اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب مکاتبات دو عالم شیعه و سنی

برنامه «به برادرم» از کانال ندای اسلام پخش می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کانال ندای اسلام از پخش برنامه «به برادرم» در قالب مکاتبه دو عالم شیعه و سنی در شهریور خبر داد.

برنامه «به برادرم» از کانال ندای اسلام پخش می‌شود

سید حامد حسینیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تولید برنامه «به برادرم» اظهار کرد: این برنامه To My Brother عنوان برنامه‌ای جدید و جذاب است که در شهریور ماه از این شبکه پخش می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: موضوع برنامه «به برادرم» مکاتبه دو عالم شیعه و سنی بوده و بر اساس کتاب المراجعات طراحی شده است.

مدیر کانال ندای اسلام با اشاره به ویژگی‌های کتاب المراجعات گفت: این کتاب در واقع مجموعه مکاتبات عالم شیعی علامه سید شرف الدین عاملی با رئیس وقت دانشگاه الازهر شیخ سلیم البشری است که درباره موارد افتراق و اشتراک شیعه و سنی با یکدیگر مکاتبه کرده‌اند. 

وی خاطر نشان کرد: نامه دو طرف به صورت روایی با زبان دو گوینده مختلف قرائت شده و سپس در پایان دکتر فخر روحانی به عنوان کارشناس تفسیر، به کارشناسی در این برنامه می‌پردازد.

حامد حسینیان اضافه کرد: این برنامه 15 دقیقه‌ای روزهای شنبه هر هفته از ساعت 10 و 45 دقیقه تا 11 پخش می‌شود.

برنامه‌های کانال ندای اسلام به صورت زنده از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی www.coiradio.com و ماهواره هاتبرد با فرکانس 12/437 GHz افقی 27500 قابل دریافت است.

المراجعات یا المراجعات رهبری امام علی در قرآن و سنت یکی از کتب شیعه است که توسط عبدالحسین شرف‌الدین موسوی نوشته شده ‌است.

نویسنده کتاب در سال 1331 هجری قمری، به مصر رفته و با شیخ سلیم بشری، رئیس دانشگاه الازهر دیدار می‌کند و این دیدار سبب مباحثه آن دو در حول اعتقادات شیعه و سنی می‌شود که به صورت 112 نامه ادامه پیدا می‌کند.

شرف‌الدین در مصر با تعداد زیادی از علمای اهل سنت دیدار و گفت‌وگو کرد و نخستین مباحثات و مناظرات خود را با شیخ سلیم البشری که ریاست وقت دانشگاه اسلامی الأزهر را بر عهده داشت، در همان جا آغاز کرد و پس از بازگشت به لبنان از طریق نامه‌نگاری به مناظرات خود ادامه داد.

هدف وی اثبات حقانیت مذهب تشیع بود و در نهایت هم موفق شد از شیخ الأزهر که حتی مذهب بودن مکتب جعفری را هم قبول نداشت، اعتراف بگیرد که پیروی از این مکتب جایز و بر تمام مسلمانان حلال است.

مجموعه نامه‌هایی که میان این دو عالم دینی رد و بدل شد 112 نامه بوده است که نخستین آن توسط سید شرف‌الدین ششم ذی‌القعده 1329 ه. قمری نوشته شد. آخرین این نامه‌ها نیز در تاریخ دوم جمادی الاول 1330 هجری قمری توسط شیخ الأزهر نوشته شد.

بر همین اساس شیخ شلتوت که سال‌ها بعد ریاست دانشگاه الأزهر را بر عهده گرفت، با صدور فتوایی رسمی پیروی از مذهب شیعه اثنی عشری را رسما مجاز دانست. این فتوا در 17 ربیع الأول 1378 هجری قمری در قاهره صادر شد.

سید شرف‌الدین سعی کرده برای شرح و توضیح عقاید و احکام مذهب تشیع از منابع و مصادر کتب اهل سنت استفاده کند تا برای شیخ سلیم و دیگران قابل قبول‌تر باشد.

انتهای پیام/ع20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول