اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

/نگاهی به اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته/

کمک 16 میلیون دلاری اتحادیه اروپا به دوشنبه/درخواست «اشتون» از تاجیکستان

خبرگزاری فارس: کمک 16 میلیون دلاری اتحادیه اروپا به بخش کشاورزی تاجیکستان، همکاری ترکیه و تاجیکستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر و دیدار کبیری با وزیر خارجه نروژ بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد.

کمک 16 میلیون دلاری اتحادیه اروپا به دوشنبه/درخواست «اشتون» از تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در دیدار «کاترین اشتون» نماینده عالی اتحادیه اروپا و «مطلوب‌خان دولت‌اف» معاون اول نخست‌ وزیر تاجیکستان سندی در مورد کمک این اتحادیه به بخش کشاورزی تاجیکستان امضا شد.

این در حالی بود که توافقنامه پشتیبانی از برنامه‌های کشاورزی تاجیکستان پس از ملاقات این مقام اروپا با «امامعلی رحمان» امضا شد.

اشتون که در سفری کوتاه‌مدت وارد دوشنبه شده در پایان دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان در نشستی با خبرنگاران مسائل مختلف مربوط به همکاری‌های دوجانبه، امنیت منطقه‌ای، مسائل آب و انرژِی و هماهنگی در اجرای طرح‌های همگرایی اقتصادی در منطقه را، از محورهای مذاکرات خود با مقامات تاجیکستان عنوان کرد.

وی گفت: همکاری‌ سیاسی، ضرورت انجام اصلاحات سیاسی در تاجیکستان، احترام به حقوق بشر و توسعه جامعه مدنی از مسائلی بود که در دیدار با امامعلی رحمان مورد تبادل نظر قرار گرفت.

دیدار با «همراه‌خان ظریفی« وزیر امور خارجه تاجیکستان و ملاقات با جمعی از نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی این کشور از دیگر بخش‌های برنامه بازدید اشتون از دوشنبه بود.

این مقام اتحادیه اروپا که از ازبکستان وارد دوشنبه شده بود پس از دیدار و مذاکرات رسمی با مقامات تاجیک، این کشور را به مقصد قزاقستان ترک کرد.

همکاری ترکیه و تاجیکستان در مبارزه با مواد مخدر

«اسماعیل باش» عضو اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور ترکیه در تاجیکستان با سپهبد «رستم نظراف» رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار نظراف در مورد عملکرد این آژانس در رابطه با کنترل مواد مخدر چالش‌های موجود در تاجیکستان، آسیای مرکزی و افغانستان در مورد توزیع و ترانزیت مواد مخدر توضیح داد.

اسماعیل باش نیز از آمادگی «آنکارا» برای آموزش برخی از افراد آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان و ساختارهای امنیتی این کشور در آکادمی بین‌المللی ترکیه خبر داد.

کبیری در ادامه سفر دوره ای خود به اروپا وارد نروژ شد

محی الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در ادامه سفر دوره‌ای خود به کشورهای اروپایی در نروژ با «اسپان پارت» وزیر امور خارجه نروژ و «اختر چودری» رئیس مجلس این کشور دیدار کرد.

در این دیدار وضعیت جهان اسلام و آسیای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه نروژ در این ملاقات از منافع دولتش در پروژه‌های برق-آبی تاجیکستان دفاع کرده و اظهار داشت که مشارکت در پروژه‌های برق-آبی تاجیکستان از اولویت‌های سیاسی نروژ است.

کبیری نیز با بیان این مطلب که نه تنها پروژه‌های آبی در تاجیکستان بلکه در تمام منطقه مورد توجه است، تصریح کرد که مشارکت نروژ در پروژه‌های برق-آبی تاجیکستان از آرمان‌های مردم تاجیک بوده و باید بزودی اصلاحاتی در قانون انجام شده تا همکاری‌های تاجیکستان با اروپا بیشتر گسترش یابد.

دیدار بانوان عضو مجلس تاجیکستان و قرقیزستان

بانوان نماینده در مجلس عالی قرقیزستان به ریاست «رزا حق نظرآوا» با بانوان نماینده مجلس عالی تاجیکستان به ریاست « خیرالنساء یوسفی» در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار کردند.

در این دیدار نمایندگان قرقیزستان با عملکرد بانوان تاجیک در رابطه با پیشبرد اهداف مجلس آشنا شده و بر همکاری در زمینه مسائل اجتماعی، خانواده و بهداشت تأکید کردند.

یوسفی در این دیدار با بیان اینکه از 63 نماینده تاجیکستان، 11 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد همکاری نمایندگان 2 کشور می‌تواند همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف استحکام بخشد.

نظرآوا نیز اظهار داشت که بانوان نماینده در قرقیزستان 25 نفر از 120 نفر را تشکیل می‌دهند.

تهدید به خودسوزی یک فعال حقوق بشر در ازبکستان

«گلشن قارایوا» یک حامی حقوق بشر ازبکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری «اوزنیوز» با بیان این که 7 ماه است که از سوی مقامات این کشور تحت تعقیب است، تصریح کرد که به طور علنی خود را آتش می‌زند.

این فعال حقوق بشر ازبک گفت که فردا شنبه وی همراه با خانواده‌ و مادر بزرگ 100 ساله‌اش برای انجام این تصمیم در میدان مرکزی شهر قرشی حاضر می‌شوند.

وی افزود: بنزین را آماده و مقامات محلی را نیز از تصمیم خویش مطلع کرده است.

خانم قارایوا مادر 3 فرزند از جمله یک پسر بیمار است که اخیرا به دلیل فعالیت در زمینه دفاع از حقوق بشر، وی و خویشاوندانش مورد تعقیب مقامات محلی این کشور قرار گرفته‌اند.

وی همچنین خواهر «تولکین قارایوا» روزنامه‌نگار شناخته شده‌ای ازبک است که در حال حاضر در سوئد در تبعید به سر می‌برد.

قارایوا با سازمان‌های دفاع از حقوق بشر ازبکستان همکاری داشته و اخیرا به عنوان رئیس بخش این سازمان در شهر قرشی تعیین شده است.

این فعال حقوق بشر از مشکلات نبود برق و گاز در فصل سرما شکایت داشته که به نوشته خبرگزاری اوزنیوز میلیون‌ها نفر از مردم ازبکستان با این مشکل دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که خبرگزاری اوز نیوز برای حمایت از این فعال حقوق بشر در ازبکستان، به جمع‌آوری امضا مشغول می‌باشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول