اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

گزارش کامل فارس از افتتاحیه هشتمین همایش دکترین مهدویت

تأکید رئیس مجلس و وزیر ارشاد بر هنر مهدوی و اذان‌گویی سرلشکر فیروزآبادی

خبرگزاری فارس: در مراسم گشایش هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر استفاده هنرمندان از ظرفیت‌های مهدویت تأکید کردند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز هنگام ظهر شرعی، سخنان خود را قطع کرد و اذان گفت.

تأکید رئیس مجلس و وزیر ارشاد بر هنر مهدوی و اذان‌گویی سرلشکر فیروزآبادی

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت صبح امروز در سالن ‌همایش‌‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، آیت‌الله محی‌الدین حائری و آیت‌الله سیدمحمود علوی عضو خبرگان رهبری و لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد.

 

 

* پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به همایش

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی خطاب به برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، پیامی صادر کرد، متن کامل این پیام به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم، قبل از هر چیز تشکیل این جلسه با شکوه و با عظمت را به همه شما عزیزان و مخصوصاً دست اندرکاران تبریک می‌گویم و امیدوارم در پناه لطف پروردگار و عنایات حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) سربلند و سرافراز باشید، حقیقت این است که نیمه شعبان فرصت خوبی برای بازشناسی مسائل مربوط به حضرت مهدی (ارواحنا فداه) و بیعت مجدد با آن حضرت است.

یکی از تفاوت‌های مهمی که ما با مادیون و ماتریالیست‌ها داریم، این است که آنها آینده جهان را تاریک و وحشتناک می‌بینند و پیش بینی می‌کنند، روزی قدرت‌های بزرگ جهان بر سر منافع محدودی که در دنیا وجود دارد، به جان هم بیفتند، نخست با سلاح‌های متعارف، سپس هنگامی که بازار جنگ داغ شد، سلاح‌های اتمی را که  در زرادخانه‌ها انبار کرده‌اند و به قول بعضی حجم آن به اندازه‌ای است که می‌تواند، چندین بار کره زمین را ویران سازد، به کار گیرند و چیزی از تمدن کنونی باقی نماند و اگر کمی از انسان‌ها از آن جان به در برند، بیمارانی خواهند بود که تا آخر عمر زجر می‌کشند.

ولی ما خداپرستان به خصوص شیعیان، جهان آینده را بسیار روشن می‌بینیم؛ جهانی پر از صلح و صفا، پر از عدل و داد، پر از آرامش و حاکمیت ایمان و اصول اخلاقی و به این ترتیب پرده‌های یأس و نومیدی از برابر دیدگان ما کنار می‌رود و با گامی استوار به سوی آن آینده روشن پیش می‌رویم، به اصلاح خویش و دیگران می‌پردازیم تا بتوانیم در آن فضای نورانی نقش مثبتی داشته باشیم.

یک دانشمند خارجی می گوید: مذهب شیعه همیشه سرزنده و بالنده است، چرا که دل به پیشوایانی بسته که او را زنده و حاضر می‌داند و به قیام او برای اصلاح جهان کاملاً امیدوار است.

امیدوارم شما عزیزان در برابر کینه توزی‌های دشمنان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و شبهه افکنی‌های مملو از دروغ و تهمت و تزویر آنها با قامتی استوار بایستید و جوانان را توجیه کنید و بدانید خود آن حضرت (ارواحنا فداه) یار و یاور شما است. سلام و درود خداوند به شما یاران حضرت مهدی علیه السلام باد و همیشه مشمول عنایات حضرتش باشید».

 

 

*عدم وجود کرسی‌های مهدی‌شناسی در کشور/ آموزه مهدویت، دکترین نظام جمهوری اسلامی

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی، دبیر هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در افتتاحیه این همایش، با بیان اینکه در عصر حاضر دو راهبرد برای مهدویت در بعد اعتقادی و راهبردی قابل تبیین است، دو رویکرد اساسی اعتقادی و راهبردی در خصوص آموزه مهدویت یکی از نیازهای جدی ماست و در این حوزه ما چندین هزار حدیث داریم که نیازمند بررسی سندی و دلالی و پژوهش اجتهادی است و این امر را باید در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‏ها پیگیری کرد.

وی با تاکید بر غنی بودن فقه شیعه، افزود: برخلاف غنای موجود در عرصه مهدوی، در قسمت آموزه مهدویت بسیار کم کار بوده‌ایم و به برکت انقلاب اسلامی ایران این تلاش‌ها در این مسیر آغاز و اندکی به بالندگی رسید.

پورسید آقایی با بیان انکه آموزه مهدویت، دکترین نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: این سخن به این معناست که این آموزه قابلیت صورت‌بندی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، تربیتی و فرهنگی را دارد و این در حالی که است که کرسی‌های افلاطون و ارسطو شناسی در همه جا هست، خبری از کرسی مهدی شناسی نیست.

وی درباره علت نامگذاری هشتمین همایش مهدویت به عنوان «هنر زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» بیان داشت: در راستای دغدغه مقام معظم رهبری درباره ورود هنر به عرصه  دینی این نامگذاری صورت گرفت، چرا که مقام معظم رهبری با اشاره به غریبگی و فاصله‌ای که میان هنر و حوزه‌های اهل علم ایجاد شده است، خواستار بر طرف کردن آن شده بود تا زبان رسای هنر با آموزه‌های دینی عجین شود و این آموزه‌ها با زبان هنر بیان شود تا رنگ جاودانگی بگیرد.

دبیر هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت هنر انتظار را بخش خاصی از هنر دینی دانست و اظهار داشت: هنر انتظار، هنری دینی با محوریت امام است که مکلفیم در عصر غیبت، وی را ترازو و میزانی بدانیم و خود و اعمالمان را با آن بسنجیم؛ همان‌گونه که حضرت علی (ع) میزان الاعمال است، امام مهدی (عج) نیز میزان الاعمال است.

وی معرفی شاخصه‌های جامعه زمینه‌ساز را یکی از ضرورت‌های فعلی جامعه علمی کشور دانست و تصریح کرد: ما به دنبال توصیف جامعه‌ای هستیم که در آستانه جامعه منتظر است و معتقدیم که اگر چنین جامعه‌ای را طراحی کرده و ایجاد کنیم، امام خواهد آمد.

پورسیدآقایی در پایان سخنانش به گزارش اجمالی از برگزاری همایش مهدویت پرداخت و گفت: 45 نفر از اندیشمندان خارجی به ارایه مقاله پرداختند که در این همایش حضور دارند و تنها 25 نفر از آنها موفق به ارائه مقاله خواهند شد، این میهمانان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، هلند، ایتالیا، فرانسه، لیتوانی، افغانستان، عراق، مصر، لبنان، بحرین، یمن، پاکستان، فیلیپین و بورکینافاسو هستند.

 

 

 

*هدف از ظهور حجت(عج) رسیدن به «انّا لله» است

در ادامه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی با طرح این سوال که چرا مدت زمان غیبت کبری این مقدار طولانی شده است، به تبیین این موضوع پرداخت و ابراز داشت: طولانی شدن غیبت و طرفی دیگر طولانی شدن عمر حضرت حجت(ع) می‌تواند عاملی برای تغییر و تحول جهانی باشد، زیرا تحول بزرگ جهانی هنگامی رخ می‌دهد که انسان‌ها به مرز پختگی رسیده باشند.

وی در تشریح تفاوت مسئله انتظار با مکاتب دیگر ساخته بشری، افزود: انسان صاحب مافوق هسته‌ای است، وقتی هدف او متعالی باشد، این انرژی آزاد می‌شود، ولی اگر به سوی هدف‌هایی دیگر حرکت کند، هرچند به ظاهر قدرتمند است اما به شدت ضعیف و ناتوان است، لذا مکاتب بشی نتوانسته‌اند به  خوبی از این انرژی درونی استفاده کنند.

آیت‌الله حائری با بیان اینکه مصایب با همه تلخی‌اش برکت است، اظهار داشت« غیبت یک مصیبت است، اما نعمتش این است که انسان همه مکاتب را آزمایش می‌کند و در این فرصت داده شده، پی خواهد برد که به شدت ضعیف و ناتوان است.

وی با اشاره به اینکه هدف از ظهور رسیدن به انّا لله است، ادامه داد: در هنگام ظهور عمل و ذکر قلبی مردم انّا لله و انّا الیه راجعون خواهد بود.

پس از اتمام سخنرانی آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی، گروه ارکسترال فردای روشن به اجرای اثر فردای روشن پرداخت.

 

 

* لاریجانی: صلح و صفای جامعه مهدوی در آثار هنرمندان متجلی شود

به گزارش خبرنگار فارس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در هشتمین همایش بین‌‌المللی دکترین مهدویت با اشاره به تناسب میان شب نیمه شعبان با شب قدر، بیان داشت: طبق روایات پیامبر گرامی اسلام(ص) شب نیمه شعبان، شبی است که در آن اجل‌ و مرگ انسان مشخص می‌شود، از این جهت شبیه شب قدر است، شاید دلیل شباهت این دو شب در این باشد که در شب قدر خداوند قرآن را بر قلب پیامبر نازل کرد و در شب نیمه شعبان که میلاد انسان کامل و ولی خداست، کتاب تکمیلی خداوند به ظهور رسید.

وی با نگاهی فلسفی به تبیین عنوان هشتمین همایش دکترین مهدویت با موضوع «هنر زمینه‌ساز، راهبردها و راهکارها»، افزود: برای ترسیم مدینه فاضله مهدوی نیازمند استفاده صحیح از زبان هنر هستیم، در این راستا افراد، برداشت‌های متفاوتی از هنر دارند که در آثار سینمایی، اشعار و معماری‌ آنها نمود پیدا می‌کند، به طوری‌که برخی هنر را تقلید از طبیعت می‌دانند و برخی دیگر با استفاده ابزاری از هنر به برانگیختن احساسات مردم روی می‌آورند.

لاریجانی با بیان اینکه باید هدف از هنر، رسیدن به حقیقت و غایت هدف متعالی باشد، استفاده ابزاری از هنر جهت برانگیختن عواطف را نامطلوب دانست و اظهار داشت: برخی از اشخاص از هنر برای سرگرمی مردم استفاده می‌کنند و به تولید برنامه‌های مفرح روی می‌آورند تا مردم را به نوعی سرگرم کنند، این‌گونه افراد هدف متعالی در هنر ندارند، لذا بیشتر آثاری که در سینما ساخته می‌شود از این نوع طیف است.

وی با اشاره به اینکه هنری متعالی است که انسان را به سوی تعالی سوق دهد نه اینکه سرگرم کننده و یا تقلید از طبیعت باشد، ادامه داد: این همان چیزی است که در سنت اسلامی مدنظر است و در اشعار حافظ، سعدی و سایر شاعران کشورمان موج می‌زند که به نوعی حقیقت‌گرایی و رسیدن انسان به عالم بالا در آن به چشم می‌خورد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هنر مأموریت انتشار حقیقت دارد، ابراز داشت: هنر باید یک بیداری در نهاد انسان به وجود آورد تا او را به امر روشن متعالی ارتقا دهد، سنت اسلامی در قلمرو فقه و تاریخ اسلام مبتنی بر واقعیت‌ است و احکام الهی از کتاب، سنت، عقل و اجماع استنتاج می‌شود که می‌توان از هنر در این حیطه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت محصول روش علم و فلسفه است، به عالم دیگر یعنی عالم عرفان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه رسیدن به حقیقت و دریافت آن توسط انسان تنها منوط به این عالم نیست، افزود: در سنت اسلام انسان قابلیت دریافت انواع حقیقت را دارد، انسان از آن جهت خلیفه الهی است که در حوزه نامحدودی از این دریافت‌ها قرار گرفته است، در واقع حقیقت یک امر منبسط است و هنر مأموریت دارد این حقیقت را کشف کند.

لاریجانی نگاه به ظهور و نقش امام معصوم را نوعی چنگ زدن به عالم غیب دانست و خاطرنشان کرد: روایات و احادیث در باب مهدویت، یک اقیانوس مواج معارف است، شاید توجه به این موضوع که حضرت مهدی(عج) سرپرستی همه مردم عالم را بر عهده دارد و حضرت(ع) در نامه‌ای به شیخ مفید به این امر اذعان می‌کند، می‌تواند زندگی انسان را تحت شعاع قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه امام مهدی(عج)، قائم به تمام امور جهان است، ادامه داد: در روایات داریم که با ظهور حضرت(عج)، ایشان به مبارزه با ستمکاران می‌رود، یعنی باید همواره عنصر جهاد در دل‌ها و اندیشه‌ها زنده باشد و جهاد موضوع حاشیه‌ای نیست، بلکه متن زندگی انسان است پس با توجه به این موضوع که مبارزه با استکبار یکی از روش‌های مهدوی است، در حال حاضر نیز یک منتظر می‌تواند به مبارزه با استکبار کنونی برود که همان آمریکا و صهیونیسم هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت برخی از متحجران در عصر حاضر به ویژه وهابیون برای اختلاف و کدورت میان فرق مختلف اسلامی، بیان داشت: هنگامی‌که امام زمان(عج) ظهور می‌کند، یک الفت و مهربانی میان مردم شکل می‌گیرد و کینه‌ از دل‌ها بیرون می‌رود، پس هنر می‌تواند در قالب آثار خود مهربانی، صلح و صفا را به تصویر بکشد و به نوعی خود را به جامعه آرمانی مهدوی نزدیک سازد.

وی با بیان اینکه با ظهور حضرت حجت (عج) سرسبزی و آبادانی به جهان باز می‌گردد، افزود: با این حال به نظر می‌رسد، زمینه‌های آبادانی قبل از ظهور باید برداشته شود و هنر می‌تواند در این‌باره نقش مهمی را ایفا کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه عقول مردم در دوران ظهور رشد می‌کند، اظهار داشت: این بالفعل شدن عقول مردم در حدی است که خانم‌های خانه‌دار به درجه اجتهاد می‌رسند؛ به عبارت دیگر جریان تکاملی به حقیقت به جایی می‌رسد که عقل‌ها بالفعل شود، پس برای اینکه بتوان زودتر به دوران ظهور رسید، باید به سوی علم، دانش و معرفت حرکت کرد.

 

 

 

* تأکید وزیر ارشاد بر انتقال معارف مهدوی به هنرمندان و تولید آثار موعودگرایانه

سید محمد‌حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دوم مراسم افتتاحیه هشتمین همایش دکترین مهدویت با اشاره به اشعار «ملامحمدمحسن فیض کاشانی» ابراز داشت: در برخی از اشعار و غزل های حافظ اشاره‌ای غیر مستقیم به مهدویت شده است، در حالی‌که در اشعار ملامحمدمحسن فیض کاشانی به صراحت از حضرت مهدی(عج) سخن به میان آورده است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم مقالات و تحقیقات انجام شده در دکترین مهدویت در اختیار هنرمندان قرار گیرد، افزود: امروز دنیا تشنه و شیفته مهدویت است، به طوری‌ که موعود‌گرایی و اعتقاد به منجی مورد استقبال بشر امروزی واقع شده است و بیشترین فروش آثار هالیوود مربوط به فیلم‌های آخرالزمانی است که نشان از علاقه مردم به این موضوع دارد.

حسینی با تأکید بر اینکه سوژه‌های ناب و بکر در مهدویت بسیار وجود دارد، خاطرنشان کرد: اینکه فقط معرفت شناسنامه‌ای نسبت به امام زمان(عج) داشته باشیم، کافی نیست، آن‌گونه که امام معصوم می‌فرمایند: اگر کسی امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است، پس باید منظور از شناخت امام چیز دیگری باشد، حدود 250 تا 300 آیه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به مسئله مهدویت پرداخته است، پس نمی‌توان به همین راحتی این موضوع را کتمان کرد.

وی با اشاره به اینکه نظام سرمایه‌داری سعی می‌کند، موضوع موعودگرایی در شیعه را محو کند، ادامه داد: در راستای همین سیاست نظام سرمایه‌داری به تولید انبوه محصولات روی آورده است تا به نوعی خود را در این وضع فعلی حفظ کند، لذا مهدی‌‌یاوران و مشتاقان آن حضرت با آسیب‌شناسی موضوع سعی کنند، جلوی سوء استفاده قرار گرفتن آموزه‌های مهدویت را بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نگاه به آینده و موعودگرایی باید در برنامه‌های هنرمندان گنجانده شود، ابراز داشت: در جهت ترویج فرهنگ مهدویت باید از تمامی ابزارها از جمله سرگرمی‌ها، اسباب‌بازی کودکان، پویا نمایی استفاده مطلوب کنیم، چرا که فرهنگسازی در این امر می‌تواند ما را از آفت‌های موعود‌گرایی محفوظ بدارد.

وی با اشاره به نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای و استقبال بیش از یک میلیون کودک و نوجوان از این نمایشگاه افزود: باید به ناچار وارد این عرصه شویم و با کیفیت بالا بازی‌هایی را تولید کنیم که منجر به گرایش کودک  به مسائل دینی شود و به نوعی فعالیت‌های جاری خود را در امر تبلیغ دین گسترش دهیم.

حسینی با تأکید بر اینکه آثار هنری ایران در کشورهای مختلف جهان اعم از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است اظهار داشت:  هنرمند به تنهایی نمی‌تواند وارد عرصه مهدویت شود، بلکه باید معارف و آموزه‌های مهدوی توسط مسئولان ذی‌ربط به هنرمند منتقل شود، باید توجه داشت که هنر در نزد ما، همان هنر قدسی است، در غیر آن هنر نیست و شیطانی محسوب می‌شود، پس هنری واقعی است که از کرامات و فضیلت سخن بگوید.

 

 

 

 

* اذان‌گویی سرلشکر فیروزآبادی هنگام سخنرانی

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، سرلشکر حسن فیروزآبادی به ارائه مقاله‌ای با عنوان «ضرورت توجه به هنر در دکترین مهدویت» پرداخت.

وی در بخشی از مقاله خود به تبیین هنر دینی و معنوی پرداخت و با برشمردن شاخصه‌های هنر دینی، ابراز داشت: هنر خاستگاه فطرت انسان است، هنر ابزار نمایش و تجلی کمال و زیبایی و هر آنچه که تمنای فطری آدمی آن را منشا معنا و کمال‌یابی می‌داند است، پس بین هنر و فطرت رابطه محکم وجود دارد، هنر با این کارکرد خود می‌تواند در خدمت دین فطری قرار گیرد.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه انسان‌های منتظر ویژگی‌ یک مشتاق و یک پیرو لایق و یک سرباز با مهارت و مجهز را کسب کند، هنر می‌تواند آن را تجلی کند، تصریح کرد: هنر باید در این تعالی خودش را متحول کند و هم اثر بگذارد، ‌در جامعه  مهدوی، هنر با سه توانمندی خود (گذر از زمان، مکان و ظاهر) می‌تواند خود را در خدمت تعهد،‌ایمان و ارزش‌های اسلامی و انتظار مهدوی قرار دهد.

هنگامی که سخنان فیروز‌آبادی به لحظات اذان ظهر نزدیک شد، وی سخنان خود را قطع و مابقی صحبت‌هایش را به جلسه اختتامیه موکول کرد و شروع به گفتن اذان کرد.

 

 

 

* تجلیل از مهدی یاوران

در هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از مهدی‌یاوران این عرصه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و تشکر به عمل آمد، این افراد در شاخه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری و اجرایی دارای کارکردهای مثبت و قابل توجه در حوزه‌های مختلف مرتبط با مهدویت و نظام اسلامی، بوده‌اند.

در عرصه مدیریت، در این همایش از محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حسن تقدس نژاد معاون اداری مالی صداوسیما، در عرصه هنر، از فرج الله سلحشور و پرویز شیخ طادی، کارگردانان سینمای ایران، در بخش کودک و نوجوان از مرتضی دانشمند و سمانه علیشیری در بخش داستان و طراحی نشریات کودک و نوجوان مهدویت تجلیل شدند.

در بخش رسانه، از سیدکمال حیدری از شبکه الکوثر، مدیر بخش مهدویت خبرگزاری شبستان و حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری تجلیل شد. همچنین در بخش خبرنگاران از تلاش‌های حمیدرضا علیپور و زهرا حسینی، دو خبرنگار فعال در حوزه مهدویت قدردانی به عمل آمد.

همچنین در پخش پژوهش از  محمود ارجمند، حجت‌الاسلام علی الحکیم پژوهشگر خارجی و حجت‌الاسلام جواد جعفری تجلیل شد.

در بخش نهادها و کانون‌ها از تلاش‌های فرهنگی حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی نسب و مهدیه فلاحی مدیر کانون مهدویت جامعة الزهرا(س) قدردانی شد.

در بخش فعال مهدوی از سردار حبیب‌الله لکزایی مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان سیستان و بلوچستان و معصومه پاکت‌چی تجلیل شد.

تجلیل‌شوندگان دیگر هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، حجت‌الاسلام محسن حیدری امام جمعه اهواز و حجت‌الاسلام حسین احمدی قمی مدیر انتشارات مسجد مقدس جمکران بودند.

در این همایش، در بخش خیرین مهدوی کشور، از سرلشکر بسیجی حسن فیروزآبادی تجلیل شد؛ همچنین تجلیل از حسن مهدی (جانباز)، شهید مصطفی چمران و شهید سید مرتضی آوینی به عنوان هنرمند شهید مهدوی تجلیل شد.

آیات القرمزی، شاعر مجاهد بیداری اسلامی از بحرین نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «هنر زمینه ساز، راهبردها و راهکارها»، عصر امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در تهران با اندیشمندان ایرانی و خارجی از 18 کشور جهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول