اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

چگونه می‌‌توان هورمون لاغری را تحریک کرد؟

خبرگزاری فارس: ارتباط بین التهاب سلولی و چاقی چیست و چگونه می‌شود این التهاب‌ها را به کمک مواد مغذی از بین برد؟

چگونه می‌‌توان هورمون لاغری را تحریک کرد؟

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از تبیان، نتایج پژوهش‌های مربوط به کنترل وزن نشان می‌دهند که تغذیه و محیط زیست نقش مهمی در افزایش وزن و چاقی برخی افراد دارد، این تأثیر، بیشتر خود را در رسیدن به وزن ایده‌آل و نرمال نشان می‌دهد؛ تجمع و تراکم آلودگی‌های محیط زیست در خون و سلول‌های بدن مسئول اصلی مشکلی است که متخصصان التهاب سلولی می‌نامند.

محققان از مدت‌ها قبل بر این عقیده‌اند که این التهاب سلولی باعث بروز خطرات ابتلاء به بیماری‌های قلبی می‌شود، اما مدتی است که همین متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که التهاب سلولی نقش مهمی در اضافه وزن و ابتلا به چاقی مفرط نیز دارد.

در این مقاله قصد داریم ارتباط بین التهاب سلولی و چاقی را مورد بررسی قرار داده و بگوییم چگونه می‌شود این التهاب‌ها را به کمک مواد مغذی از بین برد، با ما همراه باشید.

مقاومت به سیگنال‌های هورمون لپتین، ارتباط بین التهاب سلولی و چاقی را توجیه می‌کند، هورمون لپتین برای نخستین بار در سال 1994 توسط محققی به نام Jeffrey friedman کشف شد، لپتین یک هورمون پروتئینی است که نقش مهمی در متابولیسم یا همان سوخت و ساز چربی‌ها دارد و اشتها را کنترل می‌کند، برای همین در تنظیم وزن بدن نیز مؤثر است.

به گفته لئو گلاند، رئیس سازمان پزشکی شهر نیویورک، التهاب سلولی باعث می‌شود که مغز قادر نباشد به درستی به سیگنال‌های هورمون لپتین عکس‌العمل نشان دهد؛ وظیفه‌ این هورمون این است که سیگنال‌هایی به مغز مخابره کند تا بدن متابولیسم چربی‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهد و احساس گرسنگی را که در بین وعده های غذایی به وجود می‌آیند رفع کند.

هر چه میزان مقاومت به لپتین افزایش پیدا کند، سلول‌های بدن چربی‌های بیشتری را ذخیره می‌کنند و به این ترتیب بافت‌های چربی بدن بیشتر شده و وزن زیاد می‌شود؛ با این حال گلاند بر این عقیده است که می‌توان این وضعیت را تغییر داد، وی راز این تغییر را در برخی از خوراکی‌هایی می‌داند که سرشار از مواد مغذی ضد التهاب هستند.

واقعیت این است که برای از بین بردن این وضعیت یعنی برای از بین بردن حالت مقاومت به لپتین باید سلول‌های التهابی از بین بروند؛ برای از بین بردن این التهاب‌ها نیز باید به سراغ مواد مغذی رفت مثل کاروتنوئیدها، امگا 3 ها و فلاوونوئیدها.

به عقیده‌ متخصصان مصرف مواد غذاییِ حاوی این مواد مغذی التهاب سلولی را کاهش می‌دهد و برقراری ارتباط عادیِ بین مغز و هورمون لپتین را ممکن می‌سازد؛ در پژوهشی که زیر نظر پلاند انجام شد شرکت کننده‌ها با مصرف مواد غذایی مناسب توانستند به میزان 86 درصد التهاب سلولی را کاهش داده و زن‌ها به میزان حدود 7 کیلو گرم وزن کم کردند.

به عقیده‌ این متخصصان 3 شاه کلید وجود دارد که می‌تواند التهاب سلولی را کاهش دهد و شما را آماده‌ لاغری بکند، این 3 شاه کلید عبارتند از هویج، تخم کتان و چای.

هویج

مصرف روزانه نصف فنجان هویج خام میزان زیادی کاروتنوئید به بدن می‌رساند، این آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی همچنین ضد التهاب‌های بسیار قوی هستند که به کاهش این التهاب‌های سلولی کمک زیادی می‌کنند؛ برای افزایش تأثیر مثبت کاروتنوئیدها، هویج را با یک تا 2 قاشق چای‌خوری روغن زیتون و یا روغن گردو میل کنید.

تخم کتان

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تخم کتان یکی از منابع غذایی مهم امگا 3 محسوب می‌شود و خواص ضد التهابی دارند؛ توجه داشته باشید که تخم کتان همچنین منبع غذایی فوق‌العاده و طبیعی لیگنان‌هاست.

لیگنان‌ها حاوی خواص زیادی هستند و می‌توانند سرعت متابولیسم کبد را 2 برابر کنند، توکسین‌‎ها یا همان سموم بدن و چربی‌ها را از بین ببرند، توصیه می‌کنیم روزانه یک تا 2 قاشق چای‌خوری تخم کتان آسیاب شده مصرف کنید، می‌توانید تخم کتان آسیاب شده را به سوپ‌ها یا سالادهایتان اضافه کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

چای

مصرف روزانه 3 فنجان چای باعث کاهش حالت مقاومت به سیگنال‌های لپتین می‌شود و سوخت و ساز چربی‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و همچنین اشتها را کنترل می‌کند؛ چای سرشار از کاتچین، پولیفنول‌ها و فلاوونوئیدها است که تمام این مواد حاوی خواص ضد التهابی هستند.

تأثیری که چای روی کنترل وزن دارد کاملاً شناخته شده است؛ این نوشیدنی پرخاصیت باعث می‌شود که هورمون لپتین بتواند کنترل وزن را در اختیار بگیرد و وظیفه‌ خود را به خوبی انجام دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول