اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی:

60 هزار دانش‌آموز مهاجر در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: 60 هزار دانش‌آموز مهاجر در مقاطع تحصیلی سه‌گانه استان، مشغول به ادامه تحصیل هستند.

60 هزار دانش‌آموز مهاجر در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد عجمی عصر امروز در مراسم نخستین دوره مسابقات افغانستان‌شناسی که در اردوگاه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: اهانت و توطئه آمریکایی، صهیونیستی به ساحت پیامبر اسلام (ص)سبب جریحه‌دار شدن قلب‌های تمام مسلمانان جهان گردیده است و ما نیز مانند سایر مسلمانان این اقدام توهین‌آمیز را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی افزود: امروز صریحا به دشمنان اسلام اعلام می‌کنیم به هر میزان که این اعمال توطئه‌آمیز افزایش یابد، سبب گسترش همبستگی بیشتر مسلمانان جهان می‌گردد.

عجمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که بیش از 30سال میزبان مهاجران عراقی و افغان است؛ این درحالی است که سه دهه قبل ورود مهاجران افغان و عراقی همزمان با جنگ و دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران در مقابل استکبار جهانی بود و ایران با وجود مشکلات فراوان مرزهای خود را بسوی این مهاجران باز کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین وضعیت توانست مرزهای خود را به روی مهاجران باز نگه دارد، تصریح کرد: امروز باتلاش جمهوری اسلامی ایران و عزم، جدیت و پشتکار مهاجران توانسته‌ایم وضعیت مساعد و خوبی را برای هر دو طرف این موضوع برقرار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حدود 60 هزار دانش‌آموز مهاجر در مقاطع تحصیلی سه گانه، مشغول به ادامه تحصیل هستند و تعداد قابل توجهی از دانشجویان توانسته‌اند از دانشگاه‌های خراسان رضوی فارغ‌التحصیل شوند که از جایگاه ممتازی برخوردار هستند.

عجمی با بیان این مطلب که دانشجویان مهاجر افغان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های ایران در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه بسیار تاثیرگذار هستند، افزود: در جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه در مشهد مقدس شاهد پا به عرصه‌گذاردن نسلی جدید از مهاجران هستیم که از شرایط سخت مهاجرت در گذشته مطلع نیستند و شاید با سرزمین مادری خود آشنایی چندانی نیز ندارند.

وی گفت: هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی به منظور آشنایی نسل جدید افغانستان با سرزمین مادری آنان است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تدابیری در نظر داریم که توسط وزارت کشور، اداره امور اتباع خارجی سراسر کشور و با استفاده از دانش، توان و مشارکت‌های فرهنگی مهاجرین برنامه‌هایی مشابه این همایش برگزار نماییم.

عجمی تاکید کرد: امروز خراسان رضوی نخستین کارگاه افغانستان شناسی را برگزار کرده است و در این برنامه سعی کرده‌ایم مشارکت‌کنندگان، مدرسان، اساتید و حتی مجری نیز از خود مهاجرین باشند، ما از توانایی‌های مهاجرین برای هرچه باکیفیت‌تر برگزار کردن این مراسم استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: اساتید مراکز فرهنگی مهاجرین افغان در این مراسم تلاش می‌کنند تا در زمینه فرهنگ، جغرافیا، معارف و هنر افغانستان به دانش‌پژوهان حاضر در این همایش مطالب آموزنده‌ای را بیاموزند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی همچنین بر استمرار این گونه جلسات تاکید کرد.

عجمی افزود: یکی از اولویت‌های فعالیت‌های اداره امور اتباع، توجه به مسائل و مراکز فرهنگی مهاجرین است و در چند سال اخیر با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در خراسان رضوی توانسته‌ایم دو کتابخانه دهخدا و فردوسی را در اختیار مهاجرین قرار دهیم و همچنین کتابخانه مهمانشهر نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: شناخت وضعیت فعلی و پیشرفت‌های چشمگیر یک دهه اخیر افغانستان باید ثمربخش باشد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اظهار کرد: مدیریت و رسیدگی به مشکلات 150هزار مهاجر رسمی خراسان رضوی اعم از اشتغال و تحصیل کار چندان ساده‌ای نیست و معتقدم در کنار تمام نقاط قوتی که است، ضعف‌ها و کاستی‌هایی نیز وجود دارد، اما سعی داریم  روزبه روز مشکلات مهاجرین به حداقل برسد.

عجمی تصریح کرد: تاکنون جلسات هم‌اندیشی با تجار، بزرگان و فرهنگیان افغان برگزار کرده‌ایم و همچنین این قول را می‌دهیم تا جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مشکلات و مسائل مهاجرین نیز در آینده‌ای نزدیک برگزار شود.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول