اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل بهره‌برداری از معدن سنگ

قلعه تاریخی مریوان در معرض خطر است

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان گفت: فعالیت معدن سنگ در مریوان حیات قلعه تاریخی امام و مسجد سرخ در این شهر را به خطر انداخته است.

قلعه تاریخی مریوان در معرض خطر است

علیرضا آذرشب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: یک معدن سنگ در مجاور قلعه تاریخی امام مریوان وجود دارد که از مدت‌ها پیش اکیپی در آنجا کار می‌کردند اما با پیگیری میراث فرهنگی فعالیت این گروه متوقف شده است.

به گفته وی، متولیان این معدن نیز از میراث فرهنگی به دلیل متوقف شدن کار شکایت کرده‌اند اما، دوستداران میراث فرهنگی، متخصصان و کارشناسان بارها و بارها مخالفت خود را با فعالیت این معدن سنگ اعلام کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی درباره نام این قلعه، گفت: نام کوه امام از نام «شیخ احمدبن انبار نعیمی‌ الحسنی» گرفته شده که در سده هشتم هجری قمری از طرف امیر حمزه بابان به عنوان پیش‌نماز و امام جماعت مسجد سرخ منصوب شده است.

قلعه مریوان در شرق شهرستان مریوان واقع شده و بر اساس برخی از مستندات تاریخی به ‌مدت سه قرن یکی از مکان‌های حکومتی امیران بابان و اردلان بوده است.

قلعه تاریخی امام مریوان متشکل از سه قلعه است که هر کدام از این قلعه‌ها بر روی قله‌های سه‌گانه کوه امام واقع در جنوب شهر قرار دارند.

به گفته آذرشب، در حال حاضر فقط آثاری از پله‌ها و آب ‌انبار آن که از سنگ تراشیده شده، برجای مانده است با این حال این اثر باستانی به دلیل حفاری این معدن سنگ به عمق 20 متر در پای یکی از قلعه‌ها، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.

آذرشب درباره مسجد سرخ نیز گفت: پایه‌های بنای این مسجد در دوران صفویه گذاشته شده است و در میان مردم از ارزش بسیاری برخوردار است.

وی اهمیت اصلی این قلعه را وجود همین مسجد در درون قلعه عنوان کرد.

قلعه امام مریوان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده و میراث فرهنگی استان و متولیان سنگ معدن از سه سال پیش در کشمکش تخریب یا نگهداری این میراث ارزشمند هستند.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول