اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان:

ثبت «موسیقی 24 مقوم» به نام دزفول منتفی است

خبرگزاری فارس: سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: ثبت موسیقی 24 مقوم به نام شهرستان دزفول در میراث فرهنگی منتفی شده است.

ثبت «موسیقی 24 مقوم» به نام دزفول منتفی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، مجتبی گهستونی در مراسم همایش 24 مقوم اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده برای ثبت موسیقی 24 مقوم این موسیقی به نام دزفول ثبت نخواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده افزود: در این باره تلاش زیادی شده است تا اسناد تاریخی برای اثبات موسیقی 24 مقوم به نام شوشتر ارائه شود و شورای ثبت میراث فرهنگی نیز منتظر ارائه این اسناد است تا این ثبت را متوقف کند.

گهستونی با اشاره به اینکه برای ثبت این موسیقی اتفاق نادری افتاده است، گفت: تا کنون اتفاق نیفتاده است که اثری به نام شهری به ثبت برسد و سپس شهری دیگر مدعی شود که این اثر به آن شهر تعلق دارد و به این دلیل برای عدم ثبت این اثر معنوی چنین اتفاقی رخ داده است.

وی افزود: خواستگاه موسیقی 24 مقوم در شوشتر است زیرا برخی از ردیف‌های اجرا شده در موسیقی شوشتری نام برخی از محلات شوشتر قدیم است و به این دلیل این موسیقی به شوشتر تعلق دارد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: موسیقی 24 مقوم از جمله ردیف‌هایی است که در موسیقی به نام موسیقی و یا گوشه دستگاه شوشتری معروف است و باید توجه داشت که هیچ ردیف موسیقی به نام دزفول و یا دزفولی در موسیقی ایرانی و سنتی وجود ندارد.

گهستونی افزود: مستندات زیادی برای اثبات موسیقی شوشتری وجود دارد و در این باره اظهار نظر اساتید موسیقی در کشور موید این ادعاست.

این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: بسیار سئوال برانگیز است که چرا اداره میراث فرهنگی شوشتر در این باره اعتراضی نکرده است و هیچ عکس‌العملی در این باره نشان نمی‌دهد.

وی گفت: باید نهادهای فرهنگی و هنری در این باره اعتراض کنند و مسئولان نیز مردم را یاری کنند تا منتفی شدن ثبت این اثر معنوی تسریع شود.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول