اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون استان کرمان:

40 درصد خون تولیدی به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: با توجه به کمبود خون در ماه رمضان 35 تا 40 درصد خون تولیدی به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد.

40 درصد خون تولیدی به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد

محمدرضا مهدی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: هر سال با آغاز مرداد یک سال دیگر به تاریخ پرافتخار و بالنده سازمان انتقال خون ایران افزوده می‌شود و سال جاری نیز 39 سال فعالیت سازمان انتقال خون را با دستاوردهای ارزشمند شاهد هستیم.

وی بیان داشت: بیماران برای زنده ‌ماندن همواره چشم امید به افرادی دارند که با اهدای داوطلبانه خون خود زندگی دوباره را به آنها می‌بخشند.

مهدی‌زاده عنوان کرد: همشهریان با مراجعه تدریجی به پایگاه‌های انتقال خون در ماه مبارک رمضان با برخورداری از اجر معنوی نیارمندان خون را در این ایام فراموش نکنند، بنابراین از مردم می‌خواهیم که در این ماه به یاری بیماران بشتابند.

وی خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان کاهش اهدای خون موجب کاهش ذخایر خونی می‌شود و این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و از سوی دیگر در مورد مدت زمان نگهداری فرآورده‌های خونی محدودیت‌هایی وجود دارد و امکان ذخیره‌سازی قبل از فرا رسیدن چنین روزهایی وجود ندارد.

مهدی‌زاده گفت: یکی از علل کاهش استقبال هم‌وطنان به اهدای خون در ماه مبارک، تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی‌حالی است، ‌اما به استناد استفتائات و فتاوی موجود از مراجع دینی اهدای خون نه تنها موجب ابطال روزه نمی‌شود، بلکه واجب کفایی هم شمرده شده است.

وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون استان کرمان به حضور گرم اهدا کنندگان در همه ایام سال به ویژه ماه رمضان نیاز مبرم دارد، یک هزار و 200 بیمار تلاسمی در استان کرمان برای بقای خود نیازمند دریافت حداقل دو بار خون در ماه هستند به طوری که 35 تا 40 درصد خون تولیدی به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد.

مهدی‌زاده ابراز داشت: روزه‌داران باید بدانند که اهدای خون در ماه رمضان هیچ‌گونه آسیبی به سلامتشان وارد نمی‌کند و عارضه‌ای را نیز برای آنها ندارد.

وی افزود: برای جلوگیری از ضعف و بی‌حالی بعد از اهدای خون نیز توصیه می‌شود، روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطاری و سحر مایعات به ویژه نوشیدنی شیرین مصرف و حتی‌الامکان در همان ساعات اولیه صبح به مرکز اهدای خون مراجعه کنند.

مهدی‌زاده بیان داشت: معمولا در شب‌های قدر مراکز اهدای خون با ازدحام جمعیت مواجه می‌شوند و این خود مانع ارائه خدمات مطلوب و موجب معطلی مراجعه‌کنندگان است از این رو از اهداکنندگان تقاضا می‌شود که شب‌های دیگر را نیز مدنظر قرار دهند.

وی گفت: در ماه مبارک رمضان پایگاه‌های ثابت انتقال خون استان کرمان همه روزه صبح‌ها از ساعت هشت و 30 دقیقه تا 12 و 30 دقیقه و بعد از ظهرها از ساعت 17 تا 22 پذیرای روزه‌داران هستند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول