اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

عضو هیات مدیره صندوق قرض‌الحسنه رفاه بازار تشریح کرد

توافقنامه ۱۹ماده‌ای بانک مرکزی برای نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه‌

خبرگزاری فارس: عضو هیات مدیره صندوق قرض‌الحسنه رفاه بازار گفت: بانک مرکزی طی توافقنامه‌ای ۱۹ ماده‌ای نظارت بر قرض‌الحسنه‌ها را به سازمان اقتصاد اسلامی محول کرد و انتظار می‌رود که به توافق خود پایبند باشد.

توافقنامه ۱۹ماده‌ای بانک مرکزی برای نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، در راستای حمایت و تقویت صندوقهای قرض الحسنه از طرفی نظارت بانک مرکزی از طریق سازمان اقتصادی اسلامی، تفاهمنامه‌ای بین این سازمان و بانک مرکزی بسته و قرار بر این شد که نظارت بانک مرکزی بر صندوقهای قرض‌الحسنه مرتبط با این سازمان که حدود 1200صندوق است، از طریق سازمان و به طور غیرمستقیم اعمال شود.

مجتهدی عضو هیات مدیره صندوق قرض الحسنه رفاه بازار با اشاره به تفاهمنامه سازمان اقتصاد اسلامی و بانک مرکزی، گفت: چنین تفاهمنامه‌ای عینا بین سازمان اقتصاد اسلامی و صندوقهای تحت پوشش بسته شد.

عضو هیات مدیره صندوق قرض الحسنه رفاه بازار با اشاره به برنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر ثبت نام همه صندوقهای قرض الحسنه در سایت معرفی شده این بانک مبنی بر درج مشخصات برای نظارت بیشتر، گفت: طبق تفاهم نامه بین بانک مرکزی و سازمان اقتصاد اسلامی، قرار شد، برای نظارت بانک بر صندوقهایی که زیر نظر سازمان فعالیت دارند، از طریق سازمان و به طور غیر مستقیم نظارت شود و بانک مرکزی هر مطلبی دارد، از طریق سازمان از صندوقها بخواهد.

در توافق نامه 19 بندی بین بانک مرکزی و سازمان اقتصاد اسلامی که مفاد آن عینا بین سازمان اقتصاد اسلامی و صندوقهای تحت پوشش طی توافقنامه ای تکرار شده به شرح آمده است:

*توافقنامه همکاری سازمان اقتصادی اسلامی با صندوقهای قرض‌الحسنه

قرض‌الحسنه سنت نشأت یافته از کلام وحی است که سازمان اقتصادی اسلامی ایران و صندوقهای قرض‌الحسنه همکار، در سالیان گذشته برای احیا و توسعه و تداوم این سنت حسنه تلاش بسیار نموده‌اند.

سزوار است این سنت زیبا با همان قداست و با پرهیز از تعلقات مادی و فقط با اتکا به اجر اخروی آن ادامه یابد و تلاشها مضاعف شود تا انشاءالله با توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه عده بیشتری از مراجعان به صندوقها بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

پس از تصویب قانون بازار غیر متشکل پولی و دستورالعمل اجرایی آن، نظر به عملکرد و حسن شهرت سازمان و صندوقهای قرض‌الحسنه همکار و پیگیری‌های مکرر با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توافق گردید با نظر سازمان بعضی مواد دستورالعمل تصویبی تعدیل و یا اجرا نشود،لذا اجمالاً مواردی از آن به شرح زیر اعلام می‌شود، از هیئت مدیره محترم صندوق تقاضا دارد در صورت تمایل همکاری با سازمان، مراتب را کتباً تأیید فرمایند.

1- سازمان اقتصاد اسلامی ایران مانند گذشته حسابرسی از صندوقها را توسط افراد خبره انجام خواهد داد و ضمن همفکری با مدیرعامل و کارکنان صندوق در جهت ثبت صحیح اسناد و دفاتر، راهنمایی لازم را به عمل خواهد آورد.

2- با توجه به دستورالعمل مصوب، اساسنامه صندوقها باید به تصویب بانک مرکزی برسد، سازمان اساسنامه صندوقهای همکار را تأیید و مراتب را جهت سایر اقدامات به بانک مرکزی اعلام می‌نماید.

3- با عنایت به اینکه طبق دستورالعمل سرمایه ثبتی صندوق حداقل پانصد میلیون ریال تعیین گردیده، سازمان سرمایه صندوق را به مبلغ فعلی تأیید می‌نماید، تا انشاءالله در آینده جهت افزایش سرمایه تمهیدات لازم به عمل آید.

4- طبق دستورالعمل مصوب، مدیرعامل صندوق باید حداقل دارای مدرک کارشناسی (لیسانس) باشد و از طرف بانک مرکزی تأیید صلاحیت شود. با تأیید سازمان، صندوق می‌تواند از خدمات مدیر عامل فعلی کمافی السابق استفاده کند.

5- براساس بند 19 دستورالعمل، صندقهای قرض‌الحسنه فقط مجاز به افتتاح حساب پس‌انداز می‌باشند و افتتاح هر نوع حساب دیگر (جاری، حواله) ممنوع است، برای جلوگیری از اختلال در امور صندوق و نارضایتی سپرده‌گذاران طبق توافق به عمل آمده صندوقها همکار سازمان می‌توانند به مشتریان مورد وثوق و با تصویب هیئت مدیره فرم دستور پرداخت (مانند مؤسسات اعتباری) تحویل نمایند تا اشخاص ثالث نیز بتوانند نسبت به دریافت وجه اقدام کنند.

6- حداکثر مبلغ و مدت وام برای تمام صندوقهای قرض‌الحسنه یکسان در نظر گرفته شده است، طبق توافق به عمل آمده در مورد صندوقهای همکار سازمان در صورت لزوم پس از بررسی شرایط صندوق (موقعیت جغرافیایی - مالی) با تأیید سازمان شرایط مربوطه تعیین خواهد شد.

7- پرداخت وام به اعضای هیئت امنا، هیئت مدیره، مدیرعامل، قائم مقام و معاونان آنان و بازرسان و اقربای درجه اول آنان (پدر، همسر و فرزند) طبق دستورالعمل ممنوع است، لیکن در مورد صندوقهای همکار سازمان افراد مذکور می‌توانند مانند سایر افراد عادی از وام استفاده نمایند.

8- سازمان قبول نموده است اطلاعات و آمار صندوقهای قرض‌الحسنه همکار را جمع‌آوری و ضمن تلفیق به بانک مرکزی ارائه نماید، بنابراین صندوقها می‌بایست تراز و صورتهای مالی و سایر اطلاعات مورد نیاز سازمان را به طریقی که متعاقباً اعلام می‌شود، ارسال نماید.

9- تغییر و جابجایی دفتر مرکزی و شعب صندوق و ایجاد شعبه جدید برابر دستورالعمل با اجازه بانک مرکزی امکان‌پذیر است، در مورد صندوقهای همکاری تغییر و جابجایی دفتر مرکزی و شعب موجود با تأیید سازمان انجام، لیکن ایجاد شعبه جدید در صورت ضرورت با تأیید سازمان به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

10- تخلفات صندوقهای قرض‌الحسنه طبق دستورالعمل مصوب، توسط بانک مرکزی رسیدگی و در صورت لزوم از فعالیت صندوق جلوگیری می‌شود، در مورد صندوقهای همکار سازمان، در صورت گزارش تخلف، سازمان مسئول رسیدگی و اصلاح امور خواهد بود و پس از مدت شش ماه در صورت عدم رفع تخلف، با اعلام سازمان، بانک مرکزی رسیدگی و اقدام خواهد نمود.

11- پرداخت هر گونه وام براساس جدول زمان‌بندی یا تعیین هرگونه شرط برای پرداخت وام ممنوع و صندوق فقط مجاز به دریافت سپرده قرض‌الحسنه می‌باشد.

ضمناً صندوق می‌تواند در مقابل وجوه اداره شده (مسدودی) براساس درخواست صاحب حساب و با قبول کلیه مسئولیتها به افراد معرفی شده وام پرداخت نماید، این گونه وامها مشمول سایر شرایط (حداکثر مبلغ و مدت) نمی‌شود، بدیهی است بازپرداخت این وجوه فقط از محل وصول اقساط وام امکان‌پذیر می‌باشد.

12- طبق دستورالعمل صندوقهای قرض‌الحسنه همواره 10 درصد سپرده‌های اشخاص نزد صندوق را به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری نمایند، طبق توافق به عمل آمده مقرر شد، صندوقهای همکار سازمان حداقل 5 درصد تا 10 درصد سپرده‌ها را در حسابی که به نام صندوق به عنوان سپرده پشتوانه نزد سازمان افتتاح می‌شود، واریز نمایند.

13- منابع صندوق منحصراً به اعطای قرض‌الحسنه برای رفع نیازهای ضروری مانند ایجاد اشتغال، هزینه ازدواج، درمان، مسکن جهیزیه و سایر موارد مشابه تخصیص خواهد یافت و صندوق مجاز به فعالیت در امور غیر قرض‌الحسنه نمی‌باشد.

14- خرید و فروش سهام و مشارکت در شرکتهای مختلف و همچنین خرید و فروش اموال به منظور تحصیل سود برای صندوقهای قرض‌الحسنه ممنوع است. طبق توافق، صندوقهای قرض‌الحسنه همکار اجازه دارند، در تأسیس بانک قرض‌الحسنه مشارکت نمایند.

15- حداکثر مبلغ مزدکار طبق دستورالعمل 4 درصد تعیین شده، صندوقهای همکار می‌توانند از دریافت مزدکار صرفنظر نمایند، لیکن به هیچ عنوان مجاز به اخذ بیش از 4 درصد نمی‌باشند.

16- حداکثر مجموعه وامهای پرداختی نسبت به سپرده های اشخاص و سایر شرایط متعاقباً از طرف سازمان اعلام می‌شود، هیئت مدیره محترم صندوق می‌بایست دقت و نظارت کافی را به عمل آورند، تا ضمن حداکثر استفاده از منابع جهت پرداخت وام ترتیبی اتخاذ شود که در پرداخت سپرده‌های اشخاص هیچ‌گونه مشکلی برای صندوق ایجاد نشود.

17- سازمان برای ارائه خدمات بیشتر به صندوقهای همکار برنامه‌های  را در دست بررسی دارد که پس از نهایی شدن، ابلاغ خواهد شد.

18- سازمان اقتصاد اسلامی ایران برای نظارت و پاسخگویی به بانک مرکزی و بهتر اجرا شدن سنت الهی قرض‌الحسنه در آینده مواردی را که ضرورت دارد، به صورت بخشنامه و دستورالعمل به صندوقهای همکار ابلاغ می‌نماید که صندوق می‌بایست نسبت به اجرای آنها اقدام نماید.

19- با عنایت به اینکه در طی سی سال گذشته همواره سازمان از نظرات و پیشنهادات سازنده مدیران صندوقهای قرض‌الحسنه استفاده نموده و تلاش شده است به صورت مردمی و با کمک افراد با تجربه نسبت به پیشبرد اهداف مورد نظر اقدام شود.

در آینده نیز تقاضا دارد مدیران و مسئولان صندوقها در این امر مهم سازمان را یاری نموده و پیشنهادات و انتقادات خود را کتباً به سازمان اعلام نمایند، تا رسیدگی و اقدام مقتضی به عمل آید.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول