اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده کتاب «ماجرای 8 سال دفاع مقدس»:

نسل جوان نیازمند شناختی وسیع از ابعاد گوناگون دفاع مقدس است

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب ماجرای 8 سال دفاع مقدس اعتقاد دارد که نسل جوان، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت ابعاد گوناگون دفاع مقدس است.

نسل جوان نیازمند شناختی وسیع از ابعاد گوناگون دفاع مقدس است

 محمدرضا بابایی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه در مورد لزوم نگارش کتاب‌های تحقیقی در مورد دفاع مقدس اظهار داشت: بدون تردید نسل جوان کشور نیازمند شناختی وسیع و عمیق از ابعاد گوناگون دفاع مقدس ملت ایران است و پرسش درباره جنگ حق طبیعی همه کسانی است که دل در گرو این آب و خاک دارند و سربلندی آن را آرزو می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: اجرای برنامه درس دو واحدی «آشنایی با دفاع مقدس» به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، فرصتی مناسب برای پاسخگویی به سؤالات جوانان است.

بابایی یادآور شد: دفاع مقدس ملت سلحشور ایران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان انقلاب اسلامی، برگ زرینی در تاریخ سراسر حماسه و سرافرازی مردمان این کهن بوم، به یادگار گذاشته است که یادگاری گران‌بها، مشحون از ایمانی مستحکم، اخلاصی بی‌بدیل، رشادتی کم‌نظیر، شجاعتی خارق‌العاده و مظلومیتی مطلق و سخت باور نکردنی است.

وی افزود: ماجرای دفاع مقدس، داستان راستین ملت به خدا پیوسته و از بند شرک رسته‌ای است که به گناه عدم تسلیم در مقابل استکبار جهانی و پایمردی بر سر اصول ایمانی و آرمانی خویش، در معرض وزش سخت‌ترین طوفان‌های تجاوز و تخریب، توطئه، ترور و خشونت لجام گسیخته سفاک‌ترین قدرت‌های شیطانی منطقه‌ای و جهانی قرار گرفت تا بلکه در برابر اربابان نظام سلطه استکباری، زانوی تسلیم بر زمین گذارد که این آرزوی محال هیچ‌گاه به تحقق نپیوست.

بابایی خاطرنشان کرد: این فراز از تاریخ سراسر حماسه ملت قهرمان ایران، تا حدودی مورد غفلت واقع شده و آن گونه که شایسته است در بوته نقد و نظر قرار نگرفته است و اما با تمام این احوال چراغ فروزان آن هشت سال دفاع جانانه مردمی، همچنان سرشار از درخشندگی و روشنایی است.

وی یادآور شد: جنگ عراق و ایران یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رخدادهای نیمه دوم قرن بیستم محسوب می‌شود و این جنگ در بحرانی‌ترین کانون جهان یعنی خاورمیانه به وقوع پیوست و به مدت هشت سال به درازا کشید.

این نویسنده دفاع مقدس افزود: گذشته از سابقه اختلافات بین ایران و عثمانی، مهم‌ترین زمینه‌های بروز اختلاف و مخاصمه بین عراق و ایران را می توان در حس جاه طلبی و سیاست توسعه طلبانه حاکمان عراق، به ویژه ادعای مالکیت اروندرود و استان خوزستان، چشم داشت اعراب بر مالکیت جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس، احساس خطر صدام از صدور انقلاب اسلامی ایران و دخالت‌های سابقه دار بیگانگان از انگلیس و روس گرفته تا تحریک خصمانه آمریکا در حمله ارتش عراق به ایران در شهریور 1359 مورد بررسی قرار داد.

بابایی گفت: نبردهای سخت و دشوار نیروهای ایرانی با قوای متجاوز که در بیرون راندن دشمن، عمدتاً با پیروزی ایران همراه بود، به تقویت حضور نظامی ابرقدرت‌ها به ویژه آمریکا در خلیج فارس منجر شد و حضور قدرت‌های بزرگ در منطقه و حمایت و پشتیبانی کشورهای عربی خاورمیانه از عراق، این جنگ را به مهم‌ترین رخداد در جهان تبدیل کرد.

وی در مورد محتویات کتاب تألیفی جدید خود گفت: در این کتاب ابتدا علل تعارض بین واحدهای سیاسی با نگاهی به جغرافیای دو کشور ایران و عراق، سوابق تاریخی مناقشات ارضی و مرزی بین دو کشور، وضعیت ایران و عراق قبل از شروع جنگ، چگونگی آغاز تجاوز، عکس‌العمل ایران در مقابل حمله ارتش تا دندان مسلح عراق، راهبردهای دفاعی جمهوری اسلامی، عکس‌العمل سازمان ملل متحد در قبال منازعه مورد بررسی قرار گرفته است.

بابایی افزود: در نهایت نیز با بررسی دستاوردهای دفاع مقدس و یادی از ایثارگران صحنه‌های نبرد، به بررسی نتایج جنگ پرداخته شده است و برای گویایی مطالب نیز از تصویر، نقشه و جدول نیز استفاده شده است که البته نقشه‌های به کار برده شده در این کتاب، صرفا برای اطلاع و آشنایی با موقعیت‌هاست.

به گفته نویسنده، نخستین چاپ کتاب «ماجرای هشت ساله دفاع ‌مقدس» در سومین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که از 8 تا 16 مهر ماه 91 در شیراز برگزار می‌شود، عرضه خواهد شد.

این کتاب در قطع وزیری و 200 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 48 هزار ریال از نشر هدی آماده عرضه به بازار نشر شده است.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول