اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انشعاب در دولت

خبرگزاری فارس:در پی انتشار استعفای دکتر کاظم سامی جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران (جاما) با صدور بیانیه ای با تجزیه و تحلیل دلایل این استعفا کارگزاران دولت را به تدارک توطئه تبلیغاتی علیه دکتر سامی متهم کرد و طی آن از سه وزیر عضو جاما خواست به علت انقلابی نبودن دولت سنگر مبارزه خود را به میان مردم بیاورند .

انشعاب در دولت

رخدادهای 7آبان 1358

رهبر انقلاب امروز در دیدار با دانشجویان انجمن اسلامی مدرسه عالی ترجمه مفیدی با اشاره به جنایات دولت آمریکا در حق ملت های دیگر از جمله مردم ایران فرمودند : بشکند قلمهایی که برای اینها دارد کار می‎کند! و بشکند زبانها و بِبُرَّد زبانهایی که به نفع اینها دارد صحبت می‎کند و ملت را می‎خواهد تباه کند!

دکتر سامی وزیر بهداری و بهزیستی طی دو نامه جداگانه که به حضورامام خمینی و مهندس بازرگان نخست وزیر نوشته شد استعفا داد . بی توجهی به نقش سیاست های خارجی و عمق مخالفت های امپریالیسم با انقلاب ایران ، عدم همکاری و وجود سانسور در سیستم ارتباط جمعی بویژه رادیو و تلویزیون در معرفی دستاوردهای انقلاب از جمله دلایل استعفای سامی محسوب می شود .

صبح امروز مهندس هاشم صباغیان وزیرکشور گفت : هیئت ویژه رسیدگی به مسائل نقاط کردنشین پنجشنبه این هفته برای بررسی و بازدید و رفع اشکالات منطقه به کردستان عزیمت میکنند . وزیرکشور اضافه کرد : اولین تصمیمی که در این زمینه گرفته شد این بود که فعالیت ارتش در کردستان متوقف گردید.

با کشف مخفیگاه فرقان در کرج لیست ترور مربوط به این گروهک کشف شد . بر اساس این لیست قرار بود این گروهک آیت الله دکتر بهشتی را ترور کند .

ادوارد کوخ شهردار نیویورک انجام تظاهرات بر ضد شاه سابق در اطراف بیمارستانی که در آنجا بستری است را ممنوع کرد .

خبر دیگر اینکه اوضاع در شهرهای کردنشین غرب کشور ناآرام است و دیروز چندین نفر در این درگیریها کشته شدند . روابط عمومی لشکر 64 ارومیه اعلام کرد بر اثر تیراندازی های مهاجمان به ستون اعزامی از ارومیه به مهاباد 5 درجه دار و سرباز مجروح شدند .

امروز همچنین  شیخ صباح الاحمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر امورخارجه کویت فاش کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس امکان تشکیل فدراسیونی شبیه ایالات متحده آمریکا را بررسی می کنند . وی گفت : نیروهای مسلح کشورهای ساحلی خلیج فارس بویژه عراق این توان را دارند که امنیت تنگه هرمز را تامین کنند .

بشکند قلم هایی که برای آمریکا کار می کند

رهبر انقلاب امروز دانشجویان انجمن اسلامی مدرسه عالی ترجمه مفیدی را به حضور پذیرفته و با آنان گفت و گو کردند . امام خمینی در این دیدار با اشاره به جنایاتی که آمریکا در حق مردم کشورهای دیگر می کند فرمودند : شما ببینید که ما با چه موجوداتی مقابل هستیم! با چه موجودات کثیفی در امریکا ما مواجه هستیم. امریکا و ـ ملت را نمی‎گویم، دولت را می‎گویم ـ دولتهای ابرقدرت با ما چه معامله می‎کنند. و ما باز خاضع آنها هستیم! باز برای آنها کار می‎کنیم.

رهبر انقلاب ادامه دادند : بشکند قلمهایی که برای اینها دارد کار می‎کند! و بشکند زبانها و بِبُرَّد زبانهایی که به نفع اینها دارد صحبت می‎کند و ملت را می‎خواهد تباه کند!

تمام گرفتاریهای ما از آمریکا است

امام خمینی فرمودند : تمام گرفتاریهای شرق از این اجانب است؛ از این غرب است؛ از این امریکاست، الآن تمام گرفتاری ما از امریکاست. تمام گرفتاری مسلمین از امریکاست. از این امریکایی است که صهیونیسم را آنطور تقویت کرده است و آنطور دارد تقویت می‎کند، و برادرهای ما را فوج فوج می‎کُشند.(1)

انشعاب گروه دکتر سامی از کابینه بازرگان

دکتر سامی وزیر بهداری و بهزیستی طی دو نامه جداگانه که به حضورامام خمینی و مهندس بازرگان نخست وزیر نوشته شد دلایل استعفای خود را از وزارت بهداری و بهزیستی اعلام کرد. بی توجهی به نقش سیاست های خارجی و عمق مخالفت های امپریالیسم با انقلاب ایران ، عدم همکاری و وجود سانسور در سیستم ارتباط جمعی بویژه رادیو و تلویزیون در معرفی دستاوردهای انقلاب و زمینه سازی فرهنگی و انقلابی ، عدم تجانس در هیئت وزیران و تمایلات گروهی و فرقه ای و دسته بندی برای کسب قدرت بیشتر از دلایل استعفای وزیر بهداری محسوب می شود . (2)

امام خمینی فرمودند : تمام گرفتاریهای شرق از این اجانب است؛ از این غرب است؛ از این امریکاست، الآن تمام گرفتاری ما از امریکاست. تمام گرفتاری مسلمین از امریکاست. از این امریکایی است که صهیونیسم را آنطور تقویت کرده است و آنطور دارد تقویت می‎کند، و برادرهای ما را فوج فوج می‎کُشند.

در پی انتشار استعفای دکتر کاظم سامی جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران (جاما) با صدور بیانیه ای با تجزیه و تحلیل دلایل این استعفا کارگزاران دولت را به تدارک توطئه تبلیغاتی علیه دکتر سامی متهم کرد و طی آن از سه وزیر عضو جاما خواست به علت انقلابی نبودن دولت سنگر مبارزه خود را به میان مردم بیاورند . (3)

فعالیت ارتش در کردستان متوقف شد

صبح امروز مهندس هاشم صباغیان وزیرکشور گفت : هیئت ویژه رسیدگی به مسائل نقاط کردنشین پنجشنبه این هفته برای بررسی و بازدید و رفع اشکالات منطقه به کردستان عزیمت میکنند .وزیرکشور اضافه کرد : اولین تصمیمی که در این زمینه گرفته شد این بود که فعالیت ارتش در کردستان متوقف گردید و برای اینکه اخبار کردستان یک نواخت انتشار یابد بعد از این کلیه اطلاعات و اخبار این هیئت طی اطلاعیه هایی صادر و انتشار خواهد یافت .  (4)

لیست گروه فرقان برای ترور شخصیت ها

با کشف مخفیگاه فرقان در کرج لیست ترور مربوط به این گروهک کشف شد . گروه فرقان که پیش از این سپهبد قره نی و آیت الله مطهری ، حاج مهدی عراقی را به شهادت رسانده و در ترور هاشمی رفسنجانی ناکام مانده بود در اطلاعیه ای که از مخفیگاه آنان کشف شد خبر از ترور آیت الله بهشتی داده است .گفته می شود گروهک فرقان پیش از ترور اطلاعیه ها را تهیه کرده و پس از اقدام آن را پخش می کند .(5)آیت الله بهشتی در این زمینه گفت: در تمام طول زندگی این توفیق را داشته ام که از مرگ مطلقا نمی ترسم.(6)

ادوارد کوخ شهردار نیویورک انجام تظاهرات بر ضد شاه سابق را در اطراف بیمارستانی که در آنجا بستری است را ممنوع کرد . وی گفت : به دلیل رعایت حال بیماران بستری در بیمارستان نیویورک این تصمیم گرفته شده است .

حمله مهاجمان مسلح به کارخانجات نظامی مسجد سلیمان

کارخانجات نظامی هخامنش مسجد سلیمان شبانه مورد حمله مهاجمان قرار گرفت . این حمله طی دو شب متوالی انجام شد و در اولین حمله مهاجم با مسلسل کلاشینکف بسوی نگهبانان کارخانه آتش گشودند و پس از مدتی فرار کردند .در دومین حمله 5مهاجم که لباس نظامی بر تن داشتند بسوی کارخانه حمله کردند . مهاجمان با مقاومت شدید نگهبانان روبرو شده و فرار کردند . (7)

شهردار نیویورک تظاهرات بر ضد شاه سابق را ممنوع کرد

ادوارد کوخ شهردار نیویورک انجام تظاهرات بر ضد شاه سابق را در اطراف بیمارستانی که در آنجا بستری است را ممنوع کرد . وی گفت : به دلیل رعایت حال بیماران بستری در بیمارستان نیویورک این تصمیم گرفته شده است . گفتتی است در چند روز گذشته گروه های متعددی از ایرانیان مقیم آمریکا علیه شاه سابق در این کشور تظاهرات کرده اند . (8)

با کشف مخفیگاه فرقان در کرج لیست ترور مربوط به این گروهک کشف شد . گروه فرقان که پیش از این سپهبد قره نی و آیت الله مطهری ، حاج مهدی عراقی را به شهادت رسانده و در ترور هاشمی رفسنجانی ناکام مانده بود در اطلاعیه ای که از مخفیگاه آنان کشف شد خبر از ترور آیت الله بهشتی داده است .آیت الله بهشتی در این زمینه گفت: در تمام طول زندگی این توفیق را داشته ام که از مرگ مطلقا نمی ترسم.

درگیری در غرب کشور ادامه دارد

گزارش های رسیده حاکی است که اوضاع در شهرهای کردنشین غرب کشور ناآرام است و دیروز چندین نفر در این درگیریها کشته شدند . روابط عمومی لشکر 64ارومیه اعلام کرد بر اثر تیراندازی های مهاجمان به ستون اعزامی از ارومیه به مهاباد 5درجه دار و سرباز مجروح شدند .از بوکان نیز خبر می رسد که در درگیریهای دیروز این شهریک پاسدار به شهادت رسید . در قصر شیرین نیز مهاجمان مسلح با سلاح های سنگین به مقر سپاه حمله کردند . (9)

تشکیل فدراسیون کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

شیخ صباح الاحمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر امورخارجه کویت فاش کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس امکان تشکیل فدراسیونی شبیه ایالات متحده آمریکا را بررسی می کنند .وزیر خارجه کویت ضمن مخالفت با مداخله نیروهای خارجی در منطقه گفت : نیروهای مسلح کشورهای ساحلی خلیج فارس بویژه عراق این توان را دارند که امنیت تنگه هرمز را تامین کنند . (10)

عرفات خواستار استفاده از سلاح نفت شد

یاسرعرفات که در عراق به سر می برد از کشور های عربی خواست تا از سلاح نفت علیه کشورهای غربی استفاده کنند . وی گفت : این حق ملت های عرب است که از تمام سلاحها از جمله سلاح اقتصادی استفاده کنند زیرا که نبرد حاضر یک نبرد عادی نیست . (11)

یاسرعرفات که در عراق به سر می برد از کشور های عربی خواست تا از سلاح نفت علیه کشورهای غربی استفاده کنند . وی گفت : این حق ملت های عرب است که از تمام سلاحها از جمله سلاح اقتصادی استفاده کنند زیرا که نبرد حاضر یک نبرد عادی نیست .

چرا لیست ساواکی ها منتشر نمی شود

گروهی از کارکنان بانک مرکزی ایران طی نامه ای خدمت امام خواستار انتشار اسامی آن گروه از افراد ساواک شدند که مرتبا از طریق بانک مرکزی برای آنها ارز فرستاده شده است .در این نامه تاکید شده است : بیش از هشت ماه از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ما میگذرد ، اما هنوز بانک مرکزی ایران لیست افراد ساواکی خارج از کشور را که پیوسته مقدار متنابهی ارز از طریق این بانک دریافت می داشته اند منتشر ننموده است و مردم ایران را از این موضوع حساس و هویت افراد ساواکی بی خبر نگهداشته است . (12)

اعتراض به اشغال هتل ها توسط افراد مشکوک

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به اقدامات برخی افراد مشکوک چپ گرا نسبت به اشغال برخی از هتل ها و ساختمان ها اعتراض کردند . در حالی که روز گذشته عده ای با نام و عنوان دانشجو با حمله به هتل اینترنشنال واقع در خیابان دانشگاه مشهد این هتل را اشغال کردند گروهی از مردم و دانشجویان به این اقدام اعتراض کردند .

شیخ صباح الاحمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر امورخارجه کویت فاش کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس امکان تشکیل فدراسیونی شبیه ایالات متحده آمریکا را بررسی می کنند .وزیر خارجه کویت گفت : نیروهای مسلح کشورهای ساحلی خلیج فارس بویژه عراق این توان را دارند که امنیت تنگه هرمز را تامین کنند .

دانشجویان و مردم موفق شدند این هتل را از اشغال خارج کنند ، گروهی از دانشجویان نیز در تهران و مقابل هتل های اشغال شده تجمع کرده و با قرائت بیانیه ای این اقدامات را به گروه های چپ گرا و مارکسیست نسبت دادند که به دنبال سوء استفاده از موقعیت پیش آمده با نام مبارزه با سرمایه داری و آمریکا هستند . (13)

پی نوشت:

1-  صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 388

2- کیهان ، 7آبان 1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 1و12 / کیهان ، 7آبان 1358، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 7آبان 1358، صفحه 1

7-  اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 2

8-  اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 3

10-  اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 12

11-  اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 12

12- اطلاعات ، 7آبان 1358، صفحه 12

13- جمهوری اسلامی ، 7آبان 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول