اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی نکا خبر داد

حضور 3 هزار کودک نکایی در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی شهرستان نکا از حضور 3 هزار کودک نکایی در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم خبر داد.

حضور 3 هزار کودک نکایی در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم

سید حسین کاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا گفت: طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان با همکاری پایگاه‌های سنجش بینایی و مراکز مهدکودک در شهرستان نکا در حال انجام است.

کاظمی بیان داشت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان یک تا شش ساله در سطح پایگاه‌ها و مراکز مهد کودک شهرستان با مشارکت اداره بهزیستی، آموزش و پرورش و همچنین شبکه بهداشت آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح تا پایان آذر ماه سال‌ جاری در شهرستان ادامه پیدا می‌کند، افزود: مربیان بهزیستی در سطح اول، بیناسنج و چشم پزشک با نظارت دقیق کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی برای پیشبرد این طرح مشارکت دارند.

کاظمی ادامه داد: مربیان بهزیستی، معلمان و بهورزان خانه‌های بهداشت برای کودکان یک تا سه ساله از طریق دستگاه‌های غربالگری بیناسنجی و برای کودکان سه تا شش ساله با استفاده از تابلوهای E چارت اقدام به پیشگیری از تنبلی چشم می‌کنند.

وی هدف از اجرای این طرح را پیشگیری، برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقای سطح سلامت عمومی کودکان ذکر کرد و اظهار داشت: شهروندان باید با آگاهی از اهداف این طرح در راستای پیشگیری از معلولیت‌های جسمانی در گروه سنی مورد نظر نسبت به بینایی‌سنجی کودکان خود اقدام کنند.

رئیس اداره بهزیستی نکا در مورد تنبلی چشم گفت: طرح تبلی چشم یا آمبلیوپی یکی از علل نابینایی و کم بینایی خفیف تا شدید است به طوری که تنبلی چشم شایع‌ترین علت نابینایی یک چشم در افراد زیر 20 سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است.

کاظمی ادامه داد: تنبلی چشم کاهش دید یک طرفه و گاهی دوطرفه است که حتی با اصلاح عیب و رفع مشکلات ساختمان چشم برطرف نشده و ادامه می‌یابد و بهترین سن برای درمان تبلی چشم قبل از 5 سالگی است.

این مسئول یادآور شد: شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده چشم در نزدیک‌بینی، دوبینی و آستیگماتیسم و آگردیه هر دو چشم بسیار کم باشد هر دو چشم اگر تفاوت دید آنها زیاد باشد چشم ضعیف‌تر نمی‌تواند تصویر واضحی از اشیاء را دریافت کند و دچار تنبلی می‌شود.

وی افزود: اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم مانند آب مروارید و پائین افتادگی پلک باعث می‌شود که اگر چشم نتواند تصویر واضحی از اشیا دریافت کند به تدریج دچار تنبلی می‌شود.

کاظمی ادامه داد: لوچی یا انحراف چشم نیز می‌تواند باعث دوبینی شده و در نتیجه تصویر واضحی روی شبکه چشم تشکیل نشود به این ترتیب مغز به تدریج برای حذف دوبینی تصویر چشم منحرف را حذف کرده و تنبلی چشم ایجاد خواهد شد.

وی بیان داشت: در سال گذشته حدود 3 هزار کودک نکایی در این طرح غربالگری شرکت کردند.

انتهای پیام/86002/غ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول