اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

فارس در سالروز بمب‌گذاری سامرا گزارش می‌دهد

آخرین وضعیت پروژه ساخت ضریح حرم امامین عسکریین(ع)+تصاویر

خبرگزاری فارس: صبح روز بیست و سوم محرم 1427 هجری بود که دشمنان قسم‌خورده اهل‌بیت(ع) با 200 کیلوگرم مواد منفجره، حرم امامان عسکریین علیهماالسلام را تخریب کردند. اکنون پس از گذشت 7 سال، ساخت ضریح این حرم مطهر مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

آخرین وضعیت پروژه ساخت ضریح حرم امامین عسکریین(ع)+تصاویر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، صبح روز بیست و سوم محرم 1427 هجری (3 اسفند 1384) یکی از تلخ‌ترین روزهای ملت ایران و عراق و شیعیان در سرتاسر دنیا بود. چرا که بر اثر انفجار شدیدی در مقدس‌ترین مکان شهر سامرا، حرم امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به طور کامل تخریب شد.

در پی این فاجعه دردناک، در عراق و ایران عزای عمومی اعلام شد. علمای حوزه علمیه و مراجع تقلید دروس خود را تعطیل کردند و بازارها در اکثر شهرهای بزرگ بسته شد.

 

 

پس از هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسکریین سلام الله علیهما،‌ رهبر معظم انقلاب نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: دست تبهکار فتنه‌انگیزان بار دیگر خنجر زهرآلود خود را به پیکره امت اسلامی فرود آورد و مرتکب جنایتی فجیع شد. حادثه انفجار درحرم سامراء و هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسکریین سلام الله علیهما نه فقط دل شیعیان جهان را خونین و عموم مسلمان را که به خاندان مکرم پیامبر اعظم صلی‌الله علیه وآله عشق و ارادت می‌ورزند، غمگین و جریحه دار کرد، بلکه دنیای اسلام را در برابر توطئه هولناکی قرار داد که هدفش ایجاد جنگ داخلی در عراق و مشغول کردن ملت‌های مسلمان به حوادث خونین مذهبی و فرقه‌ای است.

ایشان، این مصیبت بزرگ و سایر مصائب مسلمین را به حضرت بقیة‌الله ارواحناه فداه تسلیت عرض کردند و از خداوند برطرف شدن شر مستکبران ظالم و کافر را از سر ملت‌های مسلمان خواستار شدند.

 

 

بر اساس این گزارش، حرمین عسکریین(ع) یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای جهان اسلام به شمار می‌رفت و در دوره قاجار با طلا پوشانده شده بود.

 

 

بازسازی این حرم مطهر، پس از آواربرداری آغاز و کار ساخت گنبد آن در سال 89 کلید خورد. این گنبد منور یک هزار و 200 متر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگترین گنبد‌ها در عتبات عالیات عراق محسوب می‌شود.

گنبد حرمین عسکریین در تابستان امسال با بیش از 23 هزار خشت طلا، طلاکاری شد.

 

 

به گفته منابع عربی، بازسازی حرمین عسکریین(ع) با مبلغی حدود یکصد میلیون دلار محقق شده است.

به گزارش فارس، امنیت پایین منطقه سامرا مراحل بازسازی حرم مطهر امامین عسکریین را بارها به تعویق انداخت که این امر با نارضایتی شیعیان و محبان اهل بیت همراه بود. از این رو، آیت‌الله سید علی سیستانی بزرگترین مرجع تقلید شیعیان عراق، ساخت ضریح متبرک امامان هادی و عسکری علیهما السلام را با هزینه شخصی بر عهده گرفت و آن را به نماینده خود در ایران محول کرد.

 

 

پیرو این موضوع، کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در سال 89 در قم و زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) دایر شد.

طراحی این ضریح را «سید مهدی علمدار» از طراحان کشور بر عهده دارد و طراح چوب و سازه‌های آن نیز «سید مهدی دیدار» است.

«سید محمد حسینی موحد» از اساتید خوشنویسی کشور نیز کار خطاطی این ضریح منور را برعهده داشته است. خطاطی‌های ضریح جدید امام حسین(ع) نیز اثر اوست.

 

 

به گفته حجت‌الاسلام لاجوردی، مسئول پروژه ساخت ضریح امامین عسکریین، در این‌ پروژه 4 هزار و 500 کیلو نقره، 70 کیلو طلا و 11 هزار کیلو چوب ساج استفاده شده است.

 

 

تاکنون شخصیت‌های بسیاری از روند بازسازی ضریح جدید حرمین عسکریین در شهر مقدس قم بازدید کرده‌اند که حجت‌الاسلام سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از جمله آن‌هاست. این بازدید در شهریور امسال انجام شد که پروژه از پیشرفت 80 درصدی برخوردار بود.

 

 

در حال حاضر ضریح موقتی بر قبور مطهر امامین عسکریین قرار دارد.

 

 

به گفته «تقویم شیعه» حرم شریف امامان هادی و عسکری علیهما السلام در سامرا، قریب 13 بار در طول تاریخ به دست ناصبی‌ها تخریب شده و توسط محبان اهل بیت(ع) تجدید بنا شده است.

 

گزارش: محمد حسین کلهر

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول