اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی:

میراث فرهنگی کشور در جهان چهاردهم شد

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از ارتقا جایگاه میراث فرهنگی کشور به رتبه چهاردهم جهانی خبر داد.

میراث فرهنگی کشور در جهان چهاردهم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مسعود علویان‌صدر صبح امروز در مراسم نکوداشت ثبت جهانی باغ تاریخی فین و بافت فرش کاشان در فهرست آثار جهانی اظهار داشت: میراث فرهنگی کشور در حال حاضر از رتبه 32 جهانی در سال 84 به رتبه چهاردهم جهان ارتقا یافته است.

وی تعداد آثار ثبتی کشور در فهرست جهانی را 15 اثر ذکر و خاطرنشان کرد: طی هفت سال اخیر در دولت‌های نهم و دهم هشت اثر بسیار ارزشمند فرهنگی به ثبت جهانی رسیده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به ارائه آموزه‌های ارزشمند در حوزه ثبت آثار جهانی توسط ایران عنوان کرد:‌ پرونده زنجیره‌ای با عنوان باغ ایرانی اقدامی منحصر به فرد است که اهمیت این طرح در معرفی تجلیات فرهنگ ایرانی در پهنه کشور است.

این مسئول پرونده زنجیره‌ای باغ ایرانی را شامل باغ‌های شازده‌ماهان، عباس‌آباد بهشهر، پهلوان پور نه‌ریز یزد، پاسارگاد فارس، هرم شیراز، اکبریه بیرجند، چهلستون اصفهان و باغ تاریخی فین کاشان دانست.

به گفته وی از شش معیار قابل اتکا و توجه جهانی پرونده زنجیره‌ای باغ ایرانی، پنج معیار را به خود اختصاص داده که در جمع پرونده‌های ثبتی جهان بی‌نظیر است.

علویان‌صدر باغ ایرانی را مظهر تعامل انسان با محیط پیرامون در بستر فرهنگ و مذهب خواند و طراحی خلاقانه سیستم آبیاری در اقلیم متنوع و اصل تقارن با تنوعات فرهنگ را از جمله ویژگی‌های این باغ‌ها ذکر کرد.

استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به پیشرفت‌های محسوس این استان در دولت‌های نهم و دهم گفت: تحولاتی در عمران، صنعت، معدن، تجارت، توسعه گردشگری و تعظیم میراث فرهنگی و عنایت ویژه به صنایع به ویژه فرش از مصادیق این ادعاست.

علیرضا ذاکراصفهانی افزود: در دولت دهم با ثبت جهانی سه اثر باغ فین، موزه چهلستون و مسجد جامع تعداد آثار ثبتی استان اصفهان در یونسکو به چهار اثر رسیده است.

وی با اشاره به آمادگی مدیریت استان اصفهان در بستر‌سازی برای پیشرفت و تعالی این استان اذعان داشت: پیرو مصوبه هیات دولت در سفر به استان اصفهان با تخصیص اعتبار طرح احداث رادیو کاشان در سال‌جاری به سرانجام می‌رسد.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول