اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فعال حقوق بشر بحرین در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

جزئیات نشست ژنو درباره نقض حقوق بشر رژیم آل‌خلیفه

خبرگزاری فارس: ‌عضو سازمان حقوق بشری بهار آزادی بحرین با بیان اینکه هیئت رسمی بحرین در نشست ژنو به هیچ کدام از سئوالات فعالان حقوق بشری پاسخ نداد، تاکید کرد که فعالیت‌ها برای بیرون راندن نیروهای اشغالگر سعودی از کشور بحرین در جریان است.

جزئیات نشست ژنو درباره نقض حقوق بشر رژیم آل‌خلیفه

"محمود آل ربیع"‌ عضو سازمان حقوق بشری بهار آزادی بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس درباره نشست فعالان حقوق بشر برای بررسی نقض حقوق بشر توسط رژیم آل خلیفه که روز گذشته در ژنو به کار خود پایان داد، گفت: در این جلسات بیش از هر چیزی از نقض حقوق بشر توسط رژیم منامه سخن گفتیم و ضمن محکوم ساختن جنایت‌های رژیم آل خلیفه علیه مردم بحرین، بر لزوم پیدایش فضایی برای بیان آزادانه دیدگاه‌های مختلف تاکید کردیم.

وی با اشاره به شکنجه‌های رژیم آل خلیفه علیه انقلابیون بحرینی تاکید کرد که فعالان حقوق بشری اسناد و مدارکی را ارائه دادند که از شکنجه‌های وحشتناک علیه بازداشت شدگان حکایت دارد که از آن جمله می‌توان به ضرب و شتم، شکنجه قبل از محاکمه، محاکمه‌های ظاهری بدون اینکه حقی برای زندانیان برای دفاع از خود قائل شوند؛ اشاره کرد.

آل ربیع با اشاره به حضور خانم دکتر "رولا الصفار" در نشست‌های مذکور یاد آور شد که این فعال حقوق بشری به عنوان نماینده جامعه پزشکی بحرین، رنج‌هایی که از سوی منامه به جامعه پزشکی بحرین رو داشته شد، را تشریح کرد و خواستار تحرک بین‌المللی برای نجات دادن پزشکان در بند رژیم آل خلیفه شد.

وی با اشاره به استفاده رژیم آل خلیفه از گازهای سمی به جای گازهای اشک آور گفت: حقوق زندانیان، کودکان و زنان بی شماری توسط رژیم آل خلیفه زیر پا نهاده شده‌اند و بایستی هر چه سریع‌تر جامعه بین‌الملل،‌از قتل تعداد بیشتری از مردم بحرین جلوگیری کند.

این فعال حقوق بشری از کسب حمایت‌های سازمان‌های حقوق بشری غیر دولتی و فعالان برجسته حقوق بشر در عرصه جهانی سخن گفت و تاکید کرد که یکی از اهداف این جلسات در ژنو اقناع جامعه بین‌الملل به منظور مجازات جنایتکاران رژیم آل خلیفه است و لذا در طول این جلسات سعی بر قانع ساختن اعضای مجمع عمومی سازمان ملل جهت محکومیت رژیم بحرین و متوقف ساختن فوری کشتارها و شکنجه‌ها بود.

وی با اشاره به اتمام جلسات فعالان حقوق بشری بحرین در ژنو و نزدیک شدن زمان برگزاری مجمع عمومی اعضای سازمان ملل متحد در نیویورک، ‌تاکید کرد که تلاش‌ها برای محکوم ساختن رژیم آل خلیفه در سازمان ملل و سخن گفتن از جنایت‌های منامه علیه مردم در صحن این نهاد بین‌المللی در جریان است.

آل ربیع با تاکید بر لزوم اتخاذ تصمیمات مهم برای پایان دادن به نقض حقوق ملت بحرین، گفت: نهادی مدنی در کشورهای غربی همراهی خوبی با فعالان حقوق بشری بحرین دارد ولی تنها کسانی با فعالیت‌های ما مخالفت می‌کنند که از رژیم‌های دیکتاتوری مانند منامه برخوردارند که از آن جمله می‌توان به عربستان سعودی، ‌قطر و اردن سخن گفت. معتقدم که رژیم‌‌های سرکوبگر در منطقه، رژیم منامه را در سرکوب انقلاب مردمی بحرین یاری داده‌اند.

وی از حضور گسترده فعالان حقوق بشری و سیاسی بحرین در جلسات چند روز گذشته  ژنو سخن گفت و افزود: یک هیئت از سوی دولت بحرین به این جلسه آمد و در ابتدای نشست روز نخست سعی در برهم زدن نظم جلسه و مصادره نشست حقوق بشری به نفع رژیم حاکم در بحرین را داشت که با هوشیاری حاضران و تماس با نیروهای پلیس در ژنو، ‌توطئه‌ آنها نقش بر آب شد.

به گفته آل ربیع، محمد العرب و امجد طه از خبرنگاران شبکه العربیه که به همراه هیئت بحرینی برای پوشش خبری نشست ژنو راهی سوئیس شده بودند، در صدد برهم زدن نظم جلسات را داشتند که وقتی برگزار کنندگان از آنها خواستند که سالن جلسه را ترک کنند، در مقابل با حمله و هجوم به سازمان‌دهندگان نشست تلاش داشت فضا را متشنج کنند که موفق نشدند.

این در حالی است که رژیم بحرین برای جلوگیری از حضور نهادها و سازمان‌های حقوق بشری و غیردولتی بحرین در نشست‌های مذکور از سفارت سوئیس خواسته بود که به مدت دو هفته درهایش را به روی مراجعه کنندگان ببندد تا بدین ترتیب مانع حضور بخش زیادی از نهادهای حقوق بشری و گروه‌های اپوزیسیون در نشست بررسی حقوق بشر بحرین در ژنو شود ولی با وجود همه این طرح‌ها تعداد زیادی از فعالان حقوق بشری در جلسات مذکور حضور به هم رساندند.

آل ربیع تاکید کرد که هیئت رسمی بحرین به هیچ کدام از سئوالات فعالان حقوق بشری پاسخ نداد. ولی فعالیت ما همچنان ادامه خواهد یافت و تلاش‌ها برای بیرون راندن نیروهای اشغالگر سعودی از کشور بحرین در جریان است.

وی تاکید کرد که بخشی از جلسات ژنو به بررسی شکنجه بازداشت شدگان و فعالان سیاسی، تجاوز و هتک حرمت انقلابیون از جمله کودکان و زنان و همچنین کشتار کودکان در ایام عید سعید فطر و تخریب مساجد و اماکن مذهبی اختصاص یافت.

این فعال حقوق بشری بحرین یکی از اهداف برگزاری جلسات ژنو را رسوا سازی رژیم منامه و برشمردن جنایات وی علیه ملت این کشور دانست و تصریح کرد که این جرم و جنایت‌های رژیم آل خلیفه بایستی همواره در مجامع بین‌المللی محکوم شود،

وی افزود: بسیاری از کشورها و سازمان‌های حقوقی و بین المللی شرکت‌کننده در نشست شورای حقوق بشر در ژنو سرکوب‌گری‌های رژیم آل‌خلیفه علیه شهروندان بحرینی و نقض آزادی بیان از سوی این رژیم را محکوم کرده و بر وادار کردن رژیم آل خلیفه در احترام گذاشتن به اصول و مبانی حقوق بشر، آزادی‌ها و دادن اجازه برگزاری تظاهرات و مطالبه حق و حقوق به مردم تاکید کردند.

آل ربیع تاکید کرد که در جریان نشست شورای حقوق بشر در ژنو این شورا رژیم آل خلیفه را به 176 مورد نقض حقوق بشر در این کشور متهم کرد و خواستار توقف این اقدامات سرکوبگرانه و ظالمانه شد.

از مهمترین شرکت‌کنندگان غیردولتی و نهادهای حقوق بشری در نشست ژنو می‌توان به «قاسم‌الهاشمی»، «حاجی الموسوی» از الوفاق، «محمد التاجر» وکیل معروف بین‌المللی بحرینی و همچنین «مریم الخواجه» فعال حقوق بشر بحرینی و دختر عبدالهادی الخواجه و خانم دکتر «رولا الصفار» اشاره کرد.

از دیگر سخنرانان نشست شورای حقوق بشر بحرین در ژنو «احمد منصور»، فعال اماراتی و «خالد ابراهیم»، رئیس مرکز حقوق بشر الخلیج بود که به دلیل ممنوعیت از سفر و عدم امکان حضور در نشست سخنان آنها به صورت ویدئو کنفرانس پخش شد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول