اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

مهدی‌نژاد خبر داد

واگذاری بخشی از انستیتو پاستور به بخش خصوصی/ابراز تاسف از وضعیت طرح‌های کلان علوم انسانی

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: متاسفانه عناوین طرح‌های کلان علوم انسانی مشخص نشده است، هر چند که ما آن را به شورای تحول علوم انسانی ارجاع داده‌ایم اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم که مسلما این قضیه به علوم انسانی لطمه خواهد زد.

واگذاری بخشی از انستیتو پاستور به بخش خصوصی/ابراز تاسف از وضعیت طرح‌های کلان علوم انسانی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، هشتاد و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد.

محمد مهدی‌نژاد معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در خصوص مباحثی که در این جلسه مطرح شده است، گفت: در ابتدا وظایفی که شورای عالی برای کمیسیون‌ها مطرح کرده بود را توضیح دادیم و قرار شد کمیسیون‌های تخصصی اولویت‌ها را با سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی ظرف 2 تا 3 هفته بازنگری کنند و نتیجه را برای بررسی به کمیسیون دائمی ارائه کنند.

مهدی‌نژاد گفت: بحث منطقه ویژه علمی و فناوری یزد نیز در این جلسه مطرح شد که اصل انجام مرحله طراحی اولیه به تصویب کمیسیون رسید.

وی افزود:‌ طرح بزرگ علم و فناوری رمز نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد کمیسیون مربوطه نسبت به جزئیات این طرح اقدامات لازم را انجام دهد و سپس شرح مبسوط آن در کمیسیون دائمی به تصویب خواهد رسید.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم بخش دوم جلسه را مربوط به ارائه گزارش انستیتو پاستور ایران بیان کرد و گفت: انستیتو پاستور ایران 92 سال پیش تاسیس شد که 33 شعبه این انستیتو در دنیا در همکاری با انستیتوی مرکزی پاستور در فرانسه تاسیس شده است.

وی افزود: انستیتو پاستور ایران دهمین مجموعه‌ای بود که در سال 1920 تاسیس شد. اکنون ارتباطاتی با این شبکه وجود دارد اما با توجه به نیازهای کشور، کار تحقیقات در زمینه مختلف، تربیت نیروی انسانی متخصص و بحث تولید در این انستیتو با جدیت پیگیری می‌شود که تاکنون موفقیت‌های بسیار خوبی را داشته است.

مهدی‌نژاد با تاکید بر مهم و حیاتی بودن اقدامات انستیتو پاستور گفت: در کنار فعالیت‌های بسیار خوب این انستیتو مشکلاتی در راه پیشرفت نیز وجود دارد که برای غلبه بر آنها پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد که مهمترین آن مردمی کردن فعالیت‌های انستیتو پاستور و به عبارتی خصوصی سازی این مجموعه مشخصا در بخش تولید محصولات و با نگاه به مقوله اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

وی افزود: انستیتو پاستور باید بیشتر به کارهای تحقیقاتی بپردازد و نتایج آن را به بخش خصوصی منتقل کند؛ این بخش خصوصی می‌تواند اعضای هیئت علمی خود انستیتو باشند که با تاسیس شرکت‌های دانش بنیاد زمام امور را به دست می‌گیرند.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: ممکن است تولید برخی محصولات صرفه اقتصادی و جذابیتی برای بخش خصوصی نداشته باشد اما در عین حال تولید آنها برای کشور بسیار مهم و حیاتی باشد که در این صورت باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود؛ البته دکتر قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار داشتند که در این خصوص راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

مهدی‌نژاد ادامه داد: باید توجه داشت که نباید در مرحله دانش و دستیابی سستی و کوتاهی شود و حساب صرفه اقتصادی طرح در نظر گرفته شود چراکه اگر ما به دانش ساخت دسترسی پیدا کنیم، در مرحله تولید می‌توانیم تصمیم گیری کنیم که خودمان آن را تولید کنیم یا اینکه نهایتا آن را وارد کنیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص طرح‌های کلان علوم انسانی گفت: متاسفانه عناوین طرح‌های کلان علوم انسانی مشخص نشده است، هر چند که ما آن را به شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده‌ایم اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم که مسلما این قضیه به علوم انسانی لطمه خواهد زد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول