اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

بیشتر مجلات کشورهای اسلامی در حوزه علوم انسانی است

خبرگزاری فارس: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، گفت: بیشتر مجلاتی که در کشورهای اسلامی چاپ و در ISC نمایه‌سازی می‌شود در حوزه علوم انسانی است.

بیشتر مجلات کشورهای اسلامی در حوزه علوم انسانی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در مورد تحلیل داده‌های برگرفته از ISC در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی که نشریات علمی خود را در ISC ثبت و نمایه‌سازی می‌کنند، گفت: بررسی داده‌های ISC نشان می‌دهد که بیشتر مجلاتی که در کشورهای اسلامی چاپ و در ISC نمایه‌سازی می شود در حوزه علوم انسانی است.

مهراد گفت: علوم انسانی به عنوان یک حوزه موضوعی بیشتر به حل مسائلی مبتنی بر بافت همان جامعه توجه دارد و پایگاه‌هایی مانند تامسون رویترز(ISI)، حداقل با توجه به ماهیت تجاری‌شان برای نشریاتی که در این حوزه علمی در سطح کشورهای مختلف دنیا منتشر می‌شوند، اهمیت چندانی قائل نیستند؛ از همین رو، اندک نشریاتی که از جهان اسلام در این پایگاه‌ها نمایه می شود، علوم انسانی تقریبا جایگاهی ندارد.

سرپرست ISC خاطر نشان کرد: اساسنامه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام این پایگاه را موظف کرده است تا به علوم انسانی توجه ویژه‌ای داشته باشد و هم‌اکنون بیش از نیمی از نشریاتی که در این پایگاه نمایه می‌شوند متعلق به علوم انسانی هستند.

وی ادامه داد: توزیع موضوعی نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نشان می‌دهد که علوم پایه، پزشکی، فنی مهندسی، علوم کشاورزی، هنر و دامپزشکی به ترتیب 15 درصد، 14 درصد، 9 درصد، 5 درصد، 2 درصد و یک درصد از سهم کل نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را به خود اختصاص دادند.

مهراد بیان داشت: همزمان با نمایه شدن نشریات کشورهای اسلامی در ISC، مقالات این کشورها نیز نمایه می‌شود، بنابراین هم ما و هم کاربران ISC در کشورهای اسلامی به سادگی می‌توانند به تحلیل علم و تعیین نقاط قوت و ضعف خود برای اعتدال علمی بپردازند.

وی گفت: هم‌اکنون بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای سوریه، مالزی، عربستان، مصر، اردن پاکستان، لبنان، عراق، لیبی، کویت، امارات متحده عربی، تونس، ترکیه، عمان، مراکش و بنگلادش از جمله کشورهایی هستند که قادرند با توجه  به داده‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به تحلیل تولید علم در کشورهای خود پرداخته و با ترسیم نقشه علمی کشورشان نسبت به نقاط ضعف و قوت خود واقف شوند.

 مهراد افزود: حتی از طریق ISC، می‌توانیم مشارکت نویسندگان کویت را نیز در تالیف مقالات علمی از طریق ISC مشخص کنیم، به عبارت دیگر به راحتی می‌توان چند نویسندگی مقالات را معین کرد.

وی افزود: طبق داده‌های ISC بیش از 65 درصد از مقالاتی که از نویسندگان کویت به چاپ رسیده و در ISC نمایه می‌شوند دارای یک نویسنده، تقریبا 16 درصد از مقالات دارای دو نویسنده و در حدود 5/10 درصد از مقالات این کشور توسط سه نویسنده به رشته تحریر درآمده است، در حالی که نظر به اهمیت کارهای تحقیقاتی که به صورت تیمی و گروهی انجام می‌گیرد، انتظار می‌رود که تولید کنندگان مقالات نیز که معمولا برگرفته از تحقیقات علمی است به صورت گروهی و با همکاری یکدیگر نسبت به تألیف مقالات اقدام کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول