اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

شاه‌آبادی از نمایش امیر دژاکام گفت

پاسخگویی به شبهات دینی در یک تئاتر

خبرگزاری فارس: معاون هنری وزارت فرهنگ گفت: چیزی که در تئاتر «ساقی» مورد توجه جدی است، پاسخگویی به شبهات دینی و بسیاری از سوالات و ابهاماتی است که زبان تئاتر می‌تواند بهترین پاسخگوی آن باشد‌.

پاسخگویی به شبهات دینی در یک تئاتر

به گزارش خبرگزاری فارس، «حمید شاه‌آبادی» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن تقدیر از گروه اجرایی نمایش «ساقی» گفت‌: معتقدم زبان هنر زیبا‌ترین و شیواترین زبان برای پاسخگویی به شبهات دینی است‌ که در این راه زبان تئاتر می‌تواند بهترین زبان و شیوه برای بیان تاریخ اسلام باشد‌‌.

وی ادامه داد‌: ما در زمینه تاریخ صدر اسلام کمتر اثر نمایشی را سراغ داریم که به صحنه رفته باشد‌. ما باید بر این باور باشیم کار جدی در این عرصه می‌تواند زمینه‌های بسیار تاثیر‌گذاری را برای جلب مخاطب فراهم کند‌؛ البته آن چیزی که در تئاتر «ساقی» مورد توجه جدی است، همین پاسخگویی به شبهات دینی و بسیاری از سوالات و ابهاماتی است که زبان تئاتر می‌تواند بهترین پاسخگوی آن باشد‌.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محتوای اجرایی نمایش «ساقی» خاطر‌نشان کرد‌: به کارگیری زبان طنز و فاخر به دور از طنزهای مبتذل و سخیف از دیگر ویژگی‌های این اثر نمایشی بود که آقای دژاکام با ‌به کارگیری ترکیب  مناسب ‌در اجرا و کارگردانی‌، اثر تاثیر‌گذاری را به مخاطب امروزی تئاتر معرفی کردند‌. سیر داستان به گونه‌ای انجام می‌گیرد که مخاطب تا پایان اثر با آن همراه است. این همراهی با چاشنی طنز کمک بسیار زیادی در جذاب‌تر کردن اثر دارد؛ به طوری که در درون طنز بسیاری از حقایق تاریخی و بسیاری از نکات از جمله جعل روایت به تماشاگر نشان داده می‌شود که البته نتیجه بسیار خوبی هم دارد‌.

شاه‌آبادی ادامه داد‌: حضور بازیگران ویژه اتفاق بسیار بزرگی در این نمایش است، ضمن اینکه اجرای موسیقی زنده در داخل کار از ویژگی‌های دیگر این اثر نمایشی است. در مجموع ما شاهد به صحنه رفتن یک نمایش بسیار خوبی بودیم و امیدوارم که اداره کل هنرهای نمایشی هم در حد و اندازه کار از آن حمایت کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران و دعوت از میهمانان این اجلاس برای حضور در مجموعه تئاتر شهر  هم اشاره کرد و گفت‌‌: همه بخش‌های معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردند که برنامه عادی خود را در طول برگزاری اجلاس ادامه دهند که بعضا برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای میهمانان تدارک دیده شد‌. البته نمایش «ساقی» با توجه به حجم بسیار زیاد دیالوگ برای فارسی‌زبانان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و قطعا کسانی که با این زبان ارتباطی نداشته باشند، کمتر می‌توانند مفهوم این فضا را دریافت کنند.

شاه‌آبادی ادامه داد‌: هیئت‌های حاضر در این اجلاس به طور حتم مترجمانی دارند و از آنجا که بسیاری از مهمانان ما از کشورهای اسلامی هستند و کامل با موضوعات ما در ارتباط هستند، می‌توانند به عنوان میهمان در مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا کنند‌.  البته دعوت‌های لازم صورت گرفته و با اینکه برنامه کاری میهمانان در طول اجلاس به شدت از تراکم بالایی برخوردار است اما این اعلام آمادگی از طریق مکاتبه با ریاست جمهوری انجام شده و امیدواریم در دو روز پایانی اجلاس میهمانان از برنامه‌های ما دیدن کنند‌.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد‌:‌ به طور حتم دیدن فضای هنری و ارتباط با هنرمندان ایرانی می‌تواند معرف خوبی از هنر کشورمان باشد و شرکت‌کنندگان ترسیم صحیح‌تری از آنچه در فرهنگ و هنر کشور ما اتفاق می‌افتد، انجام دهند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول