اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

به مناسبت چهارم شوال سالروز وفات آیت‌الله لاری

تأسیس حکومت اسلامی لارستان در زمان قاجار

خبرگزاری فارس: آیت‌الله سید عبدالحسین لاری به فرمان میرزای شیرازی به لارستان فارس هجرت کرد، وی ضمن مبارزه با استعمارگران انگلیسی در جنوب ایران، به برپایی حکومت اسلامی در لارستان مبادرت ورزید.

تأسیس حکومت اسلامی لارستان در زمان قاجار

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، آیت‌الله سید عبدالحسین لاری در شب ولادت امام باقر(ع) برابر با شب جمعه سوم ماه صفر سال 1264 قمری مصادف با 18 اسفند 1266 شمسی در نجف اشرف دیده به جهان گشود، وی در دوران کودکی با راهنمایی‌های پدر به تحصیل علوم دینی روی می‌آورد و با استفاده از محضر اساتید عالی رتبه نجف خیلی زود پله‌های ترقی را طی کرد، سید پس از اتمام سطوح مقدماتی حوزه، گمشده خویش را در آیت‌الله سید محمدحسن شیرازی یافت و سطوح خارج فقه خود را در نزد ایشان فرا گرفت و در سن 22 سالگی به درجه اجتهاد نائل شد.

*عزیمت گروهی از مردم لارستان به نجف

هنگامی که مردم لارستان از ستم‌های انگلیس به ستوه آمدند، با گسیل هیئتی به نجف اشرف به رهبری «سید علی لاری» معروف به «حاجی علی کبیر» از مجاهدان نامدار لارستان در صدد یافتن فردی ورزیده و تلاشگر و فقیه و سیاستمدار و مجاهد بودند که هم در مدارج علمی به اجتهاد نایل آمده باشد و هم در مقام عمل جز خدا را احدی پروا نداشته باشد و توان مدیریت جامعه اسلامی در او موج زند.

زمانی که هیئت برای زیارت مرقد امام علی(ع) راهی می‎شوند، سید مرتضی کشمیری را ملاقات می‌کنند، سید با سابقه آشنایی که از آیت‌الله سید عبدالحسین لاری داشت، آنان را متوجه فقیه فرزانه‎ می‌کند، در این زمان آیت‌الله لاری که در سن 45 سالگی قرار داشت، با توجه به مسئولیت‎های حوزوی، از قبول عزیمت به ایران خودداری می‎کند.

حاج سید علی کبیر با سابقه آشنایی که از مردان خداجوی و مجاهد داشت، از همان برخورد اول، خصایص رهبری را در وجود سید لاری مشاهده کرد، لذا پیش میرزای شیرازی ‌رفت و ماجرا را با او در میان گذاشت.

*صدور فرمان میرزای شیرازی به سید لاری برای عزیمت به لارستان

آیت‌الله میرزای شیرازی که از منطقه حساس جنوب ایران و موقعیت استراتژیکی آن در مقابل استعمارگران آگاهی کامل داشت، با ارسال نامه‎ای سید لاری را از وقایع آشفته جنوب ایران باخبر ساخت و با استفاده از منصب ولایت فقیه بر ایشان فرض کرد که به لارستان هجرت کند.

به این ترتیب آیت‌الله لاری در سال 1309 قمری نجف اشرف را به قصد لارستان ترک کرد، میرزای شیرازی هنگام خروج سید لاری خطاب به حاج سید علی کبیر و هیئت همراهش می‎فرماید: «با بردن آقا سید عبدالحسین به لارستان، نجف را به آن‌جا برده‎ای و گهواره فضیلت و دانش را از فرزند فضیلت و علم خالی گذاردی».

در این هنگام که دولت انگلیس برای سلطه استعماری خود، عده ‌قابل توجهی مبلغ مسیحی را به ایران اعزام کرد تا آنان زیر پوشش دین مسیح برای ترویج فرهنگ مادی غرب، جای پایی در منطقه جنوب ایران باز کنند و به راحتی نقاط مهم و حساس را تصرف کنند.

 

*فرمان اخراج مبلغان مسیحی انگلیس از جنوب ایران توسط آیت‌الله لاری

آیت‌الله لاری با توجه به مسائل اجتماعی ایران اسلامی، این عمل انگلیس را ریشه‌یابی و فرمان اخراج مبلغان مسیحی را صادر کرد، همچنین دستور داد تا کتاب گمراه کننده‌ آنان جمع‎آوری شود و از بین رود، این فرمان از طرف مجتهد مقتدر لار برای دولت بریتانیا گران ‎آمد، زیرا با این کار قدرت روحانیت شیعه و نقش رهبری آنان در جامعه تأیید شد و مردم خداجوی فارس که از طرف دولت مستبد قاجار و استعمار انگلیس به تنگ آمده بودند، با نفوذ کلامی که از رهبر دینی خود دیدند، به سوی وی متمایل شدند.

انگلیس برای از بین بردن فرمان سید و نقش چشمگیر آن، از دولت ایران می‎خواهد تا مجتهد لاری را در تنگنا قرار دهد و مؤاخذه کند، دولت قاجار که به صورت دولت وابسته به کشورهای استعماری، ایران را اداره می‎کند، «عین‌الملک» را مأمور رسیدگی به موضوع کرد و دستور داد تا با دریافت دو هزار تومان وجه کتب مصادره شده، سید لاری را از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی باز دارد، این وجه در مقایسه با کل مالیات سالانه لارستان که چهار هزار و بیست تومان است، مبلغ زیادی بود، عین‌الملک به لار می‎رود و با مشاهده نیروهای مصمم مجتهد لارستان و قاطعیت و سازش ناپذیری وی با عذرخواهی به تهران بر می‎گردد.

* نمونه کوچکی از حکومت اسلامی در لارستان دوران قاجار برقرار می‌شود

به این ترتیب بود که با پیروزی آیت‌الله لاری در مبارزه با جریان یهودیان مسلح و مبلغان مسیحی که انگلیس و رسوا ساختن دولت قاجار، مردم سید لاری را دانشمند دینی که تنها به عبادت بپردازد و نماز جماعت بخواند، به شمار نیاوردند، بلکه او را به مثابه رهبری آگاه و دلسوز و خداشناس که در مقابل ظلم می‎ایستد و از هیچ چیز باکی ندارد، شناختند.

سید برای مقابله با زورگویی و استعمار گروهی را تربیت کرد و با مسلح کردن آن لباس عزا بر تن دشمنان اسلام پوشاند، این مجتهد عالیقدر لارستان با بیانی قاطع وجوب انحلال رژیم سلطنتی قاجار را این‌گونه صادر کرد: «واجب است تبدیل سلطنت امویه قاجاریه به دولت حقه اسلامیه».

آیت‌الله لاری با عقیده راسخ به اصل ولایت فقیه توانست حکومت اسلامی را در لارستان برپا کند و احکام الهی را در آن به مورد اجرا گذارد، آموزش نیروی نظامی و احداث کارخانه اسلحه سازی از جمله اقدامات اولیه او در تأسیس حکومت اسلامی لارستان بود، وی همچنین از دادن مالیات به دولت مستبد مرکزی خودداری و پرداخت آن را تحریم کرد و با چاپ تمبر برای حکومت اسلامی از پرداخت وجه به پست مرکزی و کاغذهای بهادار آن مقابله کرد.

نکته جالب اینجاست که روی تمبرها «پُست ملت اسلام» نوشته شد تا از تمبرهای دوره قاجار تمیز داده شود. تعیین ائمه جمعه برای شهرها و روستاهای  مجاور از دیگر کارهای سید لاری بود و تبلیغات عملی وی که با درستی کارگزاران حکومتی به نمایش گذارده شده است، هر روز بر وسعت حکومت اسلامی می‎افزود، چنان‌چه بندرعباس، بندرلنگه، بوشهر، استان کرمان و فارس زیر نظر حکومت اسلامی قرار گرفتند.

آیت‌الله لاری تجارت و بارزگانی با استعمارگران روس و انگلیس را به زیان امت اسلامی ‎دانست، از این رو استعمال چای، قند، ادویه، خوراک و پوشاک‌هایی را که از کشورهای خارجی وارد ایران و سایر کشورهای اسلامی می‎شد را تحریم کرد.

سرانجام این عالم نستوه در روز جمعه چهارم شوال 1342 قمری پس از بیست و سه سال اقامت در لار، چهار سال در فیروزآباد و شش سال در جهرم، در میان مردم دلیر تنگستان و مجاهدان جنوب به دیار باقی شتافت. هم اینک مرقد مطهر آن بزرگ مجاهد در شهر جهرم به مقبره «آقا» مشهور و زیارتگاه پیروان خاندان عصمت و طهارت و فرزندان جهاد و شهادت است.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول