اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موزه علوم و فناوری کشور خبر داد

همدان دومین میزبان نمایشگاه علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام

خبرگزاری فارس: رئیس موزه علوم و فناوری کشور گفت: همدان دومین استان میزبان نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام است

همدان دومین میزبان نمایشگاه علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام

مهرداد وحدتی امروز در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با توجه به سابقه طولانی ایران در عرصه جهانی علم و فناوری و مغفول ماندن ایجاد شناسنامه‌ای برای گنجینه‌های علمی کشور، نیاز به تشکیل موزه علم و فناوری روز به روز بیشتر احساس می‌شد.

وی افزود: سرانجام در سال 1380 پیرو پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تأسیس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، کلیات طرح در سال 81 به تصویب هیئت وزیران رسید.

رئیس موزه علوم و فناوری کشور اظهار کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفت مبحث زمینه‌سازی و ایجاد موزه‌های تخصصی و پژوهشی در اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گنجانده و دولت مکلف به اجرای آنها شد.

وی بیان کرد: سرانجام در سال 1384 نتایج بررسی و کارشناسی‌های به عمل آمده منجر به تصویب اساسنامه موزه علوم و فناوری در شورای گسترش آموزش عالی و ابلاغ آن شد.

وحدتی ادامه داد: حدود 120 مورد از طرح‌ها در موزه علوم و فناوری تهران موجود است و تنها 20 مورد از طرح‌ها طی دو هفته در همدان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم امکانات کافی در تهران امکان استقرار و دعوت مردم برای بازدید از نمایشگاه فراهم نبود، بنابراین تصمیم گرفتیم تا خود به استان‌های کشور سفر کرده و موزه سیار علوم و فناوری را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

رئیس موزه علوم و فناوری کشور افزود: برای نخستین بار امسال موزه علوم و فناوری اقدام به برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام در سطح کشور کرده و استان مازندران نخستین مکان و سپس همدان دومین استان برگزارکننده این موزه است و تا پایان سال دو استان اصفهان و هرمزگان نیز میزبان برپایی این نمایشگاه هستند.

وی تأکید کرد: این موزه با اعتبار سالانه یک میلیارد تومان در چهار استان کشور برگزار می‌شود، چرا که به دلیل طولانی بودن روند تهیه مقدمات و برگزاری موزه برپایی بیش از چهار مورد از نمایشگاه علوم و فناوری در کشور امکان‌پذیر نیست.

وحدتی با اشاره به برنامه‌ریزی چهار ماه به منظور برگزاری دو هفته‌ای نمایشگاه در همدان ابراز داشت:‌ این نمایشگاه توانایی جذب تمام اقشار مردم با سلایق گوناگون را دارد اما استقبال دانشجویان و دانش‌آموزان از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چشمگیر است.

وی در پایان با اشاره به لزوم وجود امکانات مورد نیاز در راستای پوشش کامل سراسر کشور از  فناوری‌ها و دستاوردهای تاریخی ایران اظهار کرد: در جهان برپایی نمایشگاه‌های سیار توسط تکنولوژی‌های جدید و طی زمان کوتاهی انجام می‌شود و جابه‌جایی سریع طرح‌ها و امکانات چهار ماه به طول نمی‌انجامد که تهیه این نوع تکنولوژی‌ها در دستور کار قرار دارد و هزینه‌بر است.

انتهای پیام/صا20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول