با پایان یافتن فصل چهارم بررسی­‌های باستان­‌شناختی

ساختارهای جدید در دهانه غلامان سیستان کشف شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان گفت: با پایان یافتن فصل چهارم بررسی­‌های باستان­‌شناختی در شهر هخامنشی دهانه غلامان سیستان، ساختارهای جدیدی شناسایی شد.

ساختارهای جدید در دهانه غلامان سیستان کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان، حسنعلی شهرکی اظهار داشت: با پایان یافتن فصل چهارم بررسی­‌های باستان­‌شناختی، زمین باستان­‌شناسی و آرکئوژئوفیزیک در شهر هخامنشی دهانه غلامان سیستان در تیر و مرداد 1391 ساختارهای جدیدی شناسایی شد.

وی افزود: بررسی باستان­‌شناسی و آرکئوژئوفیزیک محوطه هخامنشی دهانه غلامان سیستان به منظور مطالعه و شناسایی سیستم شهرسازی شهرهای هخامنشی در این محوطه به عنوان تنها محوطه­‌ایی از دوره هخامنشیان که اطلاعاتی از زندگی مردمان عادی آن دوران را در اختیار پژوهشگران و باستان‌شناسان قرار می‌دهد، انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: دهانه غلامان در دو کیلومتری روستای قلعه نو از توابع شهرستان زهک و 45 کیلومتری شرق شهرستان زابل واقع شده است.

شهرکی بیان کرد: این محوطه در بین سال‌های 1341 تا 1344 توسط یک گروه باستان‌شناس ایتالیایی به سرپرستی امبرتو شراتو شناسایی و کاوش شد و در آن 27 ساختمان و محدوده‌ای تقریبی از شهر هخامنشی کشف شد.

وی گفت: از سال 1379 تا 1384 نیز محوطه توسط سید منصور سید سجادی کاوش شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های ایران‌شناسان و باستان‌شناسان این مکان یکی از ساتراپ‌های زمان هخامنشیان بوده و پایتخت درانگیانا یا درانجانای هخامنشی بوده است اما تاکنون این مهم به اثبات نرسیده بود.

شهرکی اضافه کرد: با کشف کاخ هخامنشی در طی بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک در دهانه غلامان امروز ما به طور یقین می‌توانیم این ساتراپ نشین زمان هخامنشی را درنگیانا یا زرنگی بنامیم که در کتیبه‌های هخامنشی از آن نام برده شده است.

وی افزود: علاوه بر این کاخ در طی بررسی‌های انجام شده، 18 ساختار جدید دیگر در دهانه غلامان آشکارسازی شد مطالعه بر روی منابع آب و کانال‌های آب در دهانه غلامان از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این بررسی‌ها بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک در دهانه غلامان با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، اداره کل میراث استان، اداره میراث زابل، دانشگاه لیون فرانسه و مؤسسه باستان‌شناسی فرانسه در ایران صورت پذیرفت.

* بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس‌سنجی در شهر سوخته سیستان

بر پایه این گزارش: فصل اول بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک با روش مغناطیس‌سنجی در شهر سوخته سیستان در تابستان 1391 به انجام رسید.

کوروش محمدخانی دانشجوی دکتری باستان‌شناسی و متخصص آرکئوژئوفیزیک از دانشگاه لیون فرانسه که سرپرستی این بررسی‌ها را به عهده داشت، گفت: این بررسی‌ها که به منظور شناسایی و آشکارسازی سازه‌های معماری مدفون در شهر سوخته انجام شد در محدوده مرکزی شهر سوخته انجام شد.

وی افزود: در این محدوده، ساختارهای معماری متعدد، کوره‌های ذوب فلز و کوره‌های پخت سفال آشکارسازی شدند همچنین در محدوده‌ای در شمال گورستان مکان گورهای بسیاری شناسایی شد.

این باستان‌شناس بیان کرد: با شناسایی این بناها و آثار، قسمتی از نقشه معماری شهر سوخته بدون کاوش مشخص شد.

محمدخانی گفت: این بررسی‌ها با حمایت پژوهشکده باستان شناسی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان، پایگاه پژوهشی شهر سوخته و دهانه غلامان انجام شد.

انتهای پیام/غ30/ض1002