اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر منابع آب تویسرکان:

بیش از 2 هزار حلقه چاه دارای پروانه در تویسرکان فعال است

خبرگزاری فارس: مدیر منابع آب تویسرکان گفت: 2 هزار و 107 حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری در تویسرکان فعال است.

بیش از 2 هزار حلقه چاه دارای پروانه در تویسرکان فعال است

امیر شادفر امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در تویسرکان، از تشکیل نخستین شورای حفاظت منابع تأمین آب در شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به کمبود منابع زیرزمینی آب شورای صیانت منابع تأمین آب با هدف برقراری تعادل بین منابع و مصارف در سراسر کشور شکل گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان بر اساس آمار، متوسط سالانه هفت دهم متر مکعب افت آب سطح زیرزمینی داشته است، ابراز کرد: افت سفره‌های زیرزمینی نشان‌دهنده مواجهه شهرستان با کمبود  و بحران آب در سال‌های آینده و هشداری جدی برای تصمیم‌سازی آگاهانه و هم‌اندیشی برای اجرای الگوهای درست مصرف در جامعه است.

مدیر منابع آب شهرستان تویسرکان با بیان اینکه مجموع متوسط کسری منابع آب تویسرکان، منفی 6 میلیون و 46 متر مکعب است و لحظه به لحظه این سیر نزولی بیشتر می‌شود، تصریح کرد: مدیریت کاربردی آب ساز و کاری کارشناسی‌شده در مقابله با کمبودها و بحران‌های احتمالی است که تأمین این منبع حیاتی در سال‌های آینده تعامل، همت و تلاش جمعی همه اقشار مردم و مسئولان را می‌طلبد.

وی افزود: میزان تراز آب شهرستان تویسرکان در نخستین اندازه‌گیری سال 72 معادل 16 هزار و 632.84 میلیون متر مکعب بوده که این تراز در سال گذشته به 16 هزار و 21.90 نزول پیدا کرده است که این ارقام آماری نشان‌دهنده افت 12.92 متر مکعب سطح آب در کل دشت شهرستان در طول یک دوره آماری است.

شادفر از فعالیت 2 هزار و 107 حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری در شهرستان خبر داد و افزود: از این مجموع یک هزار و 477 حلقه چاه در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، دام و طیور، شرب و اشخاص، شرب شهر و روستا و خدمات فعال است.

وی با اشاره به اینکه از تعداد چاه‌های فعال در تویسرکان یک هزار و 137 حلقه چاه برقی و 970 حلقه چاه دیزلی هستند، یادآور شد: در محدوده مطالعاتی تویسرکان از مجموع چاه‌های مذکور سالانه 91 هزار و 242 میلیون متر مکعب تنها از چاه‌های مجاز آب برداشت می‌شود.

به گفته شادفر 141حلقه چاه در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، دام و طیور، اشخاص و آب شرب شهری و روستای فاقد پروانه حفر در شهرستان تویسرکان وجود دارد.

وی از وجود 106 قنات با تخلیه سالانه 6 میلیون و 28 هزار متر مکعب آب و 109 دهنه چشمه با تخلیه سالانه 3.17 صدم میلیون متر مکعب در شهرستان تویسرکان خبر داد.

مدیر منابع آب شهرستان تویسرکان استفاده بهینه از تمام منابع و سرچشمه‌های آبی در عصر کنونی با توجه به بحران کم‌آبی و وضعیت اقلیم آب‌ و هوایی را ضروری دانست و افزود: جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، مدیریت برداشت تمام چاه‌ها، نصب کنتورهای هوشمند، جلوگیری از فعالیت چاه‌های اضافه برداشت، فرهنگسازی در وسعت گسترده با سرفصل اصلاح الگوی مصرف آب و جایگزین کردن شیوه نوین آبیاری و کشت با الگوی سنتی در بخش‌ کشاورزی از برنامه‌های کاربردی مدیریتی دستگاه‌های عامل تویسرکان در این حوزه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول