اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خبر داد

ثبت ملی عزاداری اردبیلی‌ها در بازار تاریخی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت ملی تعزیه و عزاداری تاریخی مردم اردبیل در بازار سنتی این شهر خبر داد.

ثبت ملی عزاداری اردبیلی‌ها در بازار تاریخی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهروز ندایی عصر امروز در نشست ساماندهی آثار ملی اردبیل اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده پنج اثر عاشورایی استان اردبیل به ثبت ملی رسیده که شاخص‌ترین آن مراسم عزاداری ایل شاهسون در ییلاقات مشگین‌شهر، عزاداری مردم اردبیل در بازار تاریخی به همت محلات شش‌گانه، شمع‌گردانی اردبیلی‌ها، مراسم شهادت حضرت مسلم و آغاز عزاداری ماه محرم و همچنین عزاداری مردم روستای مجره خلخال با عنوان خاکسپاری شهدای کربلا که در زمره آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی از تلاش برای ثبت دیگر آثار ارزشمند و معنوی این استان خبر داد و تصریح کرد: شبیه‌خوانی مردم گرمی و بیله‌سوار و آیین شاخسی در شهرستان مشگین و نیر است که نسبت به ثبت ملی آن در جلسات آینده شورای سیاست‌گذاری اقدام لازم انجام می‌شود.

ندایی خاطرنشان کرد:‌ در دولت خدمتگزار نهم و دهم آثار مختلفی از این استان به ثبت ملی رسیده که نسبت به دوره‌های گذشته با 100 درصد افزایش در این حوزه روبه‌رو بودیم.

این مسئول اضافه کرد: مردم اردبیل در مناطق مختلف با شرکت در عزاداری ماه محرم عشق و دلدادگی خود را به سیدالشهدا نشان می‌دهند که یکی از جلوه‌های بی‌بدیل این دلدادگی و عشق در بین عشایر غیرتمند و پرتوان شاهسون که دلاوری‌ها و شجاعت آنها در مقابله با دشمنان به اثبات رسیده حال و هوای خاصی دارد.

وی در مورد عزاداری بازار اردبیل بیان کرد: این عزاداری به شکل سنتی و از دومین روز ماه محرم شروع شده و تا روز هشتم به ترتیب به همت محلات گازوران، دروازه، سرچشمه به عنوان گروه‌های نعمتی شروع شده و با عزاداری محله‌های حیدری پیرعبدالملک، اوچ‌دوکان و طوی خاتمه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل یادآور شد: ما در تلاش هستیم تا تمامی این آثار گرانقدر را به ثبت ملی برسانیم و در کنار آن موزه تعزیه در اردبیل در حال شکل‌گیری است که انتظار می‌رود با تکمیل آن بتوانیم اهدافمان را بیش از گذشته محقق کنیم.

انتهای پیام/62006/ق20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول