اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آخرین وضعیت پارک ساحلی بهبهان

شب‌نشینی در ظلمت خوفناک پارک ساحلی / خبر شیرین شهردار برای سرنوشت خارستان

خبرگزاری فارس: در حالی که ویرانی پارک ساحلی مارون بهبهان که با هزینه چند صد میلیونی در حاشیه رود مارون این شهر احداث شده‌ است، قلب مردم را به درد آورده است، شهردار بهبهان از بهسازی و مرمت این تفرجگاه خبر می‌دهد.

شب‌نشینی در ظلمت خوفناک پارک ساحلی / خبر شیرین شهردار برای سرنوشت خارستان

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، پارک ساحلی خارستان در سال 83 و در زمان حمید ورزشی، شهردار آن زمان بهبهان مکان‌یابی شد و اعتبارات لازم به آن اختصاص داده شد.

در آن زمان شهردار بهبهان، برای طراحی این پروژه از دفتر فنی استانداری دعوت به همکاری کرد و در نهایت نیز طرحی ریخته شد که حتی مشاورانی که از استان فارس و شهر شیراز به دیدن آن آمدند، نسبت به آینده آن ابراز خشنودی کردند.

سرانجام فاز نخست این پروژه بزرگ با صرف هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون تومان در فروردین ماه 84 به بهره‌برداری رسید و مردم توانستند از این پارک ساحلی استفاده کنند که در همان روزهای اول، استقبال مردم از آن، مهر تاییدی بر اقدام شهرداری زد.

پس از بازدید مسئولان استانی از طرح و توصیه آنان به توسعه پارک، فاز دوم آن نیز که در واقع اتصال آن به پل مارون و زیرگذر آن بود، به طول هزار و 600 متر اجرا شد. شبدری مارون که در فاز دوم این طرح اجرا شد، در زمان دو شهردار بهبهان احداث شد و معوض ملکی آن هم در همان زمان مشخص شد و زمین‌هایی در این رابطه آماده و مدارک آن تحویل زمین‌داران شد.

احداث باغ‌وحش کوچک، باغ پرندگان و افزودن قسمت‌های جدید به این پارک مدنظر طراح این فضای تفریحی بود که پس از روی کار آمدن فضل‌الله شریعت‌جعفری، شهردار بهبهان، این روند متوقف شد و پیگیری نشد.

در سال نخست بهره‌برداری از پارک، نگهداری آن به دست شهرداری صورت می‌گرفت که این نهاد با مشکلات فراوانی از جمله شکسته‌شدن روشنایی‌های پارک و تخریب قسمتی از امکانات پارک مواجه شد.

این روند با نتیجه مثبتی که داشت تا پنج سال ادامه داشت اما متاسفانه بعدها این کار رها شده و شهرداری و پیمانکار نیز مشکلات ایجاد شده را به گردن یکدیگر می‌اندازند. اما نکته قابل تشخیص این است که پیمانکار تعهد داشته و شهرداری نیز باید نظارت می‌کرد.

تمایل شهرداران به اینکه طرحی را در زمان خود ثبت کرده و نامی از خود به یادگار بگذارند، باعث می‌شود اینگونه از بیت‌المال و سرمایه ملی و عمومی بگذرند.

در هر صورت این پارک در زمان هر شهرداری که احداث شد، تفرجگاهی با امکاناتی نظیر شهربازی، پیست دوچرخه‌سواری، استخر قایق‌سواری و فضاهای ورزشی بود که خانواده‌های بهبهانی را پذیرایی کرده و باعث ‌می‌شد لحظات خوشی برای مردم ثبت شود.

 

* سئوالات بی‌پاسخ فراوانی از شهرداران بهبهان وجود داد

شهرداران بهبهان با داشته‌هایمان چه کردید؟ چرا پارک ساحلی به این وضعیت در‌آمده‌است؟ چرا دیگر شهروندان تمایلی برای رفتن به این مکان را ندارند؟ چه بر سر آن همه زیبایی طبیعی و ساخته دست شهرداران قبلی آمده‌ است؟ چرا دیگر کسی به فکر آبیاری چمن‌ها نیست؟ چرا دیگر کسی به فکر تعمیر منقل‌های طبخ کباب منطقه نیست؟ چرا پیاده‌روها و سنگ‌فرش‌های زیبای گذشته به این روز درآمده‌اند؟ چرا تمام روشنایی‌های پارک شکسته و خاموش‌اند؟ چرا کسی به فکر جمع‌آوری زباله‌های پراکنده شده در سراسر پارک نبوده و چرا این پارک بیشتر شبیه به بیغوله‌ای می‌ماند تا تفرجگاه؟

 

* مسئولان پیگیری و مردم رعایت کنند

هرچند نمی‌توان از نقش برخی افراد خرابکار در تخریب این فضاها به راحتی گذشت اما اگر مامورانی نگهداری پارک را بر عهده داشتند، این افراد نیز نمی‌توانستند اینگونه اموال عمومی را تخریب و همه را از داشتن تفرجگاهی زیبا و مناسب محروم کنند.

حال هر کسی که مسئول رسیدگی و نظارت بر اعمال شهرداران است باید پیگیر این موضوع بوده و ناقوس‌های مرگی که برای این پارک و سرمایه ملی و عمومی به صدا‌ در آمده‌است را از حرکت بازدارند.

اما بارها در رسانه‌های مختلف بهبهان این موضوع مطرح شد که پارک ساحلی مارون پس از گذشت شش سال از زمان بهره‌برداری، حال به بیغوله‌ای تبدیل شده که مردم جرأت رفتن به این پارک به خصوص در شب‌ها را نداشته و زباله و وضعیت بد فضاهای آن چشم هر بیننده‌ای را می‌آزارد ولی اکنون علیرضا بهادری، شهرداری فعلی بهبهان پارک و فضای تفریحی دیگری به نام «کریا» در ساحل سد انحرافی شهدای بهبهان را احداث کرده که این فضا نیز در چهارم فروردین‌ماه 91 به بهره‌برداری رسید.

با این حال تجربه گذشته ما، همه را نگران آینده این پارک و سرمایه هزینه شده در آن که برخی‌ها آن را بالغ بر 400 میلیون تومان می‌دانند، می‌کند.

در پایان سئوالی که در ذهن اکثر شهروندان بهبهانی بوده و پاسخی برای آن پیدا نمی‌کنند این است که آیا صرف هزینه‌ای اندک برای مرمت و بازسازی پارک ساحلی مارون بهتر از هزینه چند صد میلیونی در فضایی جدید و فراموشی کامل داشته‌های گذشته نبود؟ آیا به راستی یادگار گذاشتن یک نام از خود، بهتر از خدمت‌رسانی بهتر به مردم و حفظ داشته‌ها نیست؟

 

* احیاء پارک ساحلی و شبدری مارون در دستور کار شهرداری قرار گرفته است

اما این روزها، شهردار بهبهان که پس از مدت‌ها در مقام پاسخ حاضر شده است، از آغاز بازسازی و مرمت پارک ساحلی مارون این شهرستان خبر می‌دهد.

علیرضا بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌ها فضاسازی، حفظ و نگهداری از فضاهای سبز، بهسازی و ساماندهی اماکن این فضاها برای رفاه و تمدد روحیه شهروندان است که البته پیداست که این مهم علاوه بر تلاش و خدمت همه جانبه شهرداری، همت و رعایت شهروندان را مطالبه می‌کند.

وی با بیان اینکه در همین راستا شهرداری بهبهان با جدیتی مثال زدنی احیای پارک ساحلی مارون‌(خارستان) و شبدری آن را در دستور کار خویش قرار داده است، افزود: این پروژه مهم به واسطه استفاده نادرست از آن رنج می‌برد تا جایی که نیاز به نصب و راه‌اندازی مجدد سیستم آب‌رسانی آن همراه با نصب دو پمپ جدید برای آبرسانی به فازهای یک و دو کاملاً حیاتی به نظر می‌رسد.

شهردار بهبهان ادامه داد: درختانی که در همین راستا و پس از تعویض سیستم آب‌رسانی به رشد و بالندگی رسیده‌اند، خود گواه این مدعا هستند؛ در حالی که فضای سبز پارک ساحلی اکنون به لحاظ کیفی در سطح بسیار بالاتری به نسبت قبل قرار گرفته است که به لطف خدا با ادامه این روند، این بهبودی سیر صعودی خود را همچنان حفظ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در ادامه این بهسازی و تعمیرات می‌توان به لوله‌گذاری کامل تمام فضاهای سبز این دو مکان ارزشمند، نصب یک عدد پمپ قدرتمند علاوه بر پمپ‌های یاد شده، تعویض سیستم آبیاری فرسوده آن با سیستم‌های آبرسانی جدید و به روز اشاره کرد که البته قابل ذکر است که اقدامات مذکور همه در مدتی کمتر از یک هقته صورت پذیرفته است.

بهادری اظهار داشت: عملیات لایروبی دریاچه بزرگ پارک ساحلی که از جاذبه‌های مهم این محیط فرح‌بخش بود اما در نتیجه استفاده نادرست و انباشت پسماند و زباله از هیبت و شکل زیبای خود خارج شده بود، نیز یکی از پروژه‌هایی است که به دست خادمان مردم در شهرداری انجام شد.

وی عملیات خاک‌برداری، خاک‌ریزی و تسطیح محوطه پارک ساحلی و جاده‌های دسترسی به اماکن زیبا و بکر آن، نظافت محیط، آماده‌سازی جهت کاشت نهال‌های تازه و جوان، حذف بوته‌ها و درختچه‌های خودرو و مزاحم، سمپاشی فضای سبز، چمن کاری مجدد، تعمیر فضاهای قبلی، تعمیر پایه‌های برق و روشنایی‌رسانی به محوطه‌های نشیمن پارک ساحلی را از دیگر اقدامات انجام شده در این تفرجگاه اعلام کرد.

 

* بالندگی فضاهای عمومی در گرو امنیت و حفظ حقوق شهروندی است

این مسئول شهری بهبهان گفت: امید واثق داریم پس از پایان این خدمتگزاری که البته از وظایف ماست، شهروندان نیز به وظیفه شهروندی خویش صادقانه عمل کنند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که گریبان شهرداری و به تبع آن پروژه‌های آن را می‌گیرد، فرهنگ استفاده از این اماکن و فضاهاست؛ عدم توجه برخی از شهروندان و همشهریان باعث وارد آمدن لطمات جدی و در برخی اوقات غیرقابل جبران شده که هزینه‌های گزافی را به شهرداری و در نهایت به بهبهان و بهبهانی‌ها تحمیل کرد.

بهادری تصریح کرد: از این اتفاقات می‌توان به استفاده نادرست از ظرفیت‌های موجود، شکستن عمدی روشنایی اماکن تفریحی، از کار انداختن وسایل و ماشین‌آلات شهرداری حین کار اجرایی و تیراندازی به سمت کارکنان شهرداری اشاره کرد که این اتفاقات نه تنها کار را متوقف نکرده بلکه خادمان مردم را در اجرای وظیفه خویش مصمم‌تر کرد.

شهردار بهبهان خاطرنشان کرد: با این وجود لازم به ذکر است که شهرداری با توجه به وسعت عملکرد و محدوده‌اش علاوه بر مشکلاتش در تأمین بودجه‌ها و نیروی مورد نیاز، با محدودیت زمان نیز رو به‌رو است؛ بنابراین چون همیشه باید گفت که یک دست بی‌صداست، اگر پاسخ جانانه شهروندان نباشد تمام تلاش‌های ما به جایی راه نخواهد برد.

وی تاکید کرد: در این جا بایستی به مسئولین امنیت و انتظامات شهر یادآور شویم که بسیار جای دریغ و افسوس است که فضاها و اماکن شهری و تفریحی که با همت و هزینه شهروندان و خادمان مردم در شهرداری و شهرمان چنین زیبا و زیبنده احداث می‌شود، به دلیل مزاحمت و رفتار غیرمسئولانه و بعضی اوقات تبهکارانه برخی عناصر، به باد فراموشی و نسیان سپرده شود.

وی ادامه داد: از همه این مسئولان درخواست کمک و نظارت مسئولانه و جدی داریم تا زیر سایه این امنیت بتوانیم به پروژه‌های بهتر، زیباتر و کارآمدتر بیندیشیم.

==================

گزارش از: علیرضا شکری‌نسب

==================

انتهای پیام/و10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول