اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

کمبود اسید فولیک در زنان سبب ناباروری آنها می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف منابع اسیدفولیک در زنان و آنتی‌اکسیدان در مردان شانس باروری را افزایش می‌‌دهد.

کمبود اسید فولیک در زنان سبب ناباروری آنها می‌شود

احمد اسماعیل‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: با توجه به افزایش ناباروری در جامعه، یکی از عوامل دخیل بد غذا خوردن و غذاهای نامناسب خوردن است که کمبود اسیدفولیک در بدن زنان، شانس باروری را در آنها کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر مردان با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین E  و C، بتاکاراتن‌ها می‌توانند شانس باروری را در خود افزایش دهند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اسید فولیک در میوه و سبزیجات با رنگ سبزه تیره مثل سبزیجات و بتاکارتن در سبزیجات، هندوانه و هویج و ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجات قابل دسترسی است.

*اسید چرب ترانس خطر ناباروری را افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه در جهان به اثبات رسیده که لاغری و چاقی مفرط عامل ایجاد ناباروری در زنان و مردان است، افزود: اختلالات هورمونی، استفاده از غذاهای حاوی اسید چرب ترانس، روغن نباتی هیدروژنی، روغن چرب سرخ‌کردنی سبب ایجاد ناباروری در افراد می‌شود.

اسماعیل‌زاده به قسمت چربی گوشت‌های قرمز و وجود اسید چرب ترانس در این ماده غذایی اشاره کرد و گفت: اسید چرب ترانس علاوه بر ناباروری در مصرف‌کنندگان سبب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت در افراد مصرف‌کننده می‌شود.

وی تاکید کرد: تاکنون به صورت تحقیق و علمی اثبات نشده که رنگ‌ها و مواد افزودنی در غذاهای آماده، کنسرو شده و سوسیس و کالباس زمینه ناباروری را در افراد ایجاد می‌کند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مضر بودن مواد افزودنی به غذاهای آماده را بدون شک دانست و گفت: این در حالی است که ضرر این مواد بر باروری و ناباروری در افراد هنوز به اثبات علمی نرسیده و نمی‌توان گفت که هر چیزی خوب نیست، در همه موارد بد است. 

وی اظهار کرد: در حال حاضر شواهد اندکی موجود است که تاثیر رنگ‌های اضافه شده به غذاهای آماده را در ناباروری افراد تائید کرده است.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه نمی‌توان روی یک تا دو تحقیق نظر علمی ارائه داد، ادامه داد: تحقیقی که تمام مراحل آن تکمیل و با یک روش قابل قبول صورت گرفته باشد حتی اگر هم در خارج از ایران این تحقیق انجام بگیرد، دیگر نیازی به تحقیق نیست و نتایج آن برای ما هم قابل ارزش است.

وی تصریح کرد: تاکنون تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده با عیب و ایراداتی همراه بوده که نیاز به پژوهش‌های وسیع‌تری دارد.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول