اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد

آخرین وضعیت جسمانی شیخ‌الاشراق قم/ انتقاد از مطالب نادرست سایت‌ها

خبرگزاری فارس: فرزند آیت‌الله انصاری شیرازی که به شیخ الاشراق قم مشهور است، ضمن انتقاد از مطالب نادرست برخی سایت‌ها درباره پدرش گفت: بحمدالله در پی درمان‌های صورت گرفته و با دعای خیر مردم، حال عمومی پدرم خوب است.

آخرین وضعیت جسمانی شیخ‌الاشراق قم/ انتقاد از مطالب نادرست سایت‌ها

علی انصاری شیرازی فرزند آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت جسمانی پدرش اظهار داشت: بحمدالله در پی درمان‌های صورت گرفته و با دعای خیر مردم، حال عمومی حضرت آیت‌الله انصاری، خوب است.

وی با انتقاد شدید از اطلاع‌رسانی برخی سایت‌های خبری و غیر خبری درباره وضعیت جسمانی آیت‌الله انصاری شیرازی ابراز داشت: متأسفانه برخی سایت‌ها درباره ایشان مطالب نادرستی منتشر می‌کنند و من نمی‌دانم منبع این اخبار کجاست و چرا آنها بدون کسب اطلاعات صحیح از بیت ایشان، دست به این کارها می‌‌زنند.

 

رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله انصاری شیرازی، مهرماه 1389

 

انصاری ادامه داد: نوشته‌اند مقام معظم رهبری از شاگردان حضرت آیت‌الله انصاری بود در حالی که این سخن، صحیح نیست. پدرم با مقام معظم رهبری دوست صمیمی هستند نه اینکه رابطه شاگرد و استادی باشد.

وی با بیان اینکه روحیات آیت‌الله انصاری شیرازی به گونه‌ای است که نمی‌خواهد در رسانه‌‌ها مطرح شود، خاطرنشان کرد: هرگونه نقل قول از ایشان یا بیان وضعیت جسمانی ایشان بدون هماهنگی با بیت ایشان، معتبر نیست.

 

 

آیت‌الله انصاری شیرازی از نسل جابر بن عبدالله انصاری

به گزارش فارس، آیت‌الله انصاری شیرازی از استادان برجسته فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم است.

وی در سال 1306 در روستای نوادگان داراب (از توابع استان فارس) متولد شد. شجره آیت‌الله انصاری شیرازی به صحابی معروف پیامبر اعظم(ص) «جابر بن عبدالله انصاری» می‌‌رسد.

آیت‌الله انصاری شیرازی مدت سی سال شاگرد عمومی و خصوصی علامه طباطبایی (ره) در فلسفه عرفان بود. همچنین از شاگردان برجسته حضرت امام خمینی (ره) و مورد اعتماد ایشان بود.

 

آیت‌الله انصاری شیرازی و شاگرد فقیدش آیت‌الله مهندسی، اسفند 1389

 

اعتماد ویژه حضرت امام به آیت‌الله انصاری شیرازی

مرحوم استاد محمدمهدی مهندسی از شاگردان برجسته آیت‌الله انصاری شیرازی در دیدار جمعی از فضلای حوزه با آیت‌الله انصاری گفته بود: امام راحل به آقای انصاری، عنایت ویژه داشتند به طوری که فرموده بودند اگر آقای انصاری کسی را برای وکالت امور شرعی و مانند آن تأیید کند، برای من کافی است و نیازی به تایید فرد دیگری نیست. این در حالی بود که حضرت امام برای وکالت امور شرعی، از دو نفر تأییدیه می‌خواستند.

مرحوم مهندسی در ادامه با اشاره به نقلی از آیت‌الله سید عباس کاشانی گفته بود: مرحوم آیت‌الله کاشانی از آیت‌‌الله طاهر شمس گلپایگانی و او از حضرت امام خمینی (ره) نقل می‌‌کرد که تا ما امثال آقای شیخ یحیی انصاری را داریم، آسیبی به این مملکت نمی‌‌‌رسد.

وی افزوده بود: شبیه این جمله را نیز مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت(ره) بیان کرده بود که ما تا آقای انصاری را داریم، مشکلی نداریم.

ساده زیستی و زهد، از ویژگی‌های آیت الله‌انصاری شیرازی

آیت‌الله مهندسی تأکید داشت: از جمله ویژگی‌‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله انصاری شیرازی، ساده‌زیستی، زهد واقعی و بی‌اعتنایی به رویکردهای دنیوی است. منزل فعلی ایشان را می‌خواستند بخرند و به مدرسه علمیه (کنار منزل ایشان) ملحق کنند و گفته بودند که در عوض، منزل نوسازی را به شما می‌دهیم. آیت الله انصاری فرموده بود: از این بابت مشکلی ندارم منتها منزلی در این حد به من بدهید. من چگونه می‌‌توانم در منزل نوساز زندگی کنم در حالی که بعضی از اطرافیان و همسایه‌های من زندگی فقیرانه‌‌ای دارند؟!

 

ملاقات آیت‌الله مکارم شیرازی از آیت‌الله انصاری شیرازی، شهریور 1390

 

تدوین درس‌های « شیخ الاشراق » با تأکید علامه حسن زاده

از جمله کتابهای آیت‌الله انصاری شیرازی می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه و حکمت اشاره کرد، که با تأکید و به سفارش علامه حسن زاده آملی  از روی سخنان درسی وی پیاده‌سازی و منتشر شده است.

آیت‌الله انصاری در کارنامه درخشان خود، سابقه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بازداشت در زندان‌های ساواک را دارد. وی به مدت سه سال نیز در کوهدشت لرستان و نائین اصفهان در تبعید بوده است.

این استاد برجسته حوزه یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، مرجعیت امام خمینی(ره) را در سال 1342 تأیید کرد.

برخی اساتید قم به دلیل تسلط ویژه آیت‌الله انصاری شیرازی بر مباحث فلسفی، از وی با عنوان «شیخ الا‌شراق» یاد می‌کنند.

سال گذشته، منابع غیر رسمی از عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله انصاری شیرازی و اهدای انگشتر دُرّ ایشان به آیت‌الله انصاری خبر داده‌اند.

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول