپایی نماز جمعه است و آماده نبودن مصلی در کنار ورزشگاه نقش جهان و مترو اصفهان را به پایتخت پروژه‌های ناتمام تبدیل کرده است و به حق هم می‌توان این عنوان را در کنار پایتخت فرهنگ و تمدن برای شهر گنبدهای فیروزه‌ای انتخاب کرد.

شهری که هنوز برای برپایی یک نماز جمعه با مشکل مواجه بوده و هنوز پس از 17 سال از کلنگ زنی و آغاز به کار ساخت مصلای اصفهان اما مردم این دیار هنوز در آرزوی برپایی نماز در آن هستند و با توجه به اینکه بایستی نماز عبادی سیاسی جمعه را در همان میدان تاریخی نقش جهان برپا کنند از این‌رو باید سپاسگزار گذشتگان خود برای ساخت این میدان تاریخی باشند.

همان طور که رمضان علی گزارش ما از مشکلات برپایی نماز جمعه در اصفهان گفت؛ برگزاری مراسم نماز جمعه در شش ماهه اول سال که هوا گرم است در داخل مسجد امام(ره) برپا می‌شود (که البته باید در نظر داشت فضایی که در مسجد امام برای برپایی نماز جمعه برگزار شده است با زدن چادرهایی در وسط حیاط مسجد، سبب گرفتن وسعت دید و زیبایی‌های مسجد بی‌نظیر امام(ره) برای توریست‌ها شده است که این نیز یکی از ضعف‌های موجود مطرح می‌شود) و در شش ماهه دوم سال نیز به دلیل سردی هوای داخل مسجد امام(ره) نمازگزاران مجبور به برپایی نماز در خود میدان نقش جهان می‌شوند که این خود نیز با توجه به شرایط این موقع سال و وجود بارندگی‌ها بر دغدغه مردم اصفهان افزوده است و بارها دیده شده که مردم نماز را در زیر بارش باران و هوای سرد زمستان بر پا کرده‌اند و باید گفت این‌گونه برگزاری نماز جمعه در خور شهری تاریخی و مذهبی همچون اصفهان نیست و برای رفع این مشکل بایستی چاره‌ای اندیشیده شود.

از طرفی دیگر بنای تاریخی میدان نقش جهان به ویژه گنبدها و کاشی‌های زیبای مسجد امام نیز تحمل ارتعاشات ایجاد شده از سر و صدای بلندگوها را نداشته و شاید بتوان یکی از دلایل ریزش کاشی‌های گنبد این مسجد را برگزاری این‌گونه مراسم در این محل دانست.

وجود همین مشکلات نیز مسئولان را بر آن داشت تا ایده ساخت مصلی را مطرح کنند مصلایی که از حدود 17 سال پیش در زمینی موقوفی به مساحت 84 هزار مترمربع و با هیئت امنایی متشکل از چهار شخصیت حقوقی و 9 شخصیت حقیقی در سال 1374 آغاز شد.

شاید کمتر کسی باور می‌کرد این طرح که به گفته طراحان آن برگرفته از معماری سنتی اصفهان است و در سال 1999 میلادی در کنفرانسی در برزیل به عنوان یکی از هشت طرح برتر در زمینه فرم فلزی و پوسته بتنی در دنیا انتخاب شد و قرار بود بعد از هشت سال به اتمام برسد امروز بعد از 17 سال کمتر از 50 درصد پیشرفت ساخت داشته باشد، طرحی که به نظر می‌رسد در کنار طرح مترو و ورزشگاه نقش جهان قرار است در اذهان مردم اصفهان به عنوان آثار تاریخی ثبت شده و اصفهان را به "شهر پروژه‌های ناتمام" مبدل کند.

مشکل اساس‌نامه یکی دیگر از مشکلاتی که مصلای اصفهان با آن دست به گریبان است و در این ارتباط نیز آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه کسانی که نامشان در اساسنامه مصلی به عنوان هیئت امناست شخصیت‌های حقوقی نیستند بلکه شخصیت حقیقی‌ مطرح می‌شوند، اظهار داشت: نوع انتخاب هیئت امنا در اساسنامه را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند تا کار موروثی شود که اگر این آقایان استعفا دهند و کار به اوقاف واگذار شود مصلی یک ساله تمام می‌شود.

محمدتقی رهبر که خود نیز به عنوان امام جمعه موقت اصفهان بارها از طریق تریبون نماز جمعه به کم کاری در ساخت مصلای اصفهان انتقاد کرده است؛ مسائل مطروحه در مورد هیئت امنای مصلی را یک بهانه برای تکمیل نکردن این طرح از سوی مسئولان دانست و بیان داشت: مسئولان بحث هیئت امنا را بهانه نکنند و باید در این زمینه نیروی کاری و بودجه را برای اتمام این طرح به کار گیرند.

البته به گفته سعید خادم‌آقا مدیرعامل مصلای بزرگ اصفهان مطابق با گزارش سال 91 در شرایط فعلی و بر اساس میزان اعتبار تعریف شده برای طرح مصلای اصفهان تا پایان سال مالی 90 و تا پایان تیر ماه 91 میزان 31 میلیارد و 992 میلیون ریال تصویب شده که احتمال می‌رود بخشی از آن تخصیص داده نشود.

وی افزود: تلاش و برنامه‌ریزی‌ها به منظور پیگیری و تکمیل طرح‌هایی جدید پس از تعیین میزان اعتبار سال 91 و در صورت فعال‌سازی یک یا چند مورد از منابع مالی قابل پیگیری وجود دارد.

همچنین حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان در ارتباط با بی‌توجهی نسبت به تکمیل مصلای اصفهان با بیان اینکه در این ارتباط بارها از طریق تریبون نماز جمعه انتقاد و هشدار داده شده است، اظهار داشت: بارها در این زمینه تذکر داده شده، اما گوش شنوایی نشنید و کسی مصلی را جدی نگرفت.

وی افزود: برای اجلاس سران، پل‌ها و زیرگذرها پول اختصاص داده می‌شود و یک زیرگذر شش ماهه به پایان می‌رسد، اما مصلای اصفهان غریب واقع شده است.

امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی استانداری بیان داشت: بارها مسئولان استانداری قول اتمام آن را دادند، اما حتی یک گوشه از این پروژه افتتاح نشده و در حد یک شعار باقیمانده است.

این انتقادات در حالی از سوی حجت‌الاسلام رهبر مطرح شده که این روزها خبر برکناری سید جمال‌الدین صمصام شریعت معاون عمرانی استانداری نیز در رسانه‌ها انتشار یافته و با توجه به اینکه اعضای هیئت رئیسه مصلای اصفهان اشخاص حقوقی هستند و معاون عمرانی استانداری نیز رئیس هیئت مدیره مصلی است پس با این حال مصلای اصفهان نیز بدون هیئت مدیره است و این خود بر مشکلات گذشته می‌افزاید.

البته معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در قبل کارشکنی‌ها و سوء مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان را علت روند کند عملیات اجرایی مصلی اصفهان که رییس هیئت مدیره این طرح دانسته  و گفته بود پارسال برای تکمیل طرح مصلی بیش از 3 میلیارد تومان اعتبارات دولتی اختصاص یافت که تاکنون این طرح پیشرفت چشمگیری نداشته است.

وی بی‌اطلاعی و توجیه نبودن از قوانین و مقررات و نیز عدم پیگیری اعتبارات برای این طرح را از دلایل ضعف مدیریتی اداره اوقاف دانسته است که این سخنان معاون امور عمرانی استانداری واکنش تند مسئولان اداره کل اوقاف استان اصفهان را به دنبال داشت.

بگفته نقدعلی این اداره کل در طول 17 سال گذشته که از آغاز عملیات اجرایی طرح مصلی اصفهان می‌گذرد تاکنون هیچ زمینه‌ای برای اعمال مدیریت بر طرح نداشته و حتی در طول اجرای این طرح از مسئولان‌ اوقاف نظر خواهی هم نشد و نقش اوقاف در طول سال‌های گذشته صرفا امضا و تایید اسناد هزینه‌ای برای معافیت‌های مالیاتی بوده است.

در همین حال مدیرکل اوقاف اصفهان نیز از شکایت اوقاف به مراجع قضایی و احتمال برکنار شدن هیئت مؤسس مصلی خبر داده بود که به گفته حجت‌الاسلام رهبر این پرونده قضایی بدون هیچ‌گونه پیگیری در دادسرا باقیمانده است.

با این اوصاف و با توجه به مشکلات مالی موجود به امید بودجه‌های دولتی نشستن برای تکمیل مصلی انتظاری بیجا و کار اشتباهی است و در این زمینه باید سازمان‌های متولی همچون شهرداری، استانداری، اوقاف برای تکمیل این طرح دست به کار شوند.

صمصام شریعت معاون سابق عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه پروژه مصلای اصفهان دولتی نیست، گفت: دولت هر ساله به مصلی کمک می‌کند اما برای ساخت کامل آن چیزی حدود 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

عباس حاج رسولیها رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در مصاحبه‌ای معتقد است اگر پروژه مصلی به مدیریت شهر واگذار می‌شد این طرح در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری می‌رسید. که در اینجا این سؤال پیش می‌آید که چرا با اینکه شهردار اصفهان از اعضای هیئت امنای مصلای اصفهان محسوب می‌شود پس دلیل اینکه هنوز مدیریت شهر اصفهان به منظور تکمیل این طرح بزرگ ملی پا پیش نمی‌گذارند؛ چیست؟

البته عباس حاج رسولیها در پاسخ به این سؤال سکوت اختیار کرد و حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد و تنها به این نکته که تصمیم گرفته‌ایم سکوت اختیار کنیم و این به صلاح مردم است.

همچنین کریم داوودی نایب رئیس شورای شهر اصفهان نیز در این ارتباط با بیان اینکه مصلای اصفهان به طور رسمی هیئت امنا دارد و هیئت امنا در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند، اظهار داشت: این پروژه بودجه دولتی دارد و جزو پروژه‌های ملی است و وابسته به شهرداری اصفهان نبوده است.

رهبر معظم انقلاب نیز بر اتمام این طرح بزرگ به دست مسئولان و مردم اصفهان تاکید کرده‌اند و بنای مصلی را مظهر بینش فرهنگی و توانائی‌های انقلاب اسلامی دانسته‌اند که در آینده مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

آیا گره مصلای اصفهان به دست مردم یا مسئولان باز می‌شود؟ صدها سؤال بی جواب دیگر در این ارتباط وجود دارد اما با این اما و اگرهای مسئولان که تنها بار مسئولیتی را از دوش خود کنار می‌گذارند این پروژه و چندین پروژه ناتمام شهرمان هنوز اندر خم یک کوچه مانده است و شاید در روزگاران آینده نیز بماند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول