اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه علوم حدیث:

پژوهش در حوزه تاریخ مصداق جنگیدن در خط مقدم دفاع از تفکر شیعی است

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه علوم حدیث گفت: تحقیق و پژوهش در حوزه تاریخ را می‌توان مصداق جنگیدن در خط مقدم دفاع از تفکر شیعی دانست.

پژوهش در حوزه تاریخ مصداق جنگیدن در خط مقدم دفاع از تفکر شیعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، لحظاتی پیش کتاب «یاد سرمستان» نوشته محمدحسین رجبی دوانی که ترجمه و بازنویسی مقتل امام حسین (ع) از کتاب «الفتوح» است، با حضور حجت‌الاسلام سیدهادی سیدوکیلی عضو هیئت‌علمی دانشکده قرآن و حدیث قم، کریمی معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر، ناظمی معاون هنری سازمان شهرداری تهران، عبدالمجید قرایی از شاعران دلسوخته اهل بیت (ع)، روحانیون و اساتید برجسته تاریخ و پژوهش در حوزه دین رونمایی شد.

اساتید دانشگاه علوم حدیث طی سخنانی در ارتباط با توجه به تاریخ تشیع و احیای تاریخ نگاری توسط شیعیان گفت: دنیای غرب، تشیع را نه از حوزه‌ عقاید بلکه از حوزه‌ تاریخ مورد هجمه قرار داده است. 

زیر سئوال بردن بسترهای فکری شیعه از تهدیدات تشیع است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی سید وکیلی با بیان اینکه چیزی که امروز تشیع را تهدید می‌کند، زیر سئوال بردن سنت‌ ها و بسترهای فکری شیعه در طول تاریخ است، گفت: نیازمند همگانی کردن تاریخ هستیم.

وی با تاکید بر اینکه همگانی کردن تاریخ یک جهاد و انقلاب همگانی را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: نباید جوانان شیعه چنین متصور شوند که پیشینه‌ تاریخی ندارند. 

 

 

وی در ادامه با بیان ویژگی‌های قلم مرحوم دوانی پدر دکتر محمد حسین دوانی تصریح کرد: در ایام نوجوانی مقالات مرحوم دوانی در موضوع تاریخ اسلام برای ما بسیار جذاب و گویا بوده و قلم ایشان، روان، مستند و بسیار تاثیرگذار بود که من کم کم با آثارشان آشنا شدم و چیزی که در آثار ایشان خیلی برای من جالب بود، اینست که مرحوم دوانی مصداق بارز فرزند زمان خویش بوده‌اند و ایشان بسیار مشرف بر جو فکری جامعه‌ خودش می‌نوشت؛ اگر چه از تاریخ و از گذشته می‌نوشت اما برای روز می‌نوشت و نحوه نگارش، موضوع و ورود و خروج مطالب کاملا براساس شبهات روز بود.

وی تاکید کرد: اخلاق مرحوم دوانی در فرزندان هم وجود دارد و دقیق‌نگاری، درست‌نگاری، ضابطه‌مند نگاری از ویژگی‌های قلم محمد حسین رجبی دوانی است.

استاد دانشگاه علوم حدیث بیان کرد: بسیار مهم است که نویسنده وقتی در تاریخ قلم می‌زند، نکته‌ تاریخی را از تحلیل‌های شخصی خودش جدا کند اما بسیاری از کتاب‌هایی که در خصوص تاریخ نوشته‌ شده‌‌اند، چنین نیست و میان چیزی که نقل شده با چیزی که برداشت شده خلط کرده‌اند و این، کار را برای محقق مشکل می‌‌کند، زیرا محققی که می‌خواهد به کتاب تاریخی مراجعه کند نمی‌خواهد مورخ برداشت خودش را بر او تحمیل کند.

سید وکیلی ادامه داد: مورخ در ضمن اینکه باید تحلیل‌های خودش را ارائه کند، باید آن را از مستنداتش جدا کند و این مسئله در کتاب محمد حسین دوانی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به این که دخل و تصرف کردن، حک و اصلاح کردن و نظر شخصی در متن نوشتار، به تاریخ‌مند بودن اثر صدمه می‌زند، افزود: وقتی کتاب «یاد سرمستان» را مطالعه می‌کردم، دقت کردم برخی موضوعات را در پاورقی می‌آورند اما در مستندات دست نمی‌برند و ضابطه‌ و مستند بودن از ویژگی‌های این کتاب است.

استاد دانشگاه علوم حدیث با طرح این سئوال که چرا امروز به کتاب یاد سرمستان و امثال آن نیاز داریم، گفت: دنیای غرب، تشیع را نه از حوزه‌ عقاید بلکه از حوزه‌ تاریخ مورد هجمه قرار داده است و  این شبهه که می‌گویند تشیع را یک جریان ساخته‌ قرون آتی تلقی کنیم نه قرون ابتدایی، نکته‌ای است که امروز برخی از پژوهشگران غربی از جمله دانشگاه های اسرائیل مورد توجه قرار داده‌ا‌ند.

سید وکیلی با اشاره به دشمنی غرب نسبت به شیعه تصریح کرد: امروز، تاریخ دقیقا نقطه‌ای است که دنیای غرب روی آن سرمایه گذاری می‌کند تا به هدفش برسد و می خواهند از تشیع یک تفکر التقاطی تحویل جهان بدهند و بگویند این تشیع ریشه در قرآن و سنت و پیغمبر ندارد بلکه ساخته و پرداخته قرون بعد است.

وی ادامه داد: امروزه تالیف، تحقیق و پژوهش در حوزه تاریخ را می‌توان مصداق جنگیدن در خط مقدم دفاع از تفکر شیعی دانست، بنابراین نگاه کردن به واقعه عاشورا به عنوان یک جنبش شیعی از دریچه‌ کتاب‌های گذشتگان همانند ابن اعثم، احیای آن اثر بوده و خدمتی در خور برای مبارزه در خط مقدم برای دفاع از شیعه است.

استاد دانشگاه علوم حدیث افزود: ما بعنوان محققان به احیای آثار گذشتگانمان نیازمندیم و اینکه ببینید این کتاب در چه جوی و چگونه نوشته شده و نویسنده چگونه می‌اندیشیده به محقق کمک می‌کند تا تحلیل دقیق‌تری از تاریخ داشته باشد و اگر من بیایم کتابی را که احیا می‌کنم از دریچه خود ببینم و گزینشی تبلیغ کنم، خواننده پژوهشگر را از تحلیل مجدد نسبت به انگیزه نویسنده، بازداشته‌ام؛ لازمه‌ این کار ضابطه داشتن در تحلیل تاریخ است.

وی در ارتباط با تاریخ‌ نگاری تشیع تاکید کرد: متاسفانه شیعه اگر چه شروع کننده‌ تاریخ نگاری بوده، اما اینکار را ادامه نداده و  اگر چه اولین کتاب‌های تاریخی به دست عالمان شیعه نوشته شده اما مقتل ابی مخنف از قدیمی‌ترین مقاتلی است که در تاریخ تشیع نوشته شد که ابی مخنف خود شیعه بود و از محدثان ما بوده و بیش از پنج کتاب در تشیع با عنوان مقتل الحسین(ع) تا قبل از قرن سوم هجری نوشته شده است اما با گذشت زمان، شیعه جریان تاریخ نگاری را رها کرد و تاریخ نگاری به دست دشمنان شیعه افتاد که معمولاً مواجب بگیر حکومت‌های اموی و عباسی هستند و باعث شد کم کم تاریخ تحریف شده و حقایق به مردم نرسد.

سید وکیلی در پایان از وظایف امروز ما در حوزه‌ تاریخ نگاری گفت و ادامه داد: ما باید بیاییم و تصویر درست از بین این تاریخ‌ها در آوریم و از آیینه نگاشته‌های مخالفان، تشیع اصلی را به مردم بشناسانیم.

مراسم رونمایی از کتاب «یاد سرمستان" نوشته محمدحسین رجبی دوانی که ترجمه و بازنویسی مقتل امام حسین(ع) از کتاب «الفتوح» است، به همت کتابخانه 13 آبان فرهنگسرای ولاء با همکاری کانون فرهنگی مسجد امام رضا(ع)، حوزه هنری شهرستان ری و موسسه انتشاراتی امیرکبیر و با حضور حجت‌الاسلام سیدهادی سید وکیلی عضو هیئت‌علمی دانشکده قرآن و حدیث قم، کریمی معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر، ناظمی معاون هنری سازمان شهرداری تهران، عبدالمجید قرایی از شاعران دلسوخته اهل بیت (ع)، روحانیون و اساتید برجسته تاریخ و پژوهش در حوزه دین برگزار شد.

انتهای پیام/2462/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول