اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کمبود بودجه گریبان کتابخانه ملی را گرفت

ساعت استفاده از مخازن کتابخانه ملی ایران کاهش یافت/احتمال تعطیلی شیفت شب

خبرگزاری فارس: کتابخانه ملی ایران با توجه به بخشنامه اخیر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور استفاده از مخازن این کتابخانه را 3 ساعت کاهش داد.

ساعت استفاده از مخازن کتابخانه ملی ایران کاهش یافت/احتمال تعطیلی شیفت شب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور 15 مرداد امسال بخشنامه‌ای را برای «دستگاه‌های اجرایی» کشور ابلاغ کرده بود که این بخشنامه حاکی از کاهش بودجه دستگاه‌ها و سازمان‌ها بود.

یکی از سازمان‌هایی که با کاهش بودجه مواجه است و با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 17 مرداد امسال در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «بودجه کتابخانه ملی و سایر مجموعه‌های دولت کاهش یافته است که باید گفت این کتابخانه با این رقم موجود تنها خواهد توانست حقوق، اضافه‌کاری و حق‌ مأموریت کارمندان خود را پرداخت کند».

 

 

بر اساس این گزارش کتابخانه ملی ایران با توجه به کمبود بودجه ساعات برخی از خدمات خود را کاهش داده است.

 

کتابخانه ملی ایران تا ماه گذشته از ساعت 8 تا 22 به ارائه خدمات به اعضای خود می‌پرداخت که اکنون این زمان تغییر یافته است، یعنی اعضای کتابخانه ملی ایران می‌توانند در همان ساعات در این کتابخانه حضور یافته و از تالارهای عمومی و تخصصی بهره‌مند شوند اما درهای مخازن تنها تا ساعت 19 باز است و می‌توان کتاب‌های مورد نیاز را درخواست کرد چراکه کاهش بودجه امکان استفاده از نیروی انسانی در بخش مخازن تا ساعت 22 شب را غیرممکن ساخته است.

متأسفانه کتابخانه ملی ایران با کاهش 3 ساعت از عمر مفید خود موجب شده این کتابخانه همانند سایر کتابخانه‌های عمومی در کشور تبدیل به محیطی برای قرائت کتاب شود؛ در صورتی که کتابخانه ملی در هر کشوری محفلی برای استفاده پژوهشگران و محققان از منابع موجود در آن است.

با توجه به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبنی بر کاهش بودجه این کتابخانه توسط دولت، احتمال اینکه کاهش بودجه دامن‌گیر دیگر خدمات ارزنده این کتابخانه شود، وجود دارد که بهتر است متولیان نسبت به این امر تدابیری بیاندیشند.

 

 

* کاهش 3 ساعته خدمات کتابخانه ملی در بخش‌ مخازن، پیایندها و پایان‌نامه‌ها

 

فریبرز درودی، مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره کاهش بودجه این کتابخانه از سوی دولت اینگونه می‌گوید: کتابخانه ملی به دلیل کاهش بودجه تصمیم گرفت تا ساعت کار مخازنش را کاهش دهد.

وی معتقد است: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تلاش دارد تا سطح خدمات خود را به گونه‌ای کاهش دهد که در روند کلی فعالیت مدیریت این کتابخانه اختلالی به وجود نیاید یعنی تالارهای  کتابخانه ملی همچنان و طبق روند گذشته از ساعت 8 صبح تا 22 شب دایر است.

به گفته درودی، منابع اطلاعاتی که در تالارهای کتابخانه ملی ایران وجود دارند برای همه اعضای این کتابخانه قابل دسترس است اما به دلیل کاهش بودجه، برای از خدمات بخش‌هایی که در کنار تالارها فعالیت می‌کنند را کاهش دادیم که از جمله آنها می‌توان به بخش مخازن، پیایندها و پایان‌نامه‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مخازن کتابخانه ملی ایران تا ساعت 19 شب به اعضای این کتابخانه به ارائه خدمات می‌پردازند، ادامه می‌دهد: بخش مخازن، پیایندها و پایان‌نامه‌ها به نسبت تالارهای دیگر این کتابخانه از استفاده کمتری برخوردار هستند که به همین  دلیل اولویت کاهش با این بخش‌ها آغاز شد.

 

* تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی به شرایط آتی این سازمان بستگی دارد

به عقیده درودی، در حال حاضر سایر خدماتی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به اعضای خود ارائه می‌دهد به قوت خودش باقی است و مراجعه‌کنندگان همچنان از ساعت 8 صبح تا 22 شب می‌توانند از منابع تالارهای این کتابخانه بهره‌مند شوند.

مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره احتمال تعطیلی شیفت شب این کتابخانه به دلیل کاهش بودجه، می‌گوید: در تلاش هستیم تا شیفت شب تعطیل نشود و تاکنون نیز کتابخانه ملی ایران سعی کرده است تا به ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران بپردازد.

وی اضافه کرد: تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی ایران به شرایط آتی این سازمان بستگی دارد اما تا به امروز و با بررسی‌های به عمل آمده، پابرجایی شیفت شب به قوت خود باقی است.

درودی ادامه داد: کتابخانه ملی ایران در حال حاضر برنامه‌ای برای لغو شیفت شب ندارد چراکه معاونت پشتیبانی طبق برآورد بودجه و بررسی‌های فنی و مادی اعلام کرده است که اگر بخش‌های فوق برای چندین ساعت تعطیل شوند فعلاً می‌توانیم به خدمت‌رسانی خود ادامه دهیم.

وی در پایان می‌افزاید: اگر مشکل بودجه کتابخانه ملی ایران مرتفع شود بلافاصله خدمات به جای خود باز خواهد گشت یعنی به مجرد اینکه محدودیت‌ها برای کتابخانه ملی برداشته شود سریعاً به شرایط قبل باز خواهیم گشت.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول