اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زنگ خشکسالی در اردبیل به صدا در‌آمده است

شکل‌گیری ستاد خشکسالی در جهاد کشاورزی / اردبیل رتبه اول در کاهش نزولات جوی

خبرگزاری فارس: با کاهش نزولات جوی در استان اردبیل که معیشت مردم آن به کشاورزی وابسته است، ستاد خشکسالی در سازمان جهاد کشاورزی این استان تشکیل شد.

شکل‌گیری ستاد خشکسالی در جهاد کشاورزی / اردبیل رتبه اول در کاهش نزولات جوی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در اولین جلسه ستاد خشکسالی که ظهر امروز در محل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برگزار شد، رئیس این سازمان در سخنانی اظهار داشت: با توجه به کمبود نزولات جوی نسبت به زمان مشابه سال قبل زنگ خشکسالی در استان اردبیل به صدا در‌آمده است.

عادل عبد ایمانی خواستار همکاری و همچنین تصمیم‌گیری توسط اعضای ستاد خشکسالی استان به منظور حفظ آمادگی برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات سوء آن شد.

وی خاطرنشان کرد: رعایت مسائل مدیریت خشکسالی و توانمندسازی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد که در این باب باید مشارکت عموم مردم را شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یکی از بهترین راه‌های مقابله با این پدیده را بیمه کردن محصولات کشاورزی اعم از دیم و آبی اعلام کرد و یادآور شد: در تمام دنیا مرسوم است که بر اساس پیش‌بینی‌ها و اعلام خطر خشکسالی اراضی و زمین‌های کشاورزی از پوشش بیمه‌ای و حمایتی برخوردار می‌شوند تا مبادا کشاورزان دغدغه‌ای در این زمینه داشته باشند و یا آسیبی متوجه حرکت آنها باشد.

عبد ایمانی گفت: ‌با تعییر الگوی کشت و پرهیز از کشت گیاهان پر‌مصرف آب و همچنین مقاوم به خشکسالی می‌توان بخش زیادی از مشکلات را برطرف کرده و نسبت به پیشگیری از آثار آن اقدام لازم را انجام داد.

این مسئول همچنین فعال‌سازی بیمه مسئولان کشاورزی و راغب کردن فعالان این بخش به مشارکت در این امر را یادآور شد و عنوان کرد: دست زدن به این حرکت از اهم اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با پیامدهای این پدیده است که نسبت به آن حرکت‌ها و اقدامات زیر‌بنایی را شاهد و ناظر هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: ما باید حرکت‌های مدبرانه همراه با دور‌اندیشی را در این حوزه در دستور کار قرار دهیم چرا که به نظر می‌رسد با اقدامات پیشگیرانه می‌توان در حد وسع و توان از بروز خشکسالی و آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ادامه این جلسه معاون اداره کل هواشناسی استان نیز بیان دشت: امسال از لحاظ کاهش بارش نزولات جوی در سطح کشور استان اردبیل رتبه اول را دارد.

علی دولتی مهر تصریح کرد: بحران خشکسالی باید در این استان جدی گرفته شود و تمهیدات لازم و پیشگیرانه در این زمینه مدنظر باشد.

وی در پایان این کاهش نزولات جوی را حدود 15 تا 20 درصد اعلام کرد و اذعان داشت: البته بر اساس پیش‌بینی‌ها در دو ماه پایانی سال بارش‌ها افزایش یافته که امیدواریم در حد نرمال نزولات جوی را در سطح استان شاهد باشیم تا دغدغه‌ها در خصوص خشکسالی از بین برود.

انتهای پیام/62005/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول