اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

وزارت جهاد کشاورزی خواهان الحاق بانک کشاورزی به این وزارتخانه است

خبرگزاری فارس: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که خواهان الحاق بانک کشاورزی به این وزارتخانه است.

وزارت جهاد کشاورزی خواهان الحاق بانک کشاورزی به این وزارتخانه است

به گزارش خبرگزاری فارس معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به خبری با عنوان «انتقاد از طرح الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهاد/ بانک را صندوق نکنید» به نقل از مدیرعامل بانک کشاورزی، توضیحاتی را به شرح زیر ارسال کرد:

بخش کشاورزی خصوصی‌ترین بخش اقتصادی بوده و سرمایه‌گذاری دولت نقش مکمل سرمایه گذاری بخش خصوصی را داشته و این موضوعی است که در ایران و جهان (حتی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته) به اثبات رسیده است.

از سویی دیگر انجام سرمایه‌گذاری هدفمند دولتی درگرو مدیریت صحیح منابع به ویژه منابع مالی و پرواضح است که این مدیریت از طرف دستگاهی که ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی مربوطه دارد، مطلوب‌تر صورت می‌گیرد.

با این توضیح، اظهارنظر مدیرعامل بانک کشاورزی در خصوص طرح الحاق این بانک به وزارت جهاد کشاورزی استدلالی غیرمنطقی و غیرکارشناسانه است، چرا که بانک کشاورزی که باید در خدمت بخش کشاورزی و تولید می‌بود، متأسفانه همراهی و هماهنگی و همخوانی مطلوب و مناسبی با بخش کشاورزی نداشته و با سیاست‌های تولیدی بخش همراه نبوده که این امر تاکنون ضربات مهلکی را بر پیکره تولید در این بخش وارد آورده است.

هرگونه بی توجهی به این امر مشکلات عدیده‌ای را متوجه بخش و تولیدکنندگان خواهد کرد. بنابراین یقینا الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی موجب تقویت بنیه مالی این بخش و تحول در سرمایه‌گذاری و تولید خواهد شد.

از سویی دیگر با الحاق این بانک به وزارت جهاد کشاورزی قرار نیست بانک کشاورزی در چارچوب قوانین بانکی و پولی کشور فعالیت نکند، بلکه با انتصاب وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس مجمع این بانک به تخصیص بهینه منابع مالی و پولی در راستای اجرای سیاست گذاری‌های کلی در جهت توسعه بخش کشاورزی و تولید کمک شایانی خواهد شد.

این در حالی است که همچنان نظارت بانک مرکزی بر بانک کشاورزی وجود خواهد داشت و همچنان وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی عضو مجمع این بانک می‌باشد و هرگز جای نگرانی برای تبدیل بانک به صندوق وجود نخواهد داشت.

همچنین از آنجا که عمده منابع مالی بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی تأمین می‌شود، ریاست وزیر جهاد کشاورزی بر مجمع عمومی این بانک می‌تواند سیاستگذاری دولت در اجرای این وظیفه حاکمیتی را با موفقیت قرین سازد و هدایت و نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک کشاورزی در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا موجب تسهیل روابط این بانک با سایر بانک‌های کشور خواهد شد.

البته برخی از موارد مطرح شده توسط آقای طالبی جای تأمل دارد.

اینک بانک تخصصی صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات رشد نداشته‌اند و بانک کشاورزی قوی تر از آنها بود. در این مجال نمی‌گنجد و باید بر مبنای شاخصها و مؤلفه‌های مشخص تخصصی مربوطه این مقایسه صورت پذیرد، ولیکن با توجه به سیر تاریخی مسئله و چگونگی تزریق 400 میلیارد ریال اعتبار از محل خاص توسط دولت با پیگیری ویژه توسط وزیر محترم وقت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس مجمع بانک کشاورزی و همچنین اختصاص 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توان افزایی این بانک، عدم صحت ادعای مدیرعامل محترم بانک کشاورزی را به خوبی مشخص می نماید.

چطور ممکن است بانک مسکن که حتی هیئت مدیره و مدیرعامل آن توسط وزیر ذیربط تعیین می‌شود و یک بانک پویا و کارآمد نیز تلقی می‌شود، از نظر ایشان مغفول واقع شده باشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول