اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کتابخانه در یک کتاب،

تبار هخامنش دیار بالاگریوه به روایت مرادحسین پاپی به چاپ سوم رسید

کتاب تبار شناسی دیار بالاگریوه از اقوام مهم ساکن در مناطق غربی ایران، تالیف مرادحسین پاپی در تیراز هزار جلد به چاپ سوم رسید.

تبار هخامنش دیار بالاگریوه به روایت مرادحسین پاپی به چاپ سوم رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی لرستان، وقتی که مشتاقان تاریخ لرستان کتاب مراد حسین پاپی را رصد می‌کنند، به واسطه آن بخشی از حقایق بی‌پیرایه این مرز و بوم را از زبان وی باز می‌شناسند. 

تاریخ بالاگریوه تبار هخامنش که حاصل بیش از پنج هزار ساعت مطالعه و پژوهش مؤلف است در پی آن است تا کلاف سر در گم تبارشناسی دیار بالاگریوه را رمزگشایی کند.

پنج جلد پر بار از دانشی که در مجموع 5140 صفحه می‌شود، ما را از نام و نیای بالاگریوه به نمای آن می‌برد، از ایلام تا خوزستان و لرستان از آب‌ و هوا و بیشه‌ها و آبشارها می‌گذرد و به آداب و رسوم و باورها می‌رسد، از میرنوروز می‌گوید و سروده‌های دلنشینش، و به شاعران امروز می‌رسد و آهنگ گوش نواز موسیقی‌دانان این خطه‌ خرم.

در جلد دوم نویسنده نگاهی به حوادث تاریخی و آثار باستانی این دیار می‌افکند، از خایدالو و شاپور خواست می‌گوید و به فلک الافلاک و قلعه‌های هفت‌گانه و عمارت‌ها، غارها و سنگ‌نوشته‌ها می‌رسد.

در ادامه به بحث تبارشناسی ایل‌های بالاگریوه وارد می‌شود، ایل دیرک‌وند و طوایف و تیره‌هایش را به تفکیک و به صورت جامع به بحث می‌نشیند. 

در جلد سوم اثر، سری به کرانه‌ی شرقی رود کشکو می‌‍زند و از ایل جودکی می‌گوید. طوایف و تیره‌های آن را برمی‌شمرد و تبارنامه‌ی آن‌ها را روایت می‌کند.

در بخش دیگری به سایر ایلات و طوایف بالاگریوه می‌پردازد، از پاپی، ساکی، و رشنو می‌گوید، و از کوشکی، بازگیر و سادات، بخش آخر جلد سوم نیز به مشاهیر و ناموران علمی، فرهنگی، سیاسی، اجرایی و .... این خطه اختصاص دارد.

اگر چه نویسنده بخشی از جلد سوم را به ایل پاپی اختصاص داده، اما در دو جلد پایانی اثر به طور مفصل به این ایل می‌پردازد. 

پراکندگی جغرافیایی، آداب و فرهنگ، رویدادهای تاریخی و تیره‌ها و نوادگان این ایل از جمله مطالب خواندنی دو جلد پایانی این کتاب است.

 این اثر ارزشمند در انتشارات دارالسلام قم و با همکاری انتشارات افلاک به زیور طبع آراسته شده، و مطالعه‌ی آن را به هر آن که نام و نمای بالاگریوه در نگاهش زیباست توصیه می‌کنیم. 

مخاطبان ارجمند می‌توانند این اثر را از کتابخانه‌های عمومی سراسر استان لرستان به امانت بگیرند.

انتهای پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول