اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف معرفی بیشتر بزرگان اصفهانی به جهان علم

کنگره بزرگداشت علامه حاجی‌کلباسی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی از برگزاری کنگره این عالم بزرگ شیعه در بهمن‌ماه و با هدف معرفی بزرگان اصفهانی به جهان علم و اخلاق خبر داد.

کنگره بزرگداشت علامه حاجی‌کلباسی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی کرباسی‌زاده ظهر امروز در نشست مطبوعاتی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی با اصحاب رسانه با بیان اینکه محورهای مقالات ارائه شده به این کنگره شامل سه بخش اصلی است، اظهار کرد: علامه کلباسی از بزرگ‌ترین علما در احیای تفکر اصولی در برابر تفکر فرعی اخباریون بوده و به همین دلیل یکی از محورهای همایش را آراء علمی حاجی کلباسی قرار داده‌ایم.

وی افزود: گرچه حاجی کلباسی در زمره عرفا شمرده نشده، اما عارفی به تمام معنا بوده و البته وی با تفکر صوفیه که در برابر تفکر شیعی و با نام جعلی عرفان ایجاد شده بود مخالف بود و به همین دلیل «حاجی کلباسی، تصوف و عرفان» از دیگر محورهای این همایش قرار گرفت.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی تاکید کرد: «حاجی کلباسی و معاصران» محور دیگر این همایش است و هرکدام از این سه محور اصلی دارای بخش‌های فرعی نیز هست.

این مسئول با بیان اینکه این کنگره در تاریخ چهارشنبه چهارم بهمن‌ماه در مسجد حکیم و در جوار مرقد این عالم شیعه برگزار می‌شود، افزود: محققان علوم اسلامی از خاندان علامه کلباسی و از کشورهای ایران، لبنان، امارات، عراق و دیگر کشور اسلامی برای ارائه مقالاتی در این کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند.

کرباسی‌زاده با بیان اینکه حاجی کلباسی در طول عمر 81 ساله خود کتاب‌های زیادی تألیف کرده، تصریح کرد: برخی از این کتاب‌ها در نوع خود بی‌نظیر و الگوی دیگر مراجعه شیعه قرار گرفته که در این همایش از 11 اثر ایشان رونمایی و کتاب‌های دیگری نیز از وی و فرزندانش در آینده چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: آثاری از این علامه بزرگوار که به شکل چاپ سنگی و یا خطی وجود داشته جمع‌آوری شده و به چاپ رسیده که از جمله آنها کتاب « نخبه»، نخستین رساله علمی وی به زبان فارسی است که 30 نفر از مراجع از جمله شیخ انصاری و مراجع زمان حاضر دیدگاه‌های فقهی خود را در ذیل آن آورده‌اند.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی تاکید کرد: در آن زمان 90 مجتهد به نام در اصفهان بوده‌اند و علامه حاجی کلباسی تنها کسی که آثارش به خوبی در اذهان جا افتاده و مورد استقبال بوده است.

این مسئول اضافه کرد: ایشان در ابتدا از دادن فتوا خودداری می‌کرده است، اما میرزای قمی استاد وی به ایشان تکلیف می‌کند که رساله‌ای بنویسد تا مردم به آن مراجعه کنند که وی کتاب «نخبه» را تألیف می‌کند.

کرباسی‌زاده تصریح کرد: این کتاب به شکل چاپ سنگی بوده که اکنون به صورت حروف‌چین به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر علامه حاجی کلباسی فرزندان و نوادگان نیز آثار زیادی تألیف کرده‌اند که به همراه آثار وی در مجموع یک هزار اثر شناخته شده به زبان فارسی و عربی را شامل می‌شود، افزود: «نسخه شناسی آثار حاجی کلباسی و میرزا ابوالمعالی» از دیگر آثاری است که در مراسم بزرگداشت علامه کلباسی رونمایی می‌شود و بخشی از آثار علامه و میرزا ابوالمعالی آخرین فرزند وی بر اساس حروف الفبا در این کتاب معرفی شده است.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی اضافه کرد: مجموعه آثار فقهی و رسایل، مصادر، اجازات و نصایح و کتاب منهاج الهدایه از دیگر آثاری است که برای رونمای در کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی آماده می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی از این کتاب‌های قدیمی به صورت چاپ سنگی و در قطع رحلی بوده که در چاپ جدید شامل چهار تا 10 جلد کتاب می‌شود.

کرباسی‌زاده با اشاره به آرم پوستر کنگره بزرگداشت که کلمه «اشارات» است، متذکر شد: علامه کتابی به نام «اشارات الاصول» دارد که آن را در مدت 30 سال می‌نوشته و این کتاب توسط علمای شیراز، قم، عراق و نجف تدریس می‌شده است.

این مسئول اذعان داشت: به گفته علما، شیعیان  10 کتاب اصلی دارند که این کتاب یکی از آنها محسوب می‌شود و آرم کنگره اشاره به این کتاب دارد.

انتهای پیام/ن10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول