اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با فارس:

تولید محصولات تراریخته در ایران به نیم‌هکتار هم نمی‌رسد/اختلاف نظر دستگاه‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کشت محصولات تراریخته که به نوعی دستکاری ژن‌ها برای افزایش تولید است در کشور ما به کندی پیش می‌رود به طوری که در حال حاضر کشت محصولات تراریخته به نیم هکتار هم نمی‌رسد.

تولید محصولات تراریخته در ایران به نیم‌هکتار هم نمی‌رسد/اختلاف نظر دستگاه‌ها

عباس رجایی در حاشیه هشتمین نشست رؤسای شورای نظام دامپزشکی استان‌های سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: قرن 21 با دو چالش عمده آب و غذا مواجه است و جنگ آینده کشورهای بزرگ علیه کشورهای در حال توسعه برای تحصیل آب و غذا خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: به دلیل وجود این بحران‌ها استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های نوین در بخش کشاورزی ضروری است.

وی در خصوص حساسیت تأمین آب و غذا در آینده اظهار داشت: از هم اکنون تجارت آب و خاک بین کشورها رایج شده و هر از چندگاهی خبر خرید آن به گوش می‌رسد.

رجایی افزود: کشت محصولات تراریخته که به نوعی دستکاری ژن‌ها برای افزایش تولید است در کشور ما به کندی پیش می‌رود به طوری که در حال حاضر کشت محصولات تراریخته به نیم هکتار هم نمی‌رسد. در این زمینه باید مشکلات و اختلاف نظرها میان محیط زیست ، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان برطرف شود.

رجایی همچنین گفت: بر اساس سیاست‌های کلی کشور و نظر مقام معظم رهبری که دو سال گذشته طراحی شده،، قرار است جمعیت کشور به 250 میلیون نفر در آینده‌ای که بیشتر از 20 سال نخواهد بود برسد و از هم اکنون باید به فکر تأمین غذای این تعداد جمعیت باشیم.

رجایی همچنین گفت: در افق 1404 سرانه مصرف پروتئین هر فرد ایرانی باید به  60 گرم در روز برسد که مفهوم آ‌ن 2 برابر شدن تولیدات کنونی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: افزایش دو برابری تولیدات از محل افزایش ظرفیت‌ها، بهره‌وری و نیز ظرفیت‌های جدید حاصل خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه طی سالهای گذشته مسئولان همواره از محدود بودن ظرفیت‌ ها در بخش کشاورزی صحبت کرده‌اند، گفت: به اعتقاد من ظرفیت‌های بی‌پایانی در این بخش وجود دارد.

وی افزود: 40 میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور وجود دارد که نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه به دلیل خالی از سکنه بودن محل مناسبی برای اشرار بوده است.

وی افزود: تولیدات گلخانه‌ای در مناطق بیابانی طرح بسیار مناسبی است که به دلیل شرایط آب و هوایی مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند.

رجایی گفت: در طرحی که آماده شده از یک میلیون هکتار اراضی بیابانی اگر تولیدات گلخانه‌ای انجام گیرد می‌تواند غذای 1.5 میلیارد جمعیت را تأمین کند.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیروی انسانی فراوان و ظرفیت‌های بالقوه در کشور اگر به درستی هدایت شوند فرصت‌های مناسبی را برای تولید ایجاد خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول