اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

دستاوردهای نمایشگاه فرانکفورت از نگاه مدیران ارشاد/2

اللهیاری: برای ارتباط با نمایشگاه‌های خارجی در فرانکفورت حاضر بودم

خبرگزاری فارس: محمد اللهیاری گفت: من از چند سال گذشته در موسسه نمایشگاه‌های ایران در بخشی تحت عنوان نمایشگاه‌های خارج از کشور حضور داشتم و ارتباط‌‌هایی را با برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی دارم و حضورم در این نمایشگاه بیشتر به این اعتبار بود.

اللهیاری: برای ارتباط با نمایشگاه‌های خارجی در فرانکفورت حاضر بودم

محمد اللهیاری مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره شصت و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت توضیحاتی داد و اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تعدادی از ناشران ایرانی بصورت غرفه‌دار و تعدادی با عنوان بازدیدکننده تجاری حضور داشتند و قرارهایی را با ناشرین خارجی تنظیم کرده بودند، اما به دلیل هزینه‌های بالای اخذ اجاره غرفه، غرفه‌ای نداشته و به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه شرکت کرده‌ بودند.

 

 

* 14 ناشر ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت/ هدف واحد هدف «معرفی نشر ایران»

به گفته وی، عمده افرادی که در این نمایشگاه از ایران حاضر بودند اغلب به صورت بازدیدکننده بودند و آن گونه که در ابتدا روی سایت نمایشگاه آمده بود 17 غرفه به نام ناشران ایرانی بود، اما تا روز افتتاح و بصورت عملیاتی 14 غرفه ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهیا شد که عمدتا هم در سالن 5 که سالن بین‌الملل است مستقر بودند.

اللهیاری درباره میزان موفقیت حضور ایران در این نمایشگاه ابراز داشت: مجموع ناشران ایرانی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر می‌شوند - چه آنها که غرفه دارند و چه ناشرانی که به عنوان بازدیدکننده تجاری در نمایشگاه حاضر می‌شوند - همه یک هدف را دنبال می‌کنند و آنهم معرفی توانمندی‌های صنعت نشر ایران و تلاش برای معرفی دستاوردها و آثار خود است تا ناشران خارجی ترغیب شده و آثار ایرانی را در آن کشور مقصد ترجمه کنند.

 

وی ادامه داد: رقابتی میان ناشران داخلی در این نمایشگاه وجود ندارد که بگوییم کدام غرفه از غرفه دیگر موفق‌‌تر بوده است، چرا که موفقیت یک نفر موفقیت همه است و چنانچه یک ناکامی برای یک ناشر باشد برای همه است، یعنی بازدید و حضور در این نمایشگاه یک هدف واحد دارد و آن «معرفی نشر ایران» است، طبیعی است که هر فردی بنا به سهم و امکانات خود تلاش کرده تا گوشه‌ای از کار را بدست گرفته و برآیند کار یکسان است.

 

 

* انتقاد از حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت و نداشتن نشست جانبی

وی در پاسخ به انتقادها از عدم حضور فعال ایران در برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت گفت: تعدادی از برنامه‌ها در داخل غرفه‌ها به اجرا در می‌آید و تعدادی از برنامه‌ها در مکان‌هایی که مخصوص نشست‌های نمایشگاه است اجرا می‌شود، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تعداد زیادی نشست برگزار می‌شود و بابت هریک از این نشست‌ها هم نمایشگاه‌ بسته به مکان برگزاری و سطح تبلیغات در راستای آن موضوع، هزینه هنگفتی را دریافت می‌کند.

اللهیاری ادامه داد: در نمایشگاه فرانکفورت تقریبا هیچ کاری بصورت رایگان انجام نمی‌شود و بابت ریز‌ترین و بزرگترین کارها هزینه دریافت می‌شود، سوال این است که آیا بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بخشی از هزینه‌های غرفه‌ها صرف نشست‌ها شود یا خیر که این مسئله باید مورد بحث قرار گیرد.

مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حضور ایران در سالن بین‌الملل است و طبیعی است که تلاش‌ها معطوف به تعاملات بین‌المللی و قراردادهای نشر است و گاهی بصورت خاص پیرامون کتابی خاص بحث می‌شود، البته ما توانمندی آن را داریم که بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب در تعدادی از این نشست‌ها شرکت کنیم.

 

* فلسفه اخذ غرفه بزرگ برای ایران

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: سمت و سوی حرکت ما باید حضور دست ‌جمعی ناشران ایرانی باشد، در سال‌های گذشته هم تلاش شد این اتفاق رخ‌ دهد، امسال هم فلسفه اخذ یک غرفه بزرگ توسط ایران این است که تا جایی که ممکن است ناشرین بصورت دسته جمعی تحت لوای واحد در نمایشگاه حاضر شوند.

مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد، در غرفه‌ای هم که امسال در سالن 5 و 3 موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران داشت، کتاب‌های بالغ بر 180 ناشر ایرانی عرضه شد ولی تصویرگران ما نبودند اما با هماهنگی که با انجمن تصویرگران شده بود تصاویر منتخبی از تصویرگران ما در این نمایشگاه در قالب قاب‌هایی زیبا به نمایش گذاشته شد که اتفاقا در سالن کودک و نوجوان این قاب‌ها مورد اقبال و استقبال واقع شد.

 

 

* پیش بینی ساز و کار متفاوت برای حضور حداکثری ناشران

وی افزود: موضوع مورد بحث این است که ما یک ساز و کاری را پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم تعداد بیشتری از کتاب‌های ناشران را نمایندگی کنیم و یا فضا به گونه‌ای طراحی شود که بتوان در اختیار ناشرین منتخب در همان غرفه بزرگ قرار گیرد که البته این موضوعات نیازمند بحث‌های کارشناسی است، یعنی موافقین و مخالفین خود را دارد و عده‌ای ممکن است از حضور متفرقه و جداگانه راضی باشند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم کمکی که رسانه‌ها و کارشناسان برای حضور ایران در سال آینده در این نمایشگاه می‌توانند انجام ‌دهند اینکه ما مزایا و معایب حضور واحد و متفرق را بسنجیم و بتوانیم مثلا برای آذر و یا دی‌ماه که می‌تواند زمانی خوبی برای شروع کار و برنامه‌ریزی سال آتی باشد به یک جمع‌بندی واحد برسیم.

 

* برای حضور موفق در نمایشگاهی خارجی باید تقسیم کار کنیم

مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به مسئولیت خود در اداره کتاب به احصای چه مواردی پرداختید، ‌خاطرنشان کرد: البته حضور بنده در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به خاطر مسئولیتی بود که من از چند سال گذشته در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در بخشی تحت عنوان نمایشگاه‌های خارج از کشور داشتم، به این معنا ارتباط‌هایی را با برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی دارم و امور مربوط به ثبت‌نام و نحوه حضور و مواردی از این دست را در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در کنار دوستان انجام می‌دهم و حضورم بیشتر در این نمایشگاه به این اعتبار بوده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که وقتی یک مسئولی در نمایشگاه خارجی حضور پیدا می‌کند و نمایشگاه‌ را از نزدیک می‌بیند این امکان فراهم می‌شود که نسبت به آنچه به لحاظ بین‌المللی بر نشر می‌گذرد رصد کرده و ببینیم دیگران در زمینه صنعت نشر، نشر الکترونیک چه دستاورد‌هایی داشتند.

 

* نشر الکترونیک و دست‌آوردهای فراوان/ مدیران و سیاستگذاری بهتر

وی ادامه داد:  در موضوع نشر الکترونیک امسال در نمایشگاه شاهد دستاوردهای زیادی از سوی ناشرین بین‌المللی بودیم و این فضا را برای یک‌ مدیری که باید کار سیاستگذاری را انجام دهد فراهم می‌کند تا نگاه جدیدی پیدا ‌کند و بتواند سیاست‌های حمایتی و سیاتگذاری کلان نشر کشور را بهتر انجام دهد، امیدوارم بازدیدی که مدیران ما از نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشتند این امکان را فراهم آورده باشد تا هم با اتکا به توانمندی‌‌های داخلی و هم با علم به نقص‌هایی که ما در زمینه صنعت نشر کشور در داخل داریم و اینکه نسبت به فعالیت‌های بین‌المللی ناشران در نمایشگاه بوجود آمده بتوانند یک سیاستگذاری بهتر داشته باشند.

 

 

* توضیح یک مدیر پیرامون یک عکس

مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور متعدد و فراوان مدیران فرهنگی در شصت و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ابراز داشت: همه مدیران حاضر در این نمایشگاه از یک مجموعه نبوده و از بخش‌های مختلف بودند، اینگونه هم نبود که مثلا این دوستان دائما با یکدیگر باشند، یا دور هم نشسته باشند و صرفا گپ و گفت بزنند. در این نمایشگاه هریک از دوستان به خاطر وظیفه‌ای که دارند کاری را انجام می‌دادند.

 

وی خاطرنشان کرد: در تصویری که بنده از حضور مدیران در نمایشگاه ملاحظه کردم که بصورت دست جمعی بود، مدیران بخش‌های مختلف فرهنگی کشور در آن بودند و تنها از مجموعه وزارت ارشاد نبود، آن عکس مربوط به بازدید از قبل هماهنگ شده از یکی از موزه‌های بزرگ اسلامی در کشور آلمان است و چون صاحب موزه هم از شخصیت‌های بزرگ اسلامی و برنده جایزه جهانی کتاب سال بود، لذا توضیح آن عکس به این شکل بود، افراد مختلفی از ایران حضور داشتند چه بسا مدیران و افراد دیگری که در آن تصویر نبودند.

 

اللهیاری تاکید کرد: مهم این است که ما تقسیم کار داشته باشیم و این حضور کمک کند تا دوستان ما در سطوح مختلف فرهنگ و مسئولیت‌های مختلفی که دارند بتوانند سیاستگذاری بهتری برای نشر کشور در داخل و عرصه بین الملل داشته باشند و این حضور کمک کند تا ما نسبت به فعالیت‌هامان دید بین‌المللی هم داشته باشیم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول