اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

ناباروری، فرزندان مصنوعی، راه‌حل یا مشکلی دوباره

خبرگزاری فارس: چهره تند ناباروری در ایران اگر چه امروزه با وجود انواع روش‌ها و تکنولوژی‌های مختلف ناباروری دیگر چهره غم از اجاق کوری را در خانواده‌هایمان نمی‌سازد، اما هیچ کس از این نگران نیست که با کاهش نرخ باروری طبیعی در کشور روبه‌روایم و تولد هر روز صدها فرزند مصنوعی چه رویکردی برای آیندگان دارد.

ناباروری، فرزندان مصنوعی، راه‌حل یا مشکلی دوباره

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به اینکه در چند سال اخیر مسئله باروری در ایران به معضل ناباروری مبدل شده بود و هر یک از پزشکان عوامل بسیاری را در این ناباروری سهیم می‌دانستند، یکی آلودگی هوا، دیگری نوع تغذیه و آن یکی لقاح‌های مصنوعی و دیگری ...، اما هم‌چنان دلیل مشخصی برای آن مطرح نشده که چرا ناباروری در ایران چهره تندی به خود گرفته است.

همراه شدن با تکنولوژی مثل استفاده مکرر از لپ‌تاپ و موبایل و حتی استفاده از ظروف یک‌ بار مصرف یا قرار گرفتن زیاد در مقابل امواج و اشعه‌های مختلف و هزار دلیل دیگر سبب شده که ترس از کاهش نرخ باروری طبیعی در بین خانواده‌ها شکل بگیرد.

اگر چه امروز به دلیل وجود روش‌های مختلف ناباروری در ایران دیگر خانواده‌ای نگران فرزنددار شدن خود نیست اما تا چقدر می‌توان تضمین کرد که فرزند متولد شده از روش ivf، میکرواینجکشن، فریز شده یا رحم‌های اجاره‌ای و حتی تزریق سلول‌های بنیادی فرزندی مثل فرزند متولد شده از روش بارداری طبیعی را طی 20 تا 30 سال آینده تحویل می‌دهد.

سیدمهدی احمدی، رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان معتقد است فرزندانی که به روش ivf متولد می‌شوند تفاوت چندانی با فرزندان متولد شده به روش بارداری طبیعی ندارند و این در حالی است که شاهد ناهنجاری بین چهار تا پنج درصدی در فرزندان متولد شده به روش میکرواینجکشن هستیم که البته اگر ناهنجاری‌های خرد را هم در نظر بگیریم این آمار به هشت تا 9 درصد هم می‌رسد.

به گزارش فارس، ایران از نظر درمان ناباروری پا به پای دنیا در حال حرکت است و آخرین روش‌های نوین درمان ناباروری و حتی جدیدترین تحقیقات این زمینه از جمله فرضیه‌های مربوط به تولید اسپرم یا تخمک از طریق هدایت و رشد سلول‌های بنیادی در کشورمان در حال انجام است، کمیت مراکزی که این نوع درمان‌ها را پوشش می‌دهند، در حد مطلوب است و با تدوین استانداردهای این درمان‌ها، در پی‌ ارتقای کیفی درمان ناباروری در ایران هستیم.

عوامل روحی روانی نیز سبب ناتوانی جنسی و کم شدن ارتباط جنسی می‌شود که در این زمینه دخیل هستند، علاوه بر این بالا رفتن سن ازدواج سبب شده که شانس ناباروری در زوج‌های جوان افزایش یابد.

متخصصان پزشکی معتقدند که به طور کلی، در هر زایمان، احتمال دوقلوزایی یک درصد است و دو درصد از کل نوزادان هر جمعیت دوقلو هستند.

رئیس جمهور ایران در حالی اعطای اعتبار یک میلیون تومانی به ازای تولد هر نوزاد را در برنامه کاری خود قرار داد و خانواده‌ها را تشویق به افزایش باروری کرد که هدف اصلی ایشان نرخ پایین باروری نیست بلکه به منظور افزایش بار نسل جوان کشور و رنج سنی 15 تا 65 سال بوده است.

این فرمایش رئیس جمهور در حالی بوده است که متخصصان باروری و ناباروری اعتقاد دارند که نرخ باروری در ایران به 1.7 درصد می‌رسد و اگر این رقم به 1.2 درصد برسد این نرخ رشد منفی به خود می‌گیرد.

جمعیت 73 میلیون نفری ایران با همین روند بارداری و بدون هیچ گونه تشویقی تا چند سال آینده به 90 تا 100 میلیون نفر افزایش می‌یابد و این نشان‌ دهنده این است که رشد جمعیت کشور منفی نیست.

اگر باروری در کشور با همین روند ادامه پیدا کند و هیچ تشویقی در راستای ازدیاد جمعیت انجام نگیرد از آنجایی که ساختار سنی ایران در مرز جوان و بزرگ‌سال است، تا 20 الی 30 سال آینده جمعیت 30 تا 40 میلیون نفری به جمعیت حاضر کشور اضافه می‌شود.

یادداشت از عاطفه قلع‌ریز

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول