اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده اصفهانی:

فیلم‌های سینمایی پیش از ساخت در اتاق فکر بررسی شوند

خبرگزاری فارس: یک نویسنده اصفهانی گفت: فیلم‌سازان و دست‌اندرکاران فیلم‎ها و سریال‎ها باید پیش از ساخت فیلم یک اتاق فکر تشکیل دهند تا ابعاد تأثیرگذاری این فیلم بر روحیات، زندگی و افکار مردم بررسی شود.

فیلم‌های سینمایی پیش از ساخت در اتاق فکر بررسی شوند

احمد فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: روز سینما را پشت سر گذاشتیم اما سینما همان سینما است و تغییر و تحول بزرگی در آن اتفاق نمی‎افتد، پس وجود یک روز به نام روز سینما کافی نیست.

وی افزود: ببینیم چرا سینما و تلویزیون ما از نظر کیفی افت داشته است و چرا سینماگران قادر نیستند کار سالم ارائه دهند.

فیلم‌نامه نویس اصفهانی بیان کرد: مباحث بسیاری می‎تواند عامل این رکود در جامعه سینمایی باشد، که یکی از آنها شاید تغییر سمت‎ها در سینما باشد به عنوان مثال تهیه‌کننده‎ای که بدون تجربه قبلی در مقام کارگردان، فیلم‎سازی می‎کند.

وی اضافه کرد: سینما در کشور ما به مسیر غلط می‌رود، جوانان وارد شده به این حرفه به جایی اینکه روز به روز پیشرفت کنند، برای مسائل اقتصادی به هر کار بی‎ارزش دست می‎زنند، و بدون داشتن چارچوب فکری و استقلال ذهنی مناسب جلو می‎روند، و کسی هم آنها را در این مسیر آگاه نمی‎سازد.

فیاض با بیان اینکه تنها اهل هنر می‌توانند هنر را نجات دهند، گفت: اهل هنر باید آدم‎های مسئولیت‌پذیری باشند، زیرا آنها سازنده و تأثیرگذار هستند.

وی در ادامه درباره فیلمنامه‎های موجود در سینمای ایران گفت: فیلم‌نامه‎های خوب  و محتواگرا در سینمای ایران به ندرت به چشم می‎خورد و در حال حاضر فیلم‎ها تنها در قالب ایده ساده و بدون مطالعه ساخته می‎شوند.

این نویسنده با بیان اینکه فیلم‌نامه‎های کنونی نیازمند اتاق فکر هستند، گفت:  فیلم‌سازان و دست‌اندرکاران فیلم‎ها و سریال‎ها باید پیش از ساخت آن فیلم یک اتاق فکر تشکیل دهند تا ابعاد تأثیرگذاری این فیلم بر روحیات، زندگی و افکار مردم بررسی شود.

وی اضافه کرد: فیلم‌سازان و کارگردانان نباید نگاه گیشه‎ای به ساخت فیلم داشته باشند و مسئولان نیز باید از فیلم‌سازانی که تعالی مخاطبان را در نظر بگیرند حمایت کنند، تا آنها به دور از دغدغه‎های مالی به فرهنگ‎سازی فیلم‎های معناگرا و پرمحتوا بپردازند.

فیاض ادامه داد: بدون درک سینما نمی‎توان فیلم‎های آن را درک کرد، باید فهمید که سینما به دلیل عامه‌پسند بودن فوق‌العاده‌اش همواره در معرض خطر قدرت‎هایی بوده که نمی‎توانسته آنها را کنترل کند، در حالی که به نوبه خود این قدرت را هم داشته که بر تاریخ تأثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: توجه به ادبیات کهن و متعالی در ساختن فیلم بسیار مهم است و جزء اصولی محسوب می‎شود، که باید مورد توجه کارگردانان و فیلم‌سازان قرار بگیرد.

این نویسنده گفت: فیلمنامه‎های خوب و محتواگرا در سینمای ایران وجود ندارد، امروزه فیلم‎های ساخته شده توسط کارگردان‎ها تنها در قالب یک طرح و ایده ساده مطرح شده و بدون وقت گذاشتن و مطالعه به ساخت فیلم اقدام می‎کنند.

وی به تصویر کشیدن هم بستگی و انسجام مردم ایران را کمک شایانی به سینمای ایران دانست و تصریح کرد: بسیاری از کارگردانان و فیلم‌سازان ایرانی تنها به تبیین و به تصویر کشیدن تفاوت‎های مردم می‎پردازند، اما نگاه به اشتراکات و وجوه مشترک مثبت مردم نیز می‎تواند ایده‎ای مناسب برای پویا کردن سینمای ایران باشد.

فیاض اظهار کرد: کشورهای جهان به دنبال ترویج مفاهیمی همچون اتحاد جامعه خود هستند و چه خوب است فیلم‌سازان کشورمان ایران که دارای مردمی متحد هستند، به پررنگ کردن و نمود بخشیدن به این اصل بزرگ در سینما بپردازند.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول