اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

2ساعت گفت‌وگوی فارس با بهمن دری/2وپایانی

ساختار جدید اداره‌کتاب ایجاب کند مدیرش تغییر می‌کند/کتاب دولت‌آبادی با تغییر ناشر مجوز می‌گیرد

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: انصافا مراجعه به اداره کتاب کاهش یافته است، اما این کافی نیست، متناسب با این تعداد و حجم حتما ساختار اداره کتاب باید تغییر کیفی کند. اگر این تغییر ساختار ایجاب کند که مدیر باید تغییر یابد «قطعا مدیر اداره کتاب» عوض می‌شود.

ساختار جدید اداره‌کتاب ایجاب کند مدیرش تغییر می‌کند/کتاب دولت‌آبادی با تغییر ناشر مجوز می‌گیرد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بخش دوم گفت‌وگوی فارس با معاون فرهنگی وزیر ارشاد نکات قابل توجه و بعضا جالبی را در بر داشت؛ سعی شد در این مصاحبه تنها نکات تخصصی مطرح نشده و صمیمانه گفت‌وگو کنیم.

در بخش نخست به مسائلی از قبیل نمایشگاه کتاب، ناگفته‌های جناب معاون، معرفی 10 کتاب مفید، برپایی نمایشگاه تخصصی آثار جمع‌آوری شده و ممنوعه برای اصحاب رسانه و مسئولان کشور، حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت، حمایت از داستان و ادبیات داستانی و... پرداخته شد.

دری که حدود دو ساعت و اندی را به گفت‌وگو اختصاص داده بود در ادامه به سوالاتی از قبیل اتفاقات پیش‌روی اداره کتاب، تغییرات و تحولات، گرانی قیمت کاغذ، کارخانه‌های کاغذ و در توالی مصاحبه پیرامون کلمات اظهار نظرات جالبی کرد که در ادامه می‌آید.

 

* افزایش 20 درصدی قیمت کتاب نباید ما را نگران کند

 

* فارس:  مسئله مهم روز که جامعه مرتبط با کتاب و ناشران را تحت تاثیر قرار داده است بحث گرانی قیمت کاغذ و 20 درصد گرانی کتاب است، چندماه پیش طرح ماروپله را مطرح کردید و عنوان شد بر این اساس قطعا قیمت کاغذ ارزان خواهد شد. اما این اتفاق رخ نداد و بسیاری ناشران کتاب‌های خود را نگه داشته‌اند، گرچه مطبوعات هم از گرانی کاغذ شکوه دارند، در این راستا چه کرده‌اید؟

درباره کتاب، روندی را طی 15 سال مدنظر قرار دهید، همواره قیمت کتاب این سیر را داشته، متناسب با تورم همواره افزایش درصد را داشتیم، حتی افزایش 20 درصدی هم نباید ما را نگران کند، دلیل این است که باید زمانی نگران افزایش قیمت کاغذ شویم که کتاب صد برابر گران شود، اگر این سیر با افزایش مواجه نباشد دارای گیر است، این استناد غلط است که بگوییم مثلاً سال گذشته 15 درصد پشت جلد کتاب افزایش داشته و امسال 17 درصد،‌ کما اینکه ماه گذشته 20 درصد بود و...؛ بحث گرانی کتاب مطرح نیست بلکه بحث گرانی کاغذ مطرح است که بر قیمت کتاب تأثیر می‌گذارد؛ این در حالی است که از پاکستان و افغانستان و برخی نقاط به دلیل ارزانی از کشورمان کتاب می‌خرند، متناسب با شرایط کشور قیمت کتاب مناسب است.

 

 

 

* گرانی کاغذ جنبه روانی دارد

 

اما کاغذ؛ به نظر من چند شاخصه برای کاهش، افزایش و یا تثبیت قیمت کاغذ وجود دارد؛ نخست؛ کاغذ هم مانند همه کالاهای دیگر مثل گوشت، تخم مرغ و... جنبه روانی دارد، با اطلاعات لازم اعلام می‌کنم که اصلاً کاغذی وارد نشده که بگویند با نرخ بالا خرید شده که گران فروخته شود، واردات کاغذ همواره در 6 ماهه دوم انجام می‌شود (از مهرماه به بعد).

 

 

برخی از افزایش قیمت هر بند شکوه دارند اما افزایش بند در محیط کشور است، مثلاً بنگاهی کاغذ را با هر قیمتی خریده، با توجه به جنبه روانی و نوسانات ارز گفته اگر کاغذ بخرم باید با ارز بالا خریداری کنم، بنابراین، باید کاغذ در دسترس من هم با قیمت بالا فروخته شود، کاغذی که از خارج وارد می‌شود باید قطعاً جنبه تعزیراتی داشته باشد، کاغذ فروشی همانند سوپرمارکت نیست چرا که در تهران ممکن است سه هزار مغازه سوپرمارکت باشد، ولی در بحث کاغذ 30 مغازه بیشتر وجود ندارد.

ظهیرالاسلام 70 درصد کاغذ را پوشش می‌دهد؛ وزارت صنعت عنوان می‌کند کاغذفروش‌ها را به ما معرفی کنید، تا با آنها برخورد کنیم، ما اعلام می‌کنیم که ظهیرالاسلام یکی از آن نقاط است.

 

 

* ظرفیت کارخانه‌های کاغذ 100درصد هم شود باز هم سی‌درصد کاغذ داخل کشور را پوشش می‌دهد

تثبیت، افزایش و یا کاهش قیمت کاغذ مستلزم چند کار است که باید با هم انجام شود، تعداد کتاب‌هایی که ماه گذشته منتشر شده نسبت به دوره گذشته که گرانی هم نبوده حدود 7 یا 8 درصد افزایش داشته است، اما به این دلیل که کاغذ در مطبوعات و نشریات مؤثر است باید چند نکته را عملیاتی کنیم، اولاً وزارت ارشاد در مرحله تولید و توزیع و پخش نیست و تنها بهره‌بردار است، اما چون متولی ناشران است، سیبل همه وزارت ارشاد است و به مانند پدر معنوی باید فکری کند، برخی اینگونه عنوان می‌کنند که باید به کارخانه‌های تولیدی تسهیلات داد و تولیدات را در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، افزایش داد، این امر درست است اما باید با واقعیات هم روبرو شویم، اگر ظرفیت کارخانه‌های ما صددرصد هم شود باز هم جوابگوی نیازهای جامعه نیستند، نهایت بتوانند 30 درصد را تامین کنند.

 

* فارس: خوب الان همان 30 درصد هم نیست!! کارخانه کارون تعطیل است و تکلیف کارخانه مازندران هم که روشن است، اما وضعیت کارخانه پارس در ابهام است چرا سایر کارخانه‌ها تجهیز نمی‌شوند؟

همواره تمام کارخانه‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند.

 

* فارس: شما تا به حال از کارخانه‌های کاغذ بازدید داشته‌اید؟

بله، از کارخانه کاغذ مازندران دوبار بازدید کردم.

 

* فارس: کارخانه کارون چرا تشریفاتی افتتاح شد و الان تعطیل است؟ عاقبت کارخانه کاغذ پارس چه شد؟

در حال حاضر ظرفیت کارخانه‌هایی که کاغذ تولید می‌کنند گاهی استاندارد و گاهی استاندارد نیست؛ مثلا کارخانه‌ای را سراغ دارم که همچنان با دست اقدام به بسته‌بندی می‌کند؛ این کار سنتی برای 30 سال پیش است. انتظار از ارشاد این است که با توجه به اینکه در تولید و توزیع کتاب نقشی ندارد بالاخره تصمیم‌گیری کند، بنابراین یک‌جانبه‌ نباید نگریست، باید همه نقاط و آسیب‌ها را شناسایی کنیم، شناسایی انجام و سپس عمل شود، اولا باید واقع‌گرا باشیم، نیاز جامعه در وضعیت فعلی و نیاز سالانه به گونه‌ای است که اگر درصدی را در نظر بگیریم در وضعیت فعلی کارخانه‌هامان 30 درصد بیشتر را جوابگو نیستند.

فارس: 70 درصد مابقی باید از کجا تامین شود؟

 

باید از خارج وارد کنیم، اما باید همزمان با کمیت کیفیت هم افزایش یابد؛ گروه‌ها و انجمن‌هایی وجود دارند که معتقدند باید کاغذ از خارج وارد شود (بنده معتقد نیستم)، اما گروه‌هایی از مجموعه کشور می‌گویند نباید از خارج کاغذ وارد کنیم؛ اما هردو این موارد باید در کنار هم باشند؛ ارز مرجعی که دولت تصویب کرده و اولویت‌هایی که دولت تصویب کرده (کاغذ کالایی استراتژیک)، قطعا باید اجرا شود؛ یعنی گروه‌هایی که می‌خواهند کاغذ وارد کنند خیالشان راحت باشد که با نرخ ارز مرجع وارد می‌کنند.

طرح بنده موضوع شگفت‌انگیزی نیست و کار کارشناسی دقیق بر آن انجام شده، اگر 70 درصد آن اجرا شود، طی مرحله اول قیمت کاغذ تثبیت خواهد شد، در مرحله دوم کاهش می‌یابد و متعارف می‌شود، البته بخشی از آن هم جنبه روانی دارد. زمانی پس از سخنرانی بنده قیمت کاغذ 20 درصد کاهش یافت پس معلوم است این قیمت‌ها کاذب است؛ چرا که نباید قیمت‌ها با سخنان یک مسئول بالا و پایین شود.

 

 * فارس: حضرت آقا در بازدید از نمایشگاه کتاب امسال وظایفی را بر عهده وزیر ارشاد درباره کارخانه‌های کاغذ نهادند، در این راستا چه کاری کاری انجام شده است؟

چند کار انجام شده؛ اولا، بلافاصله در هیات دولت آقای وزیر این نکته را مطرح کردند و موضوعی تصویب شد تا به کارخانه‌ها تسهیلات ویژه‌ و وام داده شود، البته این مطلب را سال گذشته طی یک نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور اعلام کردیم تا به کارخانه کاغذ مازندران بدهند بنده متعاقب آن بازدید داشتم. گرچه برخی از کتاب‌هایی که چاپ می‌شود با کاغذ نفیس است و حضرت آقا هم حدود 10 سال پیش عنوان فرمودند نیاز نیست برخی از کتاب‌ها با کاغذ صددرصد تحریر خارجی چاپ شود باید با کاغذ کاهی منتشر شوند؛ ما این موضوع را در بازیافت‌ها داریم که فردی به آن اعتنا نمی‌کند، برخی کتاب‌ها که مکرر چاپ می‌شود همانند کتاب‌های تست وقتی هرسال باید این کتاب تغییر یافته و کنار گذاشته شود چه ایرادی دارد در اینگونه کاغذهای ارزان منتشر شوند.

این کارها اگر ضمن تسهیلات دولت انجام شود، اولا ارتقا و دوم افزایش کمی و کیفی تولیدات را در پی خواهد داشت که فکر می‌کنم اتفاق خوبی است. اما مصوبه دوم این بود که وام طویل مدت ( با درصد پایین) اعطا شود که برخی در حال دریافت آن هستند.

 

* فارس: درباره فعالیت کارخانه‌ها بگویید چرا فعال‌ترین کارخانه تنها مازندران است؟

فعال‌ترین کارخانه کاغذ کشور مازندران است، اما سایر کارخانه‌های نیمه تعطیل با دریافت تسهیلات فعال خواهند شد، ناگفته نماند این کارخانه‌ها البته تسهیلات دریافت کرده‌اند اما جوابگو نیست.

 

* تاکید رهبر معظم انقلاب برای تجلیل از مفاخر ملی و مذهبی

 

* فارس: درباره تجلیل از مفاخر و برنامه‌های پیش‌روی ارشاد بفرمایید، اینکه بزرگداشت‌ها برگزار خواهد شد؟

مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای در راستای برگزاری بزرگداشت و تجلیل از مفاخر دارند؛ طی دو سال بویژه‌ سال گذشته هم اعتماد به نفس و هم نوعی اعتنا به این موضوع ایجاد شد.

از بسیاری علما و مفاخر درگذشته تنها کتاب باقی است و به ندرت اثر موسیقیایی و.. یافت می‌شود از این رو تصمیم گرفتیم به این مهم اعتنای ویژه صورت گیرد و با اعتباراتی که در نظر گرفتیم برنامه‌هایی برگزار کنیم؛ سال گذشته مجموعا از 81 تن از مفاخر بزرگ کشوری تجلیل شدند که مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف بر این موضوع بسیار تاکید فرمودند و عنوان کردند این مراسم‌ها باید استمرار داشته باشد.

 

 

نکته دیگر اینکه تجلیل از بزرگانی در اولویت باشد که حی و حاضر هستند، متاسفانه خود این افراد بزرگوار بوده و مناعت طبع دارند که عنوان می‌کنند نیازی به بزرگداشت نداریم، اما وظیفه ما این است برای آنها بزرگداشت برگزار کنیم تا جوانان ما عنوان کنند ما اینگونه‌ الگوهایی داریم. در سال 1391 در حدود 100 شخصیت هستند که بخشی البته درگذشته‌ و بخش دیگر در قید حیات هستند که برای همه بزرگداشت برپا خواهیم کرد. 

 

 

* تاکید رهبر انقلاب بر برگزاری بزرگداشت مرحوم قاضی و حمید سبزواری

 

هفته گذشته که با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم ایشان روی مرحوم قاضی تاکید کردند که در تبریز از سال گذشته برنامه خاصی برای برپایی بزرگداشت ایشان تدارک دیده‌‌ایم، فرد دیگر حمید سبزواری است که مراسم تجلیل به دلیل دیدار با رهبری به تاخیر افتاد، امثال آقای سبزواری که زنده هستند و یا بزرگانی چون آیت‌الله قاضی که مقام معظم رهبری درباره ایشان فرموده‌اند که خوشبختانه امثال ایشان را داریم اگر نداشتیم فکر می‌کردیم معصومین چه افرادی هستند؟ پس از معصومین یکی از کسانی که می‌توان روی آنها قسم خورد آیت‌الله قاضی است. برگزاری مفاخر طاقت فرسا است، اما برگزاری بزرگداشت‌ها خروجی‌هایی دارد، اغلب آثار این افراد مجددا با حمایت ما چاپ و منتشر می‌شود.

 

 

* تغییر ساختار اداره کتاب ایجاب کند مدیر آن هم عوض می‌شود

 

 

* فارس: پیش از نمایشگاه کتاب اخبار موثقی داشتیم که مدیر کل اداره کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد (آقای اللهیاری) برکنار و تغییراتی حاصل خواهد شد، به دلایلی این جابه جایی پیش از نمایشگاه انجام نشد، اما در سفر استانی به کردستان باز بر این مهم صحه گذاشتید و اعلام کردید تغییرات مدیریتی و ساختاری در راه است؛ بالاخره آقای اللهیاری می‌ماند یا می‌رود؟

این سخنی که می‌فرمایید ناظر به سخنان بنده در نمایشگاه کردستان است، در نمایشگاه کردستان ما در جمع ناشران و مولفان اعلام کردیم و پیامک هم شد؛ در کردستان متناسب با سوالات که شد پاسخ دادیم، در این راستا درباره دیرکرد کتاب در شهرستان‌ها و صدور مجوز در استان‌ها توضیحاتی دادم، از دو سال و یا بیشتر از زمان دوستان قبل سیستم جامع صدور مجوز را راه‌اندازی و مورد پیگیری قرار دادیم. خوشبختانه یکی از اقداماتی که برای ساختار اداره کتاب طراحی کردیم سیستم جامع است، یعنی چه دلیل دارد ناشر برای ارائه کتاب و صدور مجوز و اخذ آن چند بار به وزارت ارشاد مراجعه کند، این موضوع یکی از تغییرات در ساختار اداره کتاب بود، بر این اساس مراجعات کاهش می‌یابد.

در حال حاضر اداره کتاب طوری است که مثلا برای ده هزار عنوان در 20 سال پیش مجوز می‌داده مگر اداره کتاب بزرگ شده؟ مگر به تعداد ساختار و افراد آن متناسب با افزایش کتاب افزوده شده؟ ساختار اداره کتاب همانی است که بوده؛ اما به تناسب مشتری‌های خود باید ساختار را تقویت و تغییر دهیم.

 

 

اول اینکه؛ ناشر در محل کار خود بتواند کتاب را به اداره کتاب ارائه کند که البته بسیاری از ناشران ما که سنتی هستند شاید اینترنت نداشته باشند اما خوشبختانه 300 و یا 400 ناشر به شکل مکانیزم جدید اقدامات خود را انجام می‌دهند.

سیر مکانیزم اعطای مجوز، مشروط شدن، تاریخ، اصلاح و... نیازمند حضور طرف مقابل نیست و مراجعه کنندگان کتاب انصافا کاهش یافته است، اما این کافی نیست، متناسب با این تعداد و حجم حتما ساختار اداره کتاب باید تغییر کیفی کند؛گاهی سوال می‌شود به یک کتاب چند روزه و یا در چه بازه مشخصی باید مجوز داده شود؟ باید گفت متناسب با کتاب برخورد می‌شود. اما اگر این تغییر ساختار ایجاب کند که مدیر باید تغییر یابد «قطعا مدیر اداره کتاب» عوض می‌شود.

 

 

* رئیس اداره کتاب در تغییر ساختار روند صدور مجوز نقشی مهم دارد

 

 

* فارس: جواب شما دوپهلو بود!

اگر تغییر ساختار اتفاق نیفتد قطعا مدیر اداره کتاب باید بماند.

 

*فارس: یعنی با تغییر ساختار مدیر تغییر می‌کند و آقای الهیاری می‌رود؟

قطعا باید مدیر عوض شود.

 

* فارس: آقای الهیاری پس قطعا تغییر می‌کند؟ یا آقای الهیاری نمی‌تواند در تغیر ساختار شما نقش ایفا کند؟

فعلا که تغییر ساختار نداریم، آقای الهیاری خود در تغییر این ساختار سهیم است.

 

 

* اگر الهیاری بتواند با تغییر ساختار ادراه کتاب همگام شود می‌تواند بماند

 

 

* فارس: چه تغییراتی در راه است؟

زمانی‌که بنده به معاونت آمدم شما تغییری در افراد ندیدید، پیشتر عنوان می‌کردند آقای دری بیاید ظرف دو هفته تغییراتی حاصل می‌شود، بنظر من آقای الهیاری مدیری جوان، پرکار و متعهد است، در این تغییر ساختار او نیز به ما کمک می‌کند اگر این مدیر بتواند تغییر ساختار را اداره کند چه اشکالی دارد بماند.

 

 

* آیین‌نامه معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در حال تدوین است

 

* فارس: ماجرای معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها به کجا رسید؟ ظاهرا هنوز مجوز معافیت‌ها به دست رئیس‌جمهور نرسیده!

سه روز پیش در این راستا نامه رئیس جمهوری را پاراف کردم که به وزیر اقتصاد آقای حسینی ارائه شود تا با توجه به دستور سریع رئیس جمهور مبنی بر معافیت مالیاتی کتابفروشان طی نامه‌ای این مهم به وزارت اقتصاد منعکس شود، رئیس جمهور دستور داد که هم به ما و هم وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد اما در پی نگارش آئین‌نامه در وزارت اقتصاد هستیم، طبعا مر قانون این خواهد بود که ناشران و کتابفروشانی که از جانب وزارت ارشاد معرفی می‌شوند از معافیت برخوردارند.

 

 

 

 

 

* اتحادیه ناشران باید تایید کند تا معافیت مالیاتی مشمول همه شود

 

* فارس: ناشران کمک آموزشی و کتابفروشی‌های آنها هم شامل می‌شود؟

همه نه، کتابفروشانی را که ما تایید کنیم؛ ما برای تمام ناشران و کتابفروشی‌ها اتحادیه داریم اگر اتحادیه تایید کند ما نیز تایید می‌کنیم، البته باید یک نکته را مد نظر قرار داد برخی ناشران و کتابفروشان فکر می‌کنند که نفس فعالیتشان کافی است و اگر اقدامی هم نکنند معاف مالیاتی هستند، اما باید اظهار نامه بدهند، متاسفانه برخی ناشران و کتابفروشان بدون اینکه اظهارنامه ارائه کنند می‌گویند: "ما معافیم!" بسیاری از افراد گله‌مند اظهارنامه ارائه نکرده و عنوان می‌کنند معافیم.

 

* شارژ بن‌کارت‌های نویسندگان یک بار در طول سال است

 

* فارس: عدم شارژ بن کارت‌های نویسندگان به چه دلیلی است؟

 

شارژ اینگونه است، کارت‌ها 100 هزار تومان شارژ شده؛ فرد در نمایشگاه کتاب آن را خرج کرده و دوباره عنوان می‌کند چه زمان شارژ صور می‌گیرد!! شارژ برای یکسال است هرروز که ما کارت‌ها را شارژ نمی‌کنیم، نویسندگانی که موسسه خانه کتاب آنها را معرفی و بن‌ کارت‌ در اختیارشان قرار گرفته، همه را شارژ کرده‌ایم.

 

* فارس: مبلغ شارژ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟

دری: بله بیشتر بوده؛ معمولا بن کارت‌ها برای یکسال شارژ می‌شوند، مثلا بسیاری از نویسندگان که قبلا از ما بن کارت نگرفته‌اند و به تازگی به جرگه ما پیوسته‌اند بین 100 تا 200 هزار تومان و برخی 50تا 100 هزار تومان شارژ مجدد می‌شوند.

 

* فارس: فکر نمی‌کنید کم است؟

بسته به مقدورات این شارژ انجام می‌شود، این بن‌ها کمک هستند. امسال برای طلاب هم این مهم انجام و در دانشجویان فراگیر شد، سال گذشته نهایت 2 میلیارد تومان توانستیم اقدام کنیم اما برای نمایشگاه امسال 3 میلیارد و هم همچنان ادامه دارد و به دانشگاه‌هایی که دانشجویان خود را معرفی کنند بن کارت داده و شارژ می‌کنیم؛ ضمن اینکه برای نویسندگان(که از سوی خانه کتاب معرفی شده بودند) در سال 89 حدود 750 میلیون تومان بن کارت صادر کردیم، در سال 90حدود 850 میلیون تومان و طی سه ماهه اخیر که برابری می‌کند با کل سال 90 حدود 800 میلیون تومان بوده است.

 

 

* آخرین کتابی که خواندم «مفاتیح الحیات» آیت‌الله جوادی آملی بود

 

* فارس: آقای دری به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد چقدر کتاب می‌خوانید؟

خیلی کتاب می‌خوانم، متناسب با سمت خودم اجبارا برخی آثار را مطالعه می‌کنم ولی صبح و ظهر را با کتاب آغاز و شب را با کتاب ختم می‌کنم، سفرهای زمینی بسیار دارم حتی در این فرصت‌ها و یا تاخیرهای هواپیما معمولا از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می‌کنم.

 

* فارس: آخرین کتابی که خواندید؟

مفاتیح ‌الحیات» آیت‌الله جوادی آملی بود که خیلی خوشم آمد این کتاب برای عمل کردن مفید است.

 

* از خواندن «قیدار» رضا امیرخانی لذت بردم

 

* فارس: در حوزه رمان آخرین کتابی که خواندید چه بود؟

دو کتاب خواندم؛ یکی را خواندم بعد منتشر شد، «قیدار» که آقای امیرخانی خودش به من داد و فکر می‌کنم سه روزه هم مجوز گرفت، این اثر بویژه در دیالوگ‌سازی و تصویرگری موفق بوده و روحیه فوت و جانمردی را توانسته عرضه کند؛ دومین کتابی که در این حوزه خواندم، «پری‌باد» آقای علومی بود، رمان سختی حدود 500 صفحه است اما جنبه افسانه داشته و جذاب است.

 

* کتابی که من بخوانم حتما مجوز می‌گیرد

 

* فارس: چه حسی به شما دست می‌دهد کتاب را پیش از انتشار می‌خوانید؟

هیچ حسی، البته این امتیازی است که من کتابی را می‌خوانم که دیگران شاید امکان خوانش آن را نیابند ولی عمدتا کتاب‌هایی را که می‌خوانم مجوز می‌گیرند.

 

 

* دولت‌آبادی ناشر کتابش را عوض کند تا مجوز نشر بگیرد

 

* فارس: کتاب آقای دولت‌آبادی را خواندید اما مجوز نگرفت!

اگر ناشر آن کتاب تغییر کند کتاب مجوز می‌گیرد چرا که دولت‌آبادی اصلاحات را انجام داده است.

 

* فارس: زمانی که شما تازه به معاونت آمده بودید آقای سرشار از دبیری جایزه کتاب سال انصراف داد، دلیل آن چه بود؟ شنیده بودیم که آقای سرشار شرط کرده بودند که در صورتی دبیر جایزه کتاب سال باقی می‌مانند که آقای محسن پرویز در سمت خود باقی بمانند؟

بعد از آمدن به معاونت فرهنگی جلسه حدود 45 دقیقه‌ای با آقای سرشار داشتم تا سمت دبیری را استمرار بخشد؛ چرا که وی انسان شریف و دوست‌داشتنی در عرصه داستان نویسی است، ایشان عنوان کرد که مشغله بسیار دارم و احساس می‌کنم انتخاب من غلط بود، آقای سرشار عنوان کرد که ساختار به گونه‌ای است که هر فردی بیاید می‌تواند مولفه و آئین‌نامه‌های شما را اجرا کند. در این راستا بنده بیش از یک‌ماه صبر کردم اما ایشان نپذیرفت و ما فردی دیگر را انتخاب کردیم.

 

 

* معتقدم هیچ رسانه‌ای نباید تحریم شود

 

* فارس: ما رسانه هستیم و اخبار را منعکس می‌کنیم گاهی اخبار ممکن است با نظر معاونت فرهنگی تفاوت‌هایی داشته باشد، اما برخوردی که ممکن است بشود مهم است، چرا گاهی معاونت فرهنگی آشفته شده و جوابیه‌های تند منتشر می‌کند؟ تحریم برخی رسانه‌های منتقد به نظر کار جالبی نیست.

فکر می‌کنم خدماتی متقابل میان نوع نیازها وجود دارد، تحریم کار خوبی نیست، تاکنون یاد ندارم جوابیه منتشر و ارسال کرده باشیم!  فکر می‌کنم در طی این دوسال شاید سه مورد باشد که جوابیه دادیم، معتقدم هیچ رسانه‌ای را نباید تحریم کرد بویژه رسانه‌های خودی، اما باید توصیه کرد دروغ نگفته و هتاکی نکنند و نقد مستند انجام دهند، از خبرنگارانی که منتقد بوده و نقادی می‌کنند بیشتر استفاده می‌کنم اتفاقا به آنها بیشتر اعتنا می‌کنم چرا که برای پیشبرد کار موثرند.

 

* فارس: در انتهای مصاحبه نظر خود را درباره کلماتی که بیان می‌شود، بیان کنید.

 

خبر: خوب یا بد

 

رسانه: ابزار مهم فرهنگی

 

تیتر: تیتر را بیشتر می‌خوانم و از تیترهای جذاب لذت می‌برم، خودم تیتر سازم، وقتی خبرنگار بودم تیتر همواره مرا جذب می‌کرد.

 

خبرنگار سمج: مثل شما ( با خنده)

 

خبرگزاری فارس: خبرگزاری که دوستش دارم، علی‌رغم اینکه برخی عنوان می‌کنند بسیاری خبرها برعلیه شماست اما به دوستانم گفتم من از خبرگزاری فارس خوشم می‌آید

 

چه حسی به شما دست می‌دهد از شما مطالب انتقادی منتشر می‌کنیم: ممکن است ابتدا انسان برافروخته شود، اما از آنها بیشتر استفاده می‌کنم، حتی اگر علیه من باشد استفاده می‌کنم.

 

* دوست ندارم ناشری تعلیق شود

 

تعلیق ناشر: مرا اذیت می‌کند، دوست ندارم ناشری تعلیق شود، ولی باید مقررات رعایت شود.

 

لقب به خودتان بدهید: اولین لقب را شما دادید گفتید «رئیس بزرگ»؛ سحرخیز، قاطع نمی‌دانم دیگران باید بگویند.

 

عدالت: اگر بتوانیم نسبی هم رعایت کنیم کاری کردیم کارستان

 

نمایشگاه کتاب: کار بسیار توان‌فرسا و با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش موثر

 

به خودتان برای دوسال سکان‌داری نمره دهید: شما نمره بدهید، ما چون دیکته زیاد می‌نویسیم شما باید به ما نمره بدهید، نمره‌های شما برای ما مهم است حتی اگر نمره کم بگیریم برای ما قوت است

 

محسن پرویز: معاون فرهنگی سابق

 

روز خبرنگار: به خودم و شما تبریک می‌گویم

 

چند کتاب نوشتید: تعداد کتاب‌های منتشر نشده بیش از کتاب‌های منتشر شده هستند؛ 4 یا 5 کتاب نوشتم؛ «ولایت فقیه اصل دین است»، «خدمات متقابل ادبیات و سینما»، که البته این کتاب اخیر ابتدا سلسله مقاله بود، در نشریه اهل قلم چاپ شد و بعد تبدیل به کتاب شد، این مقالات در سال 76 به عنوان بهترین نقد ادبی هم برگزیده شد که بنده جایزه‌ام را نگرفتم؛ جایزه بگیر خوبی نیستم.

 

* هرگز اهل استعفا نبوده‌ ام

 

استعفا: هرگز استعفا نمی‌دهم؛ حقیقتش را بخواهید اهل استعفا نیستم، سمت‌های بسیاری داشتم اما هرگز استعفا ندادم، دلیل اینکه خودم هیچ گاه آن کار را انتخاب نکردم آنها مرا برگزیدند تا زمانی که انتخاب کنند کارم را انجام می‌دهم.

 

چقدر دست و دل باز هستید: از بیت‌المال خیلی سخت اما از پول شخصی متعادل هستم.

 

17 مرداد روز خبرنگار است، خبر خوش بدهید: اقدامی درباره شارژ یا صدور بن کارت ویژه خبرنگاران حوزه کتاب انجام خواهیم داد.

فارس: از زمانی که برای این گفت‌وگو اختصاص دادید متشکریم

دری: از شما هم ممنونم، خسته نباشید

 

-------------------------------------------------------------

مصاحبه از: مصطفی وثوق‌کیا و نفیسه اسماعیلی

-------------------------------------------------------------

 

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول