اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان خبر داد

پایان مرمت فاز نخست گنبد سلطانیه، همزمان با هفته دفاع مقدس

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس مرمت فاز نخست گنبد سلطانیه شامل نورپردازی، مبلمان و چمن آن به پایان می‌رسد.

پایان مرمت فاز نخست گنبد سلطانیه، همزمان با هفته دفاع مقدس

یحیی نقی‌زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: با وجود گنبد تاریخی سلطانیه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان توجه ویژه‌ای به پروژه‌های گردشگری شهر سلطانیه دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تملک اراضی تاریخی شهر سلطانیه توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از اعتبارات ملی و استانی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه 20 هزار متر مربع از این زمین‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در مورد باقی مانده مطالبات شهرداری سلطانیه مشکلاتی به وجود آمده است، اضافه کرد: تاکنون هیچ سندی بابت زمین‌ها به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داده نشده که اگر سند ارائه نشود امکان پرداخت مابقی پول وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر سهم استان زنجان از محل اعتبارات تخصیص یابد مابقی اراضی مذکور را نیز تملک می‌کنیم، یادآور شد: در مجموع محدوده‌های ثبتی بیش از یک سوم از اراضی تاریخی سلطانیه مشخص شده است.

نقی‌زاده با بیان اینکه در مجموع مرمت بخش‌های بیرونی و داخلی گنبد سلطانیه و همچنین محوطه‌سازی آن به 35 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: به منظور محوطه‌سازی گنبد سلطانیه 12 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و معادل همین رقم از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فاز چمن، مبلمان و نورپردازی گنبد سلطانیه همزمان با هفته دفاع مقدس به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: مرمت بخش‌های داخلی این گنبد بیشتر شامل نورپردازی و تزئینات آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در زمینه احداث راه "ویر" به معبد تاریخی و کم نظیر "داش‌کسن" با بیان اینکه در حال حاضر زیرسازی این راه به پایان رسیده است، اضافه کرد: این راه بیش از سه کیلومتر است که 500 میلیون ریال اعتبار لازم دارد.

وی با اشاره به اینکه معبد داش‌کسن یکی از جاذبه‌های تاریخی استان زنجان است که پروژه احداث جاده آسفالت از روستای "ویر" به این معبد تاریخی از تیرماه سال گذشته توسط اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان به پیمانکار واگذار شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه اقداماتی از قبیل بازگشایی مسیر، احداث پل‌های سنگی در طول مسیر توسط ابنیه فنی راه، تعبیه لوله‌های فولادی جهت هدایت آب‌های سطحی و زیرسازی مسیر انجام گرفته است.

**معبد داش‌کسن

شکل‌گیری و احداث این معبد پس از مرگ ارغون‌شاه و با پشتکار الجای خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شده بود، که به پایان نرسید.

معبد داش‌کسن از نظر نقشه و نقوش تزئینی یکی از با ارزش‌ترین نمونه‌های معماری صخره‌ای در طول تاریخ معماری ایران به شمار می‌رود.

در این معبد نقوشی از هنر چینی به کار رفته است که از جمله نقش‌های آن نقش اژدها است به گونه‌ای که این نقوش در زمره بزرگ‌ترین نقوش تزئینی معبد داش‌کسن محسوب می‌شود و در پیچ و خم‌های شگفت‌انگیز خود رموز نهفته‌ای دارد.

دیگر نقوش تزئینی معبد داش‌کسن طاقچه‌های بسیار با ارزشی است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شده است، این طاقچه‌ها با مقرنس‌های بسیار زیبایی شکل گرفته که یاد‌آور استادی هنرمندان سنگ‌تراش معبد در آن دوره است.

همچنین نقوش اسلیمی که در نوع خود ماهرانه تراشیده شده است با طرح‌های بسیار متنوع بیانگر فعالیت هنرمندان مسلمان در پدید آوردن این معبد است.

در ساخت معبد داش‌کسن همواره پیروی از تقارن طولی مورد نظر بوده است به گونه‌ای که این تقارن در همه بخش‌های معبد به چشم می‌خورد.

معبد تاریخی داش‌کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد و در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، چلپیاوغلی و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می‌دهد.

معبد داش‌کسن استان زنجان به عنوان معبد اژدها نیز معروف است که در حال حاضر چیز زیادی از این معبد باقی نمانده است.

اگر راه دسترسی به این معبد بی‌نظیر آسفالت شود جهان‌گردان و گردشگران زیادی از این معبد بازدید می‌کنند.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول