اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

غفلت مدیران دستگاه‌های دولتی از حوزه مشاوران جوان

خبرگزاری فارس: مسئولان نهادهای دولتی آذربایجان‌غربی در حالی نام حوزه مشاوران جوان را در لیست معاونان و مشاوران خود گنجانده‌اند که تاکنون هیچ اقدامی در راستای معرفی جوانان جامعه انجام نشده است.

غفلت مدیران دستگاه‌های دولتی از حوزه مشاوران جوان

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، جوانان به عنوان آینده‌سازان جوامع شناخته شده و به نوعی جزو اصلی هر جامعه‌ای معرفی می‌شوند و همین امر لزوم توجه به این بخش در تمام ممالک اسلامی و غیراسلامی را به وضوح روشن می‌سازد.

سخنان رهبر انقلاب اسلامی در زمینه جایگاه جوانان در رویدادهای انقلابی و اسلامی بیانگر نقش موثر و مفید جوانان در جامعه و تجلی‌گر مقام والای قشر جوان در میان سایر اقشار است و همین موضوع بهانه‌ای برای مسئولان ارشد نهادهای دولتی شد تا نسبت به توجه بیشتر به جوانان و ایجاد بخشی به نام حوزه مشاوران جوان در دستگاه‌های دولتی اقدام کنند.

تشکیل این بخش در ادارات خرد و کلان به سرعت و بدون هیچ گونه وقفه‌ای پیش رفت و تا جایی رسید که دیگر در تمام ادارات دولتی فردی به نام مشاور جوان معنای خاصی داشته و نشانگر حضور پرشور(!) جوانان در میان کارمندان کهنه کار این ادارات بود.

رفته رفته امید می‌رفت تا مشاوران جوان جایگاه حقیقی خود را در ادارات یافته و با آموزش شیوه‌های مدیریتی به عنوان آینده‌سازان نهادهای دولتی شناخته شوند اما شاید گمنامی این مشاوران یکی از ده‌ها عامل دلسردی برای انجام وظایف بوده و آن‌ها را مجبور به تحمل یدک کشیدن نام مشاور جوان، مدیرکل، رئیس و استاندار می‌کند.

برگزاری همایش‌های سالانه با حضور رئیس جمهور و مقامات عالی دولت برای جوانان مشاور و نخبه استان‌ها تنها حضور رسمی مشاوران جوان در میان مسئولان بوده و پس از آن بار دیگر چراغ این به ظاهر مشاوران خاموش می‌شود تا سالی دیگر و همایش کشوری دیگر!

البته ناگفته نماند برگزاری همایش‌های استانی به منظور انتخاب افراد مناسب برای حضور در همایش کشوری جوانان نیز می‌تواند یکی از صحنه‌های حضور این جوانان نام برده شود اما آیا این حضور می‌تواند به مثابه فعالیت ثبت شده و آموزشی برای مدیران آینده معرفی شود؟

بی‌رغبتی مدیران کل و مسئولان نهادهای دولتی به استفاده از ظرفیت مشاوران جوان شاید به دلیل نبود تعریف صحیح از این حوزه بوده و شاید هم ناشی از این امر باشد که هزینه کردن برای جوان مساوی با تلف کردن وقت برای مدیرانی است که خود روزگاری به عنوان جوان نخبه در گوشه‌ای از این جامعه مشغول کسب تجربه بوده‌اند و هم‌اکنون باید آموزگاری برای مدیران آینده باشند.

این در حالی است که سخنان مدیران کل و حتی مسئولان ارشد در سطح استان‌ها حاکی از اهمیت توجه به جوانان بوده و تجلی‌گر حضور نیروهای جوان در ادارات است:

در این زمینه ابتدا سخنان استاندار آذربایجان‌غربی را مرور می‌کنیم که در جمع مدیران دستگاه‌های مختلف و در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان سخن می‌گفت.

* تقویت ظرفیت‌های جوانان اولویت کاری نهادهای دولتی

وحید جلال‌زاده اشاره‌ای به نقش فعال جوانان در نهادهای مختلف داشت و عنوان کرد: تقویت ظرفیت‌های جوانان در بخش‌های مختلف از اولویت‌های کاری در دستگاه‌های مختلف است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نخبگی سیاسی و فرهنگی از مهم‌ترین مباحثی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان عالی رتبه کشور بوده و به همین ترتیب باید مورد توجه مدیران استانی و شهرستانی نیز قرار گیرد.

* بهره‌مندی از فرصت ارائه نظرات؛ زمینه‌ساز حضور پرشور جوانان در جامعه

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان آذربایجان‌غربی نشاط سیاسی و امید به آینده فرهنگی را نیاز اساسی مدیریت عنوان کرد و ابراز داشت: در صورتی که جوانان بتوانند نظرات سیاسی و فرهنگی خود را در جنبه‌های مختلف ارائه دهند می‌توان در آینده شاهد رشد این قشر در عرصه‌های سیاسی و سایر زمینه‌های مورد نیاز جامعه بود.

با شنیدن سخنان استاندار آذربایجان‌غربی در زمینه جایگاه جوانان و اهمیت حضور آنها در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، سراغ دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان می‌رویم تا نظرات وی را نیز در این مورد جویا شویم:

* لزوم حضور جوانان در برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی نهادهای دولتی

علی ملااحمدی که عنوان مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص داده، توجه مدیران ادارات به جوانان و مسائل مربوط به این قشر را امری مهم دانست و ابراز داشت: استفاده مدیران دستگاه‌های دولتی و غیردولتی از جوانان به عنوان مسئولان بخش‌های مختلف باید به گونه‌ای رواج یابد که راه برای حضور هرچه بیشتر این قشر در برنامه‌ها و طرح‌های مختلف فراهم شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات مختلف با جوانان در تمام ادارات خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری این تاکید را داشته‌اند که جوانان باید در تمام ادارات ورود یافته و به عنوان جزئی از افراد نهادها شناخته شوند بنابراین تشکیل جلسات منظم با جوانان و همچنین توجه بیشتر به این قشر موجب رونق کاری مدیران و بازدهی بهتر فعالیت‌ها خواهد شد.

دبیر ستاد رسیدگی به امور جوانان و مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی در پایان افزود: هر برنامه‌ای که مختص قشر جوان باشد باید در میان افراد جامعه نمود داشته باشد تا به این ترتیب شاهد ساماندهی به وضعیت معیشتی جوانان باشیم.

سخنان ملااحمدی نیز این امر را تایید می‌کند که حوزه مشاوران جوان در ادارات مختلف باید یکی از فعال‌ترین بخش‌ها بوده و این مشاوران باید به عنوان مدیران آینده تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند تا در آینده دچار خطاهای احتمالی نشوند.

آخرین فرد مدنظر در گزارش پیش رو محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه است که به عنوان یکی از مدیرانی شناخته می‌شود که توجه به جوانان را در دستور کار خود قرار داده و هم اکنون تعدادی از کارکنان وی جزو جوان‌ترین نیروهای اداری استان شناخته می‌شوند.

* استفاده از نیروهای جوان موجب شادابی ادارات می‌شود

حضرت‌پور با اشاره به جایگاه جوان در میان کارکنان نهادها اظهار داشت: نیروی جوان موجب شادابی نهادها شده و به نوعی انعکاس‌دهنده نیرو و قدرت به مردم است، بنابراین باید مدیران توجه بیشتری به این قشر داشته باشند.

وی اضافه کرد: هرچه نیروی جوان در ادارات بیشتر شود می‌توان شاهد افزایش بازدهی ادارات و در نتیجه رشد فعالیت‌های نهادها شد و به این ترتیب جامعه سالم به معنای واقعی کلمه تحقق می‌یابد.

* فعالیت حوزه مشاوران جوان زمینه‌ساز رشد روزافزون نهادهای دولتی

با شنیدن سخنان تعدادی از مسئولان بخش‌های مرتبط با حوزه جوانان آذربایجان‌غربی می‌توان چنین برداشت کرد که حوزه مشاوران جوان می‌تواند موجب قرار گرفتن ادارات در شیب تند فعالیت شده و به نوعی تداعی‌گر جنب و جوش و تحرک در این نهادها باشد.

همچنین شاید با روی کار آمدن مشاوران جوان ادارات بتوان امیدوار بود که مدیران آینده جامعه در روزگار امروزی آموزش‌های هرچند ابتدایی را گذرانده و می‌توانند خود را با شرایط سخت روزگار مدیریت وفق دهند.

* جوان‌گرایی و رفع کمبودها؛ حلقه مفقوده نهادهای دولتی

البته در این میان نباید نقش مدیران نهادهای مختلف را در برانگیختن حس جوان‌گرایی نادیده گرفت و تمام کمبودها را ناشی از ناتوانی جوانان دانست چرا که بسیاری از نیروهای جوان خفته در سایه محدودیت‌ها، توانایی‌های فراوانی دارند که با آن‌ها می‌توان نه تنها اداره یا نهادی را بلکه راهبردها و نیازمندی‌های لازم برای هدایت یک قشر را پایه‌ریزی کرد.

سخن پایانی نگارنده این که می‌توان از تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه استفاده از نیروهای جوان در ادارات چنین برداشت کرد که ایشان تنها به حضور فیزیکی جوانان در نهادهای مختلف اشاره نداشته‌اند بلکه مقصود اصلی رهبری حضور فکری و عقیدتی جوان در نهادها و بهره‌گیری از نخبگان این قشر در مسائل مختلف بوده است و هم‌اکنون مدیران و مسئولان نیز باید با استفاده از نظرات ایشان راه را برای حضور هرچه فعال‌تر قشر جوان آماده سازند.

---------------------------------

گزارش: سجاد امیرکردلر

---------------------------------

انتهای پیام/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول