اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

تصویب حق‌آبه کشورهای غیرمتعهد در اجلاس تهران

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب تامین آب بهداشتی و حق‌آبه‌های کشورهای غیرمتعهد در اجلاس تهران خبر داد.

تصویب حق‌آبه کشورهای غیرمتعهد در اجلاس تهران

محمدجواد محمدی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به بیانیه پایانی اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران اظهار کرد: نتایج اجلاس در 701 پاراگراف به تایید و تصویب اعضای جنبش غیرمتعهد رسید.

وی سند مذکور را بسیار با ارزش توصیف کرد و گفت: بیانیه تهران بسیار خردمندانه تهیه شده است.

محمدی‌زاده 43 بند از بیانیه اجلاس نم در تهران را مربوط به موضوع محیط زیست دانست و تصریح کرد: 7 بند در رابطه با موضوع آب است.

معاون رئیس جمهور تاکید بر حق‌آبه‌های زیست‌محیطی، تامین آب بهداشتی، اهمیت نقش کلیدی و راهبردی آب در توسعه پایدار عرصه‌های طبیعی و تاثیر آن در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از موضوع‌های بند آب برشمرد و خاطرنشان کرد: 4 بند از بیانیه اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران مربوط به موضوع بیابان‌زدایی است.

وی به تخریب سرزمینی به واسطه خشکسالی به‌ویژه در آفریقا اشاره کرد و گفت: بحث امنیت غذایی، فقرزدایی و چالش نوینی که به دلیل بیابان‌زایی در نقاط مختلف دنیا حاصل شده، در بیانیه مذکور تاکید شده است.

محمدی‌زاده از بین رفتن تنوع زیستی که در اثر پدیده گرمایش جهان حاصل شده را نتیجه طبیعی تغییرات آب و هوا خواند و بیان کرد: بین دو مقوله مذکور ارتباط وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توفان‌های گرد و غبار چند نقطه از دنیا را به شدت تهدید می‌کند، ابراز کرد: 17 کشور حوزه خاورمیانه از جمله ایران تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار هستند.

وی چین، آسیای میانه و کشورهای ماورای قفقاز را دارای مشکل گرد و غبار دانست و یادآور شد: موضوع توفان گرد و غبار در بخشی از آمریکا وجود دارد.

محمدی‌زاده به برنامه عملی و توافق سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران در 1.5 سال گذشته با کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و قطر اشاره کرد و افزود: توافق عملی مذکور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها به تصویب رسیده و این کشورها آن را به عنوان راهبر و پیشتاز اجرا می‌کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای منطقه از برنامه عملی ایران تبعیت می‌کنند، اذعان کرد: 10 بند از بیانیه اجلاس غیرمتعهدها در تهران مربوط به موضوع تنوع زیستی در رابطه با منافع و منابع ژنتیکی و توافقنامه ناگویا است و موضوع‌های مربوط به اکوسیستم‌ها را مد نظر قرار می‌دهد.

وی بیانیه تهران را رژیم منصفانه‌ای عنوان کرد که می‌تواند اکوسیستم‌ها را حفاظت کند تا تنوع زیستی آسیب نبیند.

محمدی‌زاده 5 بند از بیانیه اجلاس غیرمتعهدها در تهران را مربوط به موضوع بحث‌های انرژی اعلام کرد و گفت: 1.4 نفر جمعیت جهان اکنون دسترسی به انرژی ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزایش راندمان، صرفه‌جویی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به‌ویژه موضوع انرژی هسته‌ای را مورد تاکید تمام اعضای جنبش عدم تعهد دانست و تصریح کرد: موضوع‌های مذکور حاصل علوم و فنون جدید بشری است و تمام کشورها باید از آن حفاظت کنند و نباید ابزار سیاسی در دست کشورهای زورگو و قدرت‌طلب مانند آمریکا باشد.

وی موضوع پایداری انرژی برای تمام کشورها را یک رویکرد بین‌المللی نامید و خاطرنشان کرد: کشورها بنا به توانی که دارند باید از این بازار بهره‌مند شوند و از ظرفیت و فناوری‌های جدید بتوانند استفاده مطلوب را ببرند.

محمدی‌زاده 13 بند از بیانیه تهران را مربوط به تغییرات آب و هوایی ذکر کرد و یادآور شد: ضرورت مقابله با پدیده گرمایشی جهان، افزایش سطح آب‌ها و ذوب شدن یخ و برف در قطب‌ها و همچنین بالا آمدن سطح دریاها به عنوان یک تهدید جهانی تلقی می‌شود ضمن اینکه بر بحث مشارکت بین کشورها به دلیل تعهدات تاریخی که درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای دارند، تاکید شد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر انجام تعهد کشورها به توافقنامه‌های بین‌المللی، بیان کرد: 18 کشور در آذر ماه سال جاری برای پیگیری توافقنامه‌های تغییرات آب و هوایی در دوحه قطر حضور می‌یابند.

وی تصمیم‌های اجلاس دوربان در آفریقای جنوبی درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای و تامین مالی برای اجرای تعهدات را از جمله موارد مورد تاکید کشورهای غیرمتعهد در تهران عنوان کرد و افزود: توافقنامه کیوتو در اجلاس تهران حیات جدیدی پیدا کرده است، ضمن اینکه برای افزایش کارآمدی و اثربخشی جدی‌تر این توافقنامه تمهیدات لازم انجام شد.

تشکیل جلسه کنوانسیون تهران در مسکو

محمدی‌زاده در ادامه به موضوع دریای خزر در قالب کنوانسیون تهران اشاره کرد و گفت: نخستین توافقنامه آلاینده‌های دریای خزر مدتی قبل در قزاقستان به تصویب رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توافقنامه مذکور به تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی رسیده است، اذعان کرد: قانون برای اجرای توافقنامه مذکور اجرایی شده است.

وی ادامه داد: 4 توافقنامه دیگر در مسیر توافق است و ظرف 2 ماه آینده در جلسه کنوانسیون تهران در مسکو بین 5 کشور حاشیه خزر بررسی می‌شود.

محمدی‌زاده بازرسی، تنوع‌زیستی، آلاینده‌ها با منشا خشکی و توافقنامه حقوقی را 4 توافقنامه مورد بررسی در مسکو اعلام کرد و یادآور شد: دو توافقنامه تاکنون آماده شده است.

معاون رئیس جمهور بعضی از کشورهای حاشیه خزر را عضو جنبش عدم تعهد خواند و اظهار کرد: ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان از کشورهای غیرمتعهد هستند.

وی با اشاره به وجود لکه‌های نفتی بزرگ ناشی از استخراج نفت در کشور آذربایجان، تصریح کرد: تمام اقدام‌های ایمنی در مورد جمع‌آوری تاربال‌هایی که به صورت گلوله‌های نفتی درآمدند، انجام شده است.

محمدی‌زاده گلوله‌های نفتی را برای آبزیان، گردشگران و اکوسیستم منطقه شکننده و آسیب‌پذیر دانست و خاطرنشان کرد: حدود 4 تن تاربال و گلوله‌های نفتی تاکنون جمع‌آوری شده است.

این مسئول با قدردانی از تلاش‌های سازمان بنادر و کشتیرانی و سازمان حفاظت محیط زیست، ابراز کرد: سازمان‌های مذکور با بسیج تمام امکانات جمع‌آوری گلوله‌های نفتی را انجام دادند و مردم در این مورد نگرانی نداشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مانور دو ماه گذشته در بندر انزلی را آغازی برای اقدام بسیار ارزشمند جمع‌آوری گلوله‌های نفتی عنوان کرد و یادآور شد: انتشار گلوله‌های نفتی طبق توافقنامه‌های امضا شده و تعهداتی که کشورهای حاشیه خزر دارند، غیرقانونی است و به منابع و ذخایر دریای خزر آسیب می‌رساند.

وی خواستار جلوگیری از انتشار گلوله‌های نفتی توسط کشورهای حاشیه دریای خزر شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام‌های قانونی برای پیگیری موضوع مذکور را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/ب۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول