اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

تهران میزبان شانزدهمین نشست سران «نم»

ساختار و روش کار جنبش عدم تعهد

خبرگزاری فارس: جنبش عدم تعهد مجمعی برای هماهنگ‌ کردن مواضع اعضا با تشکیلاتی اداری، غیر سلسله مراتبی، چرخشی و مشارکتی است که به همه کشورهای عضو اجازه می‌دهد بدون تفاوت یا تبعیض در سیاست‌ها و تصمیم‌ سازی جهانی شرکت کنند.

ساختار و روش کار جنبش عدم تعهد

به گزارش خبرگزاری فارس، جنبش عدم تعهد فاقد یک ساختار سازمانی مشابه سازمان‌های بین‌المللی است. موسسان جنبش با درک اختلاف دیدگاه ایدئولوژیک و تنوع گسترده اعضا به این نتیجه رسیدند که به جای ارائه منشور و ایجاد ساختار سازمانی منسجم و گسترده با اتخاذ روش‌های کاری ساده و مورد توافق امورات و وظایف خویش را بر مبنای اصول و اهداف اساسی و همچنین تصمیمات اتخاذ شده به پیش ببرند. بر این اساس جنبش فاقد دبیرخانه است و مسئولیت امور دبیرخانه‌ بر عهده کشوری است که ریاست دوره‌ای را بر عهده دارد یا میزبان اجلاس‌های مختلف است.

به عبارتی جنبش عدم تعهد یک مجمع مهم برای هماهنگ‌ کردن مواضع کشورهای عضو با یک تشکیلات اداری منحصر به فرد، غیر سلسله مراتبی، چرخشی و مشارکتی است که به همه کشورهای عضو اجازه می‌دهد بدون تفاوت یا تبعیض در سیاست‌ها و تصمیم‌ سازی جهانی شرکت کنند. جنبش عدم تعهد همزمان، اصول روشمندی، مفاهیم، برنامه‌ها و توافقاتی را توسعه داده که راهنما و مبنایی برای انجام و نمایش دادن اجماع بین کشورهای عضو می‌باشد. آنها در بیانیه‌ها، برنامه‌های اقدام، قطعنامه‌ها، اعلامیه‌ها، گزارش‌ها و دیگر متون مصوب کنفرانس‌های سران و وزراء ملحوظ می‌باشد.

ریاست:

اعضای جنبش با دسته‌بندی مختلف منطقه‌ای ریاست دوره‌ای را بر عهده می‌گیرند. کشور میزبان به طور خودکار ریاست جنبش را تا نشست بعدی سران بر عهده دارد و مسئول امور اداری و هماهنگی بین فعالیت‌های این تشکل می‌باشد. رئیس دوره‌ای جنبش برای پیشبرد امور، بخشی را در وزارت‌ امور خارجه آن کشور برای رسیدگی به امور جنبش طی دوره ریاست خود تشکیل می‌دهد.

تروئیکا:

مفهوم تروئیکا شامل روسای فعلی، قبلی و بعدی جنبش عدم تعهد در جلسه‌ وزرای خارجه جنبش در دهلی‌نو در ششم آوریل 1997 شکل گرفت و اولین نشست آن در پنجاه و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال 1997 در نیویورک برگزار شد.

دفتر هماهنگی:

دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد برای اولین بار در سطح وزرا و در نشست سران در سال 1973 تشکیل شد. مسئولیت این دفتر آماده‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها برای نشست‌های سران و وزرا می‌باشد. دفتر هماهنگی‌ کانونی مرکزی برای هماهنگی فعالیت‌ها و مواضع کشورهای عضو جنبش به ویژه در سازمان‌ ملل است.

این دفتر فعالیت‌های گروه‌های کاری، گروه‌های تماس، گروه‌های ویژه و کمیته‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را بازبینی و هماهنگ می‌کند و در نیویورک تشکیل جلسه‌ می‌دهد و از جمله وظایف اصلی آن تقویت اقدام یکپارچه و متوازن توسط کشورهای عضو جنبش در سازمان‌ ملل و دیگر مجامع بین‌المللی است.

حوزه کاری دفتر هماهنگی در دوره‌های مختلف سال شامل وظایفی می‌باشد که برای عملکرد جنبش است و بخشی از کار آن در سطح سفرا نمایندگی می‌شود.

این بخش از کار دفتر هماهنگی در کنفرانس کلمبو در سال 1976 تنظیم شد و مسوولیت عملکردی آن گسترش یافت. کلیه کشورهای عضو جنبش امکان شرکت در نشست‌های دفتر هماهنگی را دارا هستند.

گروه‌های ویژه، تماس و کاری و کمیته‌های دایمی:

گروه‌های کاری به طور غیررسمی کار می‌کنند و یک نقش مهم در امر هماهنگی و آماده‌سازی دارند. این گروه‌ها و کمیته‌‌ها اساسا در چارچوب نهاد‌های اصلی سیاسی سازمان ملل متحد کار می‌کنند. آنها به طور رسمی از اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال 1973 در الجزایر با هدف دفاع از مواضع مشترک و ارائه پیشنهاد اقدامات مناسب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فعال شدند.

گروه‌های کاری پیش نویس قطعنامه‌ها را تهیه و ارائه و برای تصویب آنها رایزنی می‌کنند. آنها همچنین مسئولیت تنظیم سخنرانی در خصوص موضوعات در دستور کار را بر عهده دارند. گروه‌های کاری توسط برخی کشورهای عضو هماهنگی می‌شوند.

در حال حاضر، فعالترین گروه‌های کاری در خصوص خلع سلاح، عملیات حفظ صلح، فلسطین، حقوق بشر و اصلاح شورای امنیت هستند.

گروه کشورهای جنبش عدم تعهد در شورای امنیت:

در اجلاس سران کارتاهنا (1995) بر ضرورت ادامه همکاری کشورهای عضو از جمله امکان مشورت منظم  بین اعضای جنبش عضو غیردائم شورای امنیت و دیگر اعضا تأکید شد. اعضای جنبش عضو غیردائم شورای امنیت بدون کنار گذاشتن حق حاکمیتی خویش ماموریت دارند تا مواضع مشترکی را بر مبنای تصمیمات و مواضع مورد توافق جنبش در جلسات شورای امنیت اتخاذ کنند.

کمیته مشترک هماهنگی:

این کمیته مسئولیت و همکاری بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و گروه 77 را به منظور ارتقاء منافع کشورهای در حال توسعه، جلوگیری از دوباره کاری و دسترسی به اهداف مشترک در مجامع بین‌المللی را بر عهده دارد.

شورای همکاری اطلاعاتی:

این شورا در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در کلمبو در سال 1976 برای همکاری در حوزه رسانه‌‌ای بین کشورهای عضو تشکیل شد. این شورا به دنبال تقویت همکاری‌ بین اعضاء در زمینه رادیو و تلویزیون، ساخت فیلم و انتشارات، تقویت تماس بین موسسات آموزشی کشورهای عضو و همچنین تقویت همکاری‌های فرهنگی می‌باشد.

روش کاری جنبش عدم تعهد:

تصمیم‌سازی: کلیه تصمیمات در جنبش عدم تعهد براساس اجماع و مکانیسمی برای گسترش انسجام و وحدت اتخاذ می‌شود. اجماع در جنبش عدم تعهد متضمن احترام به دیدگاه‌های مختلف می‌باشد. اگر چه این امر به معنای یک توافق توسط اکثریت قابل ملاحظه کشورهای عضو است، لیکن به منزله درخواست یا متضمن اتفاق آراء نمی‌باشد. در صورتی که کشوری موافق نباشد می‌تواند تحفظ خود را در خصوص موضوع در دستور کار اعلام کند. در راستای اهداف عملی، اجماع، در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌تواند به معنای وجود یک اکثریت قاطع در حمایت از پیشنهاد ارائه شده باشد.

جلسات جنبش عدم تعهد:

جلسات سطح بالا:

ـ کنفرانس‌های سران کشورها و دولت‌ها: این نشست‌ها هر سه سال یک بار بر مبنای چرخش جغرافیایی برگزار می‌شود.

ـ کنفرانس‌ وزراء: این نشست‌ها حدفاصل بین اجلاس‌های سران و بر مبنای چرخش جغرافیایی برگزار می‌شود.

ـ جلسات وزرای خارجه دفتر هماهنگی:‌ این جلسات چند ماه قبل از برگزاری جلسات سران به منظور هماهنگی مواضع برای آن جلسات و در کشوری که ریاست جنبش را بر عهده دارد برگزار می‌شود.

ـ جلسات وزاری خارجه جنبش عدم تعهد در حاشیه نشست‌های سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

ـ علاوه بر این، برخی جلسات سطح عالی از قبیل موارد ذیل نیز برگزار می‌شود: جلسات ویژه وزراء، جلسات کمیته وزراء در خصوص متدولوژی، جلسات کمیته دایمی وزراء برای همکاری‌های اقتصادی، جلسات وزراء در مورد موضوعات مختلف همکاری‌های بین‌المللی (بهداشت، کار، اطلاعات و غیره)

جلسات دیگر:

جلسات سطح پایین‌تر از قبیل نشست‌های فوق‌العاده و منظم دفتر هماهنگی‌، جلسات کمیته‌ها و گروه‌های کاری، ویژه و تماس و جلسات کمیته مشترک هماهنگی‌ جنبش عدم تعهد و گروه 77 می‌باشد.

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول