اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بی‌تاثیری تحریم‌ها بر دانشمندان ایرانی

صعود یک پله‌ای ایران در تولید علم جهان/ مالزی در رتبه ۲۷

خبرگزاری فارس: جعفر مهراد گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۲ تا کنون ۱۹ هزار و ۵۵۹ مقاله تولید کردیم و توانستیم با یک پله سعود به رتبه شانزدهم تولید علم جهان برسیم که در تاریخ بی‌نظیر و منحصر به فرد است.

صعود یک پله‌ای ایران در تولید علم جهان/ مالزی در رتبه ۲۷

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام آخرین خبر تولید علم توسط دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور گفت: ثبت و نمایه‌سازی مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس از اول سال میلادی تا اوت 2012 برابر با 21مردادماه 1391 نشان می‌دهد که ایران در این بازه زمانی 19 هزار و 559 مقاله تولید کرده است که از نظر طول زمان یعنی تقریبا 7 ماه و 10 روز در تاریخ آموزش عالی ایران بی نظیر و منحصر به فرد است.

مهراد ادامه داد: سیاست‌های موثر دولت باعث ایجاد انگیزه قوی در اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و فناوری شده و اکنون دانشگاه‌ها با علاقه وافر در جهت توسعه علمی از نظر کمی و کیفی گام‌های بلندی را به جلو بر‌می‌دارد که تبلور آن در تربیت بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی و پرداختن به پدیده‌های نوین علمی  در قلمرو نانو فناوری، بیوتکنولوژی، هوا و فضا، سلول‌های بنیادی و تولید علم است.

*صعود یک پله‌ای ایران در تولید علم

وی با بیان اینکه در سال قبل رتبه تولید علم ایران در پایگاه اسکوپوس هفدهم بود، گفت: هم‌اکنون در اثر تلاش‌های بی‌وقفه مجموعه عوامل شامل اعضای هیئت علمی، مدیریت‌ها و سرمایه‌گذاری در عرصه آموزش عالی موجب شده است که رتبه ایران از 17 در سال 2011 به رتبه 16 در 7 ماه اول سال 2012 میلادی ارتقا یابد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تبریک این حرکت غرورآفرین به جامعه علمی گفت: ترکیه که همواره از نظر تولید علم در سال‌های مختلف بر ایران پیشی داشت نه تنها در سال 2011 میلادی جمهوری اسلامی ایران این کشور را پشت سر گذاشت، بلکه در سال جاری نیز با اختلاف 3 رتبه از ترکیه پیش افتاده است.

وی ادامه داد: رتبه تولید علم ترکیه در حال حاضر 19 است که همین رتبه را در سال 2011 میلادی نیز بدست آورده بود.

* ایالات متحده؛ رتبه اول تولید علم

به گفته مهراد، رتبه اول در طی دوره مورد اشاره، به ایالات‌متحده مربوط می‌شود که در حدود 282 هزار و 665 مقاله تولید کرده است، رتبه‌های دوم تا پنجم به ترتیب به چین با 197 هزار و 573 مقاله، انگلستان با 81هزار و 853 مقاله، آلمان با 75هزار و 635 مقاله و ژاپن با 60 هزار و 446 مقاله تعلق دارد.

وی افزود: هندوستان از قاره آسیا، پس از ژاپن در جایگاه هفتم تولید علم جهان نشسته است و میزان تولیدات علمی این کشور 47هزار و 82 مقاله است؛ رتبه‌های ششم، هشتم، نهم و دهم جهان نیز مربوط به فرانسه، کانادا، ایتالیا و اسپانیا است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کره جنوبی را سومین کشور قاره آسیا پس از ژاپن و هندوستان با تولید 35هزار و 9 مقاله دانست و افزود: این کشور مقام دوازدهم تولید علم را از آن خود کرده است.

وی برزیل و تایوان را از سایر کشورهای نوظهور علمی خواند که به ترتیب با تولید 24 هزار و 951 و 21 هزار و 218 مقاله، رتبه‌های 14 و 15جهان را کسب کرده‌اند.

مهراد افزود: نگاه اجمالی به تولیدات علمی سایر کشورها نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان همچون سوئیس، روسیه و سوئد به ترتیب با 19 هزار و 242 مقاله، 18 هزار و 156 مقاله و 16 هزار و 552 مقاله در رتبه‌های هفدهم، نوزدهم و بیستم قرار دارند.

*رتبه بیست‌و‌هفتمی مالزی در تولید علم

وی با بیان اینکه مالزی که به دلایل مختلف موفق شده جمعیت زیادی از کشورهای جهان را به عنوان دانشجو در دانشگاه‌های خود بپذیرد و سهم قابل توجهی از این دانشجویان به دانشجویان ایران تعلق دارد، اظهار داشت: این کشور تنها 8 هزار و 837 مقاله تولید کرده و رتبه بیست‌و‌هفتم جهان را احراز کرده است.

* بی‌تاثیری تحریم‌ها بر دانشمندان ایرانی

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری جایگاه عربستان سعودی را با 5 هزار و 787 مقاله در رتبه سی‌و‌هشتم، مصر را یا تولید 5 هزار و ششتصدو‌بیست‌و‌نه مقاله در رتبه چهلم و رژیم اشغالگر قدس را با با تولید 9 هزار و 149 مقاله، بیست‌وششم جهان دانست و تصریح کرد: ارتقا مرتبه ایران در تولید علم در شرایطی حاصل شده است که تحریم‌های مختلف نه تنها بر کلیت جمهوری اسلامی ایران بلکه بر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور نیز تحمیل شده، طوری که کشورهای غربی حتی از فروش مجلات به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی امتناع می‌ورزند.

وی ادامه داد: با این حال از آنجا که دانشمندان جمهوری اسلامی ایران راه ترقی و پیشرفت علمی را با توجه به سند چشم‌انداز ایران 1404و نقشه جامع علمی کشور به خوبی شناخته‌اند اکنون هیچ حرکتی نمی‌تواند جلو پیشرفت‌های علمی ایران را کند کرده و به تاخیر اندازد.

*توجه ویژه به کاربردی کردن علوم

به گفته مهراد، با اصلاح آئین‌نامه ارتقا که در آن به موازات تولید علم به شکل انتشار مقالات در مجلات معتبر بین‌المللی، به کاربردی کردن علم نیز توجه ویژه‌ای شده، می‌توان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور بخش مهمی از مقاله‌های علمی دانشمندان کشور در عرصه‌های تجاری جنبه کاربردی پیدا کرده و بخش صنعت کشور نیز از این حرکت مهم علمی استقبال و در تجاری سازی یافته‌های علمی به نحو مطلوب بهره‌جویی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول