اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی مدیر ثبت احوال این استان با فارس عنوان شد

مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد در آرشیو اسناد الکترونیکی / صدور 70 هزار شناسنامه مکانیزه در استان

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد از مقام نخست این استان در میان 31 استان دیگر در زمینه آرشیو به موقع اسناد الکترونیکی و سایر دستاوردهای دیگر در طول چند سال اخیر خبر داد.

مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد در آرشیو اسناد الکترونیکی / صدور 70 هزار شناسنامه مکانیزه در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سوم دی‌ماه هر سال یادآور صدور اولین سند هویتی ایرانیان است، بدون تردید نام‌گذاری این روز به عنوان روز ملی ثبت احوال که با ابتکار شورای فرهنگ عمومی کشور صورت پذیرفت، فرصتی است ارزشمند به منظور تبیین تلاش‌های خدمت‌گزاران عرصه ثبت احوال که در یک قرن گذشته منشاء خدمات و تحولات چشمگیری بوده‌اند.

صدور اولین شناسنامه تا فراهم شدن مقدمات صدور کارت هوشمند ملی که علاوه بر تصدیق هویت در فضای مجازی به عنوان زیر ساخت اصلی دولت الکترونیک مورد توجه نظام تصمیم‌گیر کشور بوده و دورنمای عملیاتی شدن این طرح ملی، الکترونیکی شدن کلیه خدمات با مشارکت مؤثر دستگاه‌های اجرایی را به ارمغان می‌آورد.

به همین خاطر و برای ارج گذاشتن به خدمات همه خادمان این عرصه به سراغ سیدرضا حسینیان مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم و از هر دری با این مسئول سخن گفتیم.

روزهای این هفته به چه عناوینی نام‌گذاری شده است؟

این هفته که از روز سه دی تا 9 دی‌ماه هر سال ادامه دارد امسال و از روز نخست به نام‌های ثبت احوال و فرهنگ‌سازی، ثبت احوال و اتقان اسناد هویتی، ثبت احوال و کارت هوشمند ملی، ثبت احوال و تولید و انتشار آمار جمعیتی و مهاجرت، ثبت احوال و دولت الکترونیک، ثبت احوال و واگذاری امور تصدی‌گری و ثبت احوال و نظام جامع شناسایی ایران نام‌گذاری شده است.

ثبت احوال برای گذار از حالت سنتی به الکترونیک چه اقداماتی انجام داده است؟

سازمان ثبت احوال یک سازمان حاکمیتی و زیر ساختی است و امروز افتخار دارد در فرایندهای جدید در حال تبدیل به یک سازمان تمام الکترونیک است تا بتواند بسیاری از خدمات خود را به صورت الکترونیکی برای شهروندان ایرانی ارائه دهد.

تعیین هویت افراد در فضای مجازی نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد و برای ارتقای امنیت فضای تبادل اطلاعات باید به احراز هویت افراد بیش از پیش توجه شود چرا که احراز هویت افراد از ارتکاب جرم و سوءاستفاده‌های احتمالی در فضای مجازی جلوگیری می‌کند.

سازمان ثبت احوال طی سال‌های اخیر گام‌های موفقی برای مدیریت هویت در فضای مجازی برداشته است و رویکرد جدی خود را در سال جاری شناسایی هویت افراد در فضای مجازی اعلام کرده است.

نظام آماری ترسیم شده در سند چشم‌انداز 20 ساله نظام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نظام آماری کشور نظامی کارا و پویا و مبتنی بر فن‌آوری نوین و مشارکت توانمند علمی تمام ارکان در مسیر تأمین نیازهای آماری است که در آن آمارهای روزآمد، قابل اعتماد و متناسب با نیازهای آماری با روش‌های مطلوب و با کیفیت مورد قبول تهیه و با استفاده از شیوه‌های اطلاع‌رسانی جامع و مؤثر در دسترس استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.

در این نظام آمارهای ثبتی ساماندهی شده، فرهنگ آماری تهیه کنندگان و استفاده کنندگان ارتقا یافته و زمینه‌های مشارکت مؤثر آنان در فرآیندهای فعالیت‌های آماری تأمین می‌شود.

در چشم‌انداز مطلوب استفاده از آمار توسط مجموعه‌ای از برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و سایر کاربران به نحو فراگیر و مطلوب انجام شده و فرهنگ تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و قضاوت بر پایه سنجش‌های متکی بر آمار و اطلاعات درست نهادینه می‌شود.

اهداف کلان سازمان ثبت احوال در چه مقولاتی خلاصه می‌شود؟

ساماندهی ثبت وقایع حیاتی و مهاجرت در کشور، اتقان اسناد سجلی و مدارک هویتی، استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان، تولید و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی ایرانیان، استقرار سازمان الکترونیک، ارتقاء ‌مستمر کیفیت و کمیت نحوه ارائه خدمات، افزایش کارایی و ارتقاء بهره‌وری سازمان، حساس‌سازی و ارتقاء آگاهی‌های عمومی، اصلاح نظام بودجه‌ریزی سازمان با رویکرد تعریف و تأمین منابع مورد نیاز، شکستن فضای سنتی و خمودگی حاکم در ثبت احوال و راهبری به سمت و سوی سیاست‌های مدرن سازمان و خدمات‌رسانی الکترونیکی اینک از اهداف مهم سازمان ثبت احوال است.

فرایندهای ارائه خدمات ثبتی در استان چگونه بوده است؟

تبیین و تشریح اهداف و خط و مشی‌های جدید سازمان در راستای اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز بیست ساله نظام و افق 1404 یکی از این فرایندها بوده است.

فرهنگ‌سازی در حوزه ساماندهی آمارهای ثبتی، نحوه تهیه و استفاده و به کارگیری آمارهای ثبتی در حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بر اساس آمارهای روزآمد و قابل اعتماد از دیگر اقدامات بوده است.

اطلاع‌رسانی درون سازمانی و برون سازمانی پیرامون شرح وظایف، رسالت و اهداف متعالی سازمان ثبت احوال و آسیب‌شناسی کاری، نیاز سنجی و احصای ضروریات و اولویت‌های مهم سازمان به منظور برنامه‌ریزی و ابلاغ جهت اجرا با رویکرد تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف در فرایند خدمات رسانی از دیگر فرایندها می‌باشد.  

در همین راستا تلاش در جهت تغییر نگرش‌ها در تضاد با برنامه‌ها و اهداف سازمان، تمرکززدایی در امر تصمیم‌گیری و مدیریت باز با تفویض اختیار و ایجاد فضای باز برای پرداختن به اهداف کلان‌نگر، تقویت و ارتقاء سطح انگیزشی نیروهای توانمند، خلاق و جوان در حاشیه امور و پرورش کارشناسان تحلیل‌گر و مدیران تصمیم‌ساز و با انگیزه از جمله دیگر این فرایندها در ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد است.

اهم اقدامات انجام شده ثبت احوال استان در دولت‌های نهم و دهم چیست؟ 

کارهای بزرگی در این دولت به مانند کار در همه حوزه‌ها و عرصه‌های دیگر انجام شده که از آن جمله می‌توان به تصویب 7 نمایندگی ثابت ثبت احوال در بخش‌ها و مناطق محروم منطقه در سفر اول هیئت دولت به استان و تصویب مبلغ  9 هزار و 200 میلیون ریال جهت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های ثبت احوال در سفر سوم هیئت دولت به استان اشاره کرد.

مکانیزه کردن کلیه خدمات ثبت احوال در راستای ایجاد دولت الکترونیک، صدور کارت شناسایی ملی برای کلیه افراد 15 سال به بالا، ایجاد چارت سازمانی جدید در راستای تغییر و تحول در ثبت احوال نوین، صدور مجوز استخدام نیروی انسانی در نمایندگی‌های مصوب به تعداد 14 نفر جهت ارائه خدمات به مردم از جمله دیگر خدمات است.

 ایجاد و فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم در راستای استفاده از فناورهای نوین و مکانیزه کردن خدمات، خرید و احداث 5 باب ساختمان اداری در ادارات و بخش‌های محروم منطقه، اجرای پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی در کلیه ادارات تابعه استان و تصویربرداری از اسناد ولادت و وفات بیش از یک میلیون و 200 هزار سند از دیگر اقدامات ارزنده این نهاد در کهگیلویه و بویراحمد در طول این دولت بوده است.

اجرای طرح صدور شناسنامه مکانیزه افراد بالای 15 سال در کلیه ادارات استان در راستای اتقان اسناد هویتی و جلوگیری از جعل و تحریف مندرجات شناسنامه، راه‌اندازی اتوماسیون اداری بین ادارات تابعه و استان با سازمان مرکزی، ایجاد خطوط دیتا در کلیه ادارات تابعه جهت ارائه خدمات هویتی از طریق پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، تشکیل کمیته‌های تخصصی در ستاد اداره‌کل و ادارات تابعه جهت ساماندهی و احصاء فعالیت‌های ثبت احوال و طراحی و ایجاد وب سایت اداره‌کل و ادارات تابعه در راستای اطلاع‌رسانی از نحوه ارائه خدمات ثبت احوال و دریافت خدمات الکترونیکی از دیگر اقدامات ثبت احوال در این دولت و در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

 احصاء خدمات ثبت احوال و واگذاری بخشی از خدمات به بخش خصوصی در راستای اهداف دولت، تجهیز ادارات به تجهیزات سخت‌افزاری و نرم افزاری در راستای استقرار سازمان الکترونیک، ساماندهی پوشش کامل ثبت وقایع حیاتی و استفاده از مشارکت بین بخشی دستگاه‌های اجرایی و تشکیل شبکه اعلام و یاوران ثبت احوال، فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم جهت عملیاتی کردن پروژه کارت هوشمند ملی، تولید و انتشار آمارهای جمعیتی همراه با تحلیل و ارائه به مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و ایجاد گنجینه اسناد مشاهیر استان از دیگر اقدامات در این دوره هشت ساله دولت عدالت‌محور به شمار می‌رود.

از پروژه‌ها و طرح‌های در دست اقدام ثبت احوال استان بگویید؟ 

اجرای پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی ادارات اجرایی استان، اجرای طرح صدور شناسنامه مکانیزه افراد بالای 15 سال در کلیه ادارات تابعه، اجرای پروژه ملی کارت هوشمند ملی در راستای تحقق دولت الکترونیک،

راه‌اندازی دفاتر پیش خوان دولت و واگذاری بخشی از خدمات ثبت احوال به بخش خصوصی، مکانیزه کردن کلیه خدمات ثبت احوال در راستای استقرار سازمان الکترونیک، تولید و انتشار و تحلیل آمارهای جمعیتی و ارائه به دستگاه‌های اجرایی و ساماندهی آمارهای جمعیتی با رویکرد جدید ثبت احوال نوین از پروژه‌ها و طرح‌های در دست اقدام استان است.

در زمینه آرشیو الکترونیکی اسناد چه کارهایی انجام داده‌اید؟ 

مرتب کردن بایگانی‌ها، مرمت، ترمیم و بازسازی اسناد سجلی استان، حذف ضمائم زائد از اسناد سجلی، پیش‌بینی و تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای طرح از محل اعتبارات استان، انعقاد قرارداد با شرکت مجری طرح و تجهیز کارگاه آرشیو در اداره منتخب از طرح‌های مهم ثبت احوال در راستای تحقق دولت الکترونیک و اجرای طرح آرشیو و مدیریت الکترونیک اسناد و مدارک سجلی افراد است.

این اقدامات در راستای سیاست‌ها و اهداف دولت و همچنین محقق شدن برنامه‌ها در سند چشم‌انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی به لحاظ  اهمیت اسناد هویتی مردم و محافظت از این اسناد در دستور کار سازمان قرار گرفت.

عملیات پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد استان چگونه و با چه ظرفیتی انجام شد؟

اجرای عملیات پروژه  آرشیو الکترونیکی اسناد از مردادماه سال 90 در استان شروع و با تلاش همکاران این پروژه مهم و حیاتی در طول 11 ماه بیش از یک میلیون و 120 هزار سند سجلی در سطح ادارات استان به صورت 100 درصد تصویربرداری، داده آمایی و در پایگاه داده سازمان ذخیره و نهایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

موفقیت بزرگ این که استان ما در بین 31 استان دیگر در اجرای به موقع پروژه رتبه اول را کسب کرد.

در اجرای طرح صدور شناسنامه مکانیزه افراد بالای 15 سال چه کاری انجام شده؟

در راستای استقرار سازمان الکترونیک و اتقان اسناد هویتی مردم ایران و بالا بردن ضریب حفاظتی و امنیتی اطلاعات هویتی و جلوگیری از جعل و تحریف مندرجات شناسنامه اجرای طرح صدور شناسنامه مکانیزه در دستور کار سازمان قرار گرفت.

در این راستا اداره‌کل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد همگام با سیاست‌های سازمان در تاریخ ششم مردادماه سال 89  صدور شناسنامه مکانیزه افراد بالای 15 سال در اداره شهرستان مرکز استان شروع شد. 

برای اجرای طرح در سایر ادارات استان با پیگیری‌های به عمل آمده از محل اعتبارات استانی تجهیزات رایانه‌ای مورد نیاز خریداری و هم اکنون در کلیه ادارات نرم‌افزار مربوطه نصب و راه‌اندازی و صدور شناسنامه مکانیزه نیز برای هموطنان فراهم شده است و تاکنون بیش از 70 هزار جلد شناسنامه مکانیزه صادر و تحویل صاحبان آن‌ها شده است.

برای ایجاد و راه‌اندازی دفاتر پیش‌خوان دولت چه کارهایی در استان انجام شده است؟

این اداره کل در سال 89 در راستای اهداف و برنامه‌های دولت با واگذاری بخشی از خدمات ثبت احوال به بخش خصوصی توانست با شناسایی دفاتر خدمات الکترونیکی در سطح استان و بررسی لازم از وضعیت موجود و تبدیل مجوز این دفاتر از خدمات ارتباطی به دفاتر پیشخوان دولت برابر فرایندها و دستورالعمل‌های سازمان مجوز دو دفتر را اخذ و رسما فعالیت دفاتر در اداره مرکز استان آغاز شده است.

در حال حاضر درخواست واگذاری دفاتر پیشخوان در شهرستان‌های تابعه جهت مجوز به سازمان ارسال گردیده که پس از طی مراحل قانونی به زودی این دفاتر مشغول فعالیت خواهند شد.

در ثبت وقایع حیاتی چهارگانه چه دستاوردی داشته‌اید؟

از اولویت‌های دیگر سازمان در سال جاری ساماندهی ثبت وقایع حیاتی 4 گانه و انتشار به موقع آمارهای جمعیتی است که در این راستا این اداره‌کل با اجرای طرح پوشش کامل ثبت وقایع حیاتی با مشارکت بین بخشی دستگاه‌های اجرایی استان توانسته در سال جاری بیش از 98 درصد از ولادت‌های ثبت شده در استان را در مهلت قانونی «15 روز» به ثبت برساند.

از طرفی با توجه به مشکلات خاص استان و پراکندگی جمعیت استان در مناطق روستایی و عشایری و عدم التزام مردم به ثبت به موقع واقعه فوت با پیگیری‌های به عمل آمده و تشکیل شبکه یاوران ثبت احوال در حال حاضر بیش از 94 درصد از فوت‌های ثبت شده استان در مهلت قانونی «10روز» به ثبت رسیده تا با مشارکت بین بخشی دستگاه‌های اجرایی استان و اطلاع‌رسانی لازم بتوانیم آن را به 100 درصد برسانیم. 

از تشکیل گنجینه اسناد مشاهیر استان چه خبر؟

طرح تشکیل گنجینه اسناد مشاهیر استان با هدف جمع‌آوری اطلاعات اسناد سجلی مشاهیر و با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری اسناد هویتی که در واقع نشان دهنده هویت و ریشه یک ملت بوده و همچنین معرفی مشاهیر و شخصیت‌های علمی فرهنگی و سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران و شهدای گران‌قدر و انتقال این اسناد به نسل‌های آینده از سال 88 در استان‌ها شروع شد.

این اداره‌کل با بررسی و تحقیق از معتمدین، مطلعین و افراد کهنسال هر منطقه به جمع‌آوری اسناد هویتی مشاهیر مبادرت و با ایجاد فضای مناسب به افتتاح گنجینه اسناد مشاهیر با حضور مقامات استانی در جهت بهره‌برداری از پیشینه تاریخی مشاهیر استان اقدام کرده که در حال حاضر شامل تعداد 61 فقره سند در کل استان است.

در زمینه کارهای عمرانی و ساخت و سازها چه دستاوردی داشته‌اید؟

در این زمینه ساختمان اداری برای نمایندگی‌های دیشموک و لوداب در سال 88 از محل اعتبارات استانی هر کدام به مبلغ 500 میلیون ریال خریداری شده و در سال 89 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

تکمیل و ساخت ساختمان نمایندگی ثبت احوال کبگیان با اعتباری بالغ بر دو هزار و 200 میلیون ریال توسط سازمان مسکن و شهرسازی در سال 87 شروع و در سال گذشته در هفته دولت افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

احداث ساختمان نمایندگی ثبت احوال پاتاوه با اعتباری بالغ بر دو هزار و 200 میلیون ریال در سال 87 از محل اعتبارات طرح ملی شروع و در سال 89 توسط معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال با حضور مسئولان استان و شهرستان دنا افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

احداث ساختمان اداره ثبت احوال بخش چاروسا با اعتباری بالغ بر دو هزار و 200 میلیون ریال توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان در سال 87 از محل اعتبارات طرح ملی شروع و در سال 89 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

و بالاخره احداث ساختمان اداره‌کل ثبت احوال استان از محل اعتبارات ملی در چهار طبقه با اعتباری بالغ بر سه هزار و 500 میلیون ریال در سال 85 شروع که با حمایت ویژه دولت در سال 88 این پروژه ملی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/2571/ب40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول