اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اختلاف نظر هاشمی با امام در اولین انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری فارس: هاشمی رفسنجانی : امام پرونده (افغانی بودن آقای فارسی) را خواستند که من همراه فارسی بخدمت امام رفتیم و امام پس از بررسی فرمودند که ایشان ایرانی الاصل نیست و بهتر است خودشان کنار بروند .هاشمی در عین حال گفت : البته نظر شخصی من در مورد ایرانی الاصل بودن ایشان این است که آقای فارسی ایرانی الاصل هستند .

اختلاف نظر هاشمی با امام در اولین انتخابات ریاست جمهوری

رخدادهای 1 بهمن  1358

چکیده

  • بر اثر سقوط یک هواپیمای جت بوئینگ 727هواپیمایی ملی ایران در ارتفاعات لشکرک تهران 127نفر از مسافران این هواپیما در دم جان باختند .
  • آیت الله دکتر بهشتی و اکبر هاشمی رفسنجانی طی مصاحبه ای به نامه شیخ علی تهرانی و اتهامات مطرح شده در آن پاسخ گفتند .
  • آیت الله دکتر بهشتی گفت : شیخ علی تهرانی گفته اند که آقایان هاشمی ، بهشتی و خامنه ای تصمیم دارند از طریق کار حزبی در مجلس شورا برنده شوند ، آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهوری نامزد کند برای اینکه فعالیت کند برای انتخاب شدنش و برای اینکه نمایندگانی که صالح می داند اینها را به مجلس بفرستد اینها توطئه است ؟
  • هاشمی رفسنجانی در باره موضوع افغانی بودن جلال الدین فارسی که در نامه تهرانی به آن اشاره شده است گفت : امام پرونده را خواستند که من همراه فارسی بخدمت امام رفتیم و امام پس از بررسی فرمودند که ایشان ایرانی الاصل نیست و بهتر است خودشان کنار بروند . البته نظر شخصی من در مورد ایرانی الاصل بودن ایشان این است که آقای فارسی ایرانی الاصل هستند .
  • با ورود حاکم شرع از قم و دادستان انقلاب اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران محاکمه سه تن از نظامیانی که به اتهام توطئه علیه جمهوری اسلامی دستگیر شده اند آغاز شد .
  • روزنامه بامداد در شماره امروز خود از احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم خبر داد .
  • بر اساس اطلاعیه دفتر امام خمینی افراد ناظر بر صندوق های انتخاباتی باید از معتمدین محل و گروههای مختلف انتخاب شوند .
  • داریوش فروهر کاندیدای حزب ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد وی و چند تن دیگر از کاندیداها از شورای انقلاب درخواست به تعویق افتادن انتخابات را کرده اند .
  • سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه ای در رابطه با گروه فرقان پرده از توطئه انفجار روزنامه کیهان برداشت . بر اساس این اطلاعیه قرار بود که در روز پنجشنبه 20 دی ماه سال جاری روزنامه کیهان منفجر شود.
  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه گفت : ایران مسئله حضور 30هزار نیروی شوروی در افغانستان را بمنزله خطری جدی علیه تمامیت ارضی ایران تلقی می کند و در مقابل این حرکت بی تفاوت نخواهد نشست .
  • دکتر حسن حبیبی پیرامون احتمال موفقیت خود در انتخابات گفت : من در صحنه های عمل علی الظاهر نبودم ولی در واقع در بطن جریانات 18-17 ساله اخیر ایران همیشه حضور داشته ام.
  • هیئت ویژه از سرپرستی سپاه پاسداران خواست که افراد سپاه پس از استقرار نظم در مهاباد و سنندج، قرارگاههای خود را به ارتش تحویل داده و به پایگاههای اصلی خود بازگردند .
  • رئیس جمهور مصر اعلام کرد پیشنهاد مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل در مورد تشکیل کنفرانسی با شرکت کارتر ، سادات و بگین موافق است .
  • دکتر محمد مکری نامزد انتخابات ریاست جمهوری: من اگر میدانستم کسی هست از عهده این امر خطیر برآید قبول میکردم ولی با آشنایی که از وضع جهان و ایران دارم خود را اصلح میدانم .
  • حزب توده با حمایت از4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شد.
  • بنی صدر به حذف مسعود رجوی از دور رقابت ها اعتراض کرده و گفت: ترتیب حذف نامزدها از دور رقابت ها بو دار بوده و می خواهند مردم را به انتخابات بد بین کنند !
  • در حوادث کرمانشاه که منجر به تخریب محل کتابفروشی طرفداران مجاهدین انقلاب اسلامی و نیز اشغال دفتر طرفداران مجاهدین خلق [منافقین] شد 4 تن به شدت زخمی شدند.
نخستین سانحه هوایی با 128کشته

بر اثر سقوط یک هواپیمای جت بوئینگ 727 هواپیمایی ملی ایران در ارتفاعات لشکرک تهران 127نفر از مسافران این هواپیما در دم جان باختند . این هواپیما که ساعت 18امروز از فرودگاه مشهد به مقصد تهران پرواز کرده بود و قرار بود  ساعت 19.15در فرودگاه مهرآباد فرود آید در اثر سانحه ای که علت آن هنوز مشخص نشده است سقوط کرده و همه مسافران آن جان باختند . (1)

پاسخ آیت الله بهشتی و هاشمی رفسنجانی به نامه تهرانی

آیت الله دکتر بهشتی و اکبر هاشمی رفسنجانی طی مصاحبه ای به نامه شیخ علی تهرانی و اتهامات مطرح شده در آن پاسخ گفتند .

آیت الله بهشتی : نظر امام در مورد فارسی کاملا صحیح است

آیت الله دکتر بهشتی گفت : امام امت تاکید فرمودند و نظر بسیار صحیحی هم هست که انتخاب رئیس جمهور مستلزم خدشه ای بر قانون اساسی نباشد یا رعایت قانون اساسی مستلزم خدشه ای در انتخاب رئیس جمهوری نباشد پس برای اینکه هم قانون اساسی هم رئیس جمهوری از هر نوع خدشه و شائبه به دور و منزه بمانند انصراف آقای فارسی در این دوره موجه بود .

آیت الله بهشتی  : ایشان( شیخ علی تهرانی) گفته اند که آقایان هاشمی ، بهشتی و خامنه ای تصمیم دارند از طریق کار حزبی در مجلس شورا برنده شوند ، آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهوری نامزد کند برای اینکه فعالیت کند برای انتخاب شدنش و برای اینکه نمایندگانی که صالح می داند اینها را به مجلس بفرستد اینها توطئه است ؟ اصولا فلسفه تشکیل حزب این است و ما به همین منظور اقدام کردیم برای تشکیل حزب جمهوری اسلامی .

تلاش برای راهیابی افراد صالح به مجلس و ...فلسفه تشکیل حزب

آیت الله بهشتی در ادامه گفت : ایشان( شیخ علی تهرانی) گفته اند که آقایان هاشمی ، بهشتی و خامنه ای تصمیم دارند از طریق کار حزبی در مجلس شورا برنده شوند ، آیا فعالیت یک حزب برای اینکه رئیس جمهوری نامزد کند برای اینکه فعالیت کند برای انتخاب شدنش و برای اینکه نمایندگانی که صالح می داند اینها را به مجلس بفرستد اینها توطئه است ؟ اصولا فلسفه تشکیل حزب این است و ما به همین منظور اقدام کردیم برای تشکیل حزب جمهوری اسلامی .

تکذیب اظهارات تهرانی توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام

آیت الله بهشتی در ادامه با اشاره به بیانیه اخیر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که در روزنامه شماره امروز صبح آزادگان منتشر شده است گفت : دانشجویان پیرو خط امام اظهارات علی تهرانی را تکذیب کرده اند .

مولوی عبدالعزیز از علمای اهل سنت : باید توجه داشته باشیم که هدف امام خمینی بالاتر از مذهب شیعه و سنی است پس بدانید که هر کسی بجز این هدفی داشته باشد دشمن ما است و وظیفه فرد فرد مردم استان سیستان و بلوچستان این است که ضد انقلاب را بشناسد و به دولت معرفی کند .

من تا خود تهرانی نگوید باور نمی کنم این نامه را نوشته است

اگر براستی این اعلامیه از ایشان باشد آن سابقه ذهنی که من از جناب آقای تهرانی داشتم و دارم با این آسانگیری ایشان در حکم کردن به اینکه این توطئه است آن خیانت است امام در انتخاب امام جمعه تهران اشتباه کرده اند اینها را خیلی مشکل است برایم بپذیرم مگر اینکه بگویم انسانهای برجسته هم اشتباه می کنند .

وقتی رسانه های آمریکا خوشحال می شوند باید هوشیار شوند

آیت الله بهشتی در ادامه سخنان خود گفت : آقای تهرانی باید توجه داشته باشند که وقتی در خبر در رسانه های گروهی آمریکا و اروپا می آیند و به استناد همین حرفها می گویند آقای بهشتی را ممنوع الخروج کرده اند ، چه کرده اند ؟ این شایعات را منتشر می کنند ایشان باید هوشیار باشند که دست هایی در کار است ، وقتی آمریکا و اروپا با ما می جنگند این لابد بدین جهت است که احساس کرده اند در برخوردهای سیاسی که با ما دارند ما محکم هستیم ما برای حفظ اصالت این انقلاب و مصلحت این امت با قاطعیت با آنها برخورد می کنیم .

اسناد ادعایی را منتشر کنند/میگویند در اسناد آمده بهشتی آدم نفوذ ناپذیری است

وی ادامه داد : البته من گفته ام این اسناد ادعایی را بیاورند ببینم ولی به من گفته اند که در برخی اسناد ی که بدست آمده از عمال آمریکا دو مطلب هست یکی اینکه درباره خود من بوده که او یک آدم نفوذ ناپذیری است یکی درباره حزب جمهوری اسلامی بوده که ما هر قدر کوشیدیم در این حزب نفوذ کنیم از یک راهی میسر نشده است من امیدوارم که اگر این مطالب در اسناد موجود در سفارت آمریکا هست دانشجویان عزیز ما این اسناد مثبت را هم منتشر کنند تا محیط اجتماعی محیط تزلزل و سوء ظن نباشد .

نیازی به شناخت خودمان از زبان دیگران نداریم

آیت الله بهشتی همچنین گفت : البته این اسناد باشد یا نباشد ما که نمی خواهیم خودمان یا حزب را از زبان دیگران بشناسیم ، ما خودمان خودمان را می شناسیم ما می دانیم که نفوذ ناپذیر هستیم ما می دانیم که سعی کرده ایم حزب هم نفوذ ناپذیر باشد .

هاشمی : ما از آقای فارسی توضیح خواستیم

هاشمی رفسنجانی نیز در باره موضوع افغانی بودن جلال الدین فارسی که در نامه تهرانی به آن اشاره شده است گفت : ما در وزارت کشور اطلاعی از تاریخچه زندگی پدر و مادر او [فارسی] نداشتیم و وقتی از ثبت احوال توضیح خواستیم آنها خلاصه ای در اختیار ما قرار دادند که کافی نبود ولی بعد که از مشهد اطلاع دادند که پدر و مادر ایشان اهل افغانستان هستند ما از آقای فارسی توضیح خواستیم ایشان گفتند اجدادش ایرانی است و حدود 80 سال قبل به ایران آمده اند ولی با برگه اقامت زندگی می کردند و خود ایشان در مشهد متولد شدند و بعد هم به تابعیت ایران درآمده اند .

حزب توده با حمایت از 4نامزد انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شد . حزب توده از دکتر محمد مکری ، حسن حبیبی ، دکتر سامی و داریوش فروهر حمایت می کند .

امام فارسی را ایرانی الاصل نمی داند ولی من به شخصه می دانم

سرپرست وزارت کشور اضافه کرد : این توضیح فارسی در وزارت کشور مطرح شد و ایشان ایرانی الاصل شناخته شد ...بعد مراجعات زیاد شد و به اطلاع امام رسید و امام پرونده را خواستند که من همراه فارسی بخدمت امام رفتیم و امام پس از بررسی فرمودند که ایشان ایرانی الاصل نیست و بهتر است خودشان کنار بروند و فارسی به حزب نوشت و حزب هم پس از یک روز بررسی درخواست وی را قبول کرد و وزارت کشور هم چون امام فرمودند ایشان را حذف کرد .هاشمی در عین حال گفت : البته نظر شخصی من در مورد ایرانی الاصل بودن ایشان این است که آقای فارسی ایرانی الاصل هستند .

تهرانی حسن نیت دارد ولی عوامانه قضاوت می کند

هاشمی در ادامه گفت : من شیخ علی تهرانی را آدم باسوادی میدانم که با حسن نیت سخن می گوید ولی در این مورد نمی دانم چرا عوامانه قضاوت می کند . (3)

ارتباط بختیار با چند تن از افراد نیروی هوایی پایگاه تبریز

رئیس دادگاه در جلسه محاکمه نظامیانی که به اتهام توطئه علیه جمهوری اسلامی دستگیر شده اند گفت : طبق مدارک موجود بختیار با بعضی از پرسنل پایگاه در ارتباط بوده است که چون بعضی از این افراد دستگیر نشده اند لذا از افشاگری بیشتر در این مورد خودداری می شود ولی بعدها افشاگری های لازم صورت خواهد گرفت . (4)

گزارش برخی از روزنامه ها از احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم

روزنامه بامداد در شماره امروز خود از احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم خبر داد . بر اساس گزارش این روزنامه در 3روز مانده به پایان فرصت مبارزات تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری باتوجه به تحولاتی که در مبارزات انتخاباتی پیش آمده است امکان کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم قطعی به نظر میرسد . (5)

ایران مسئله حضور 30هزار نیروی شوروی در افغانستان را بمنزله خطری جدی علیه تمامیت ارضی ایران تلقی می کند و در مقابل این حرکت بی تفاوت نخواهد نشست ، همچنانکه در مقابل حضور نیروهای آمریکایی در آبهای دریای عمان ساکت نخواهد ماند .

دستور امام به وزارت کشور

بر اساس اطلاعیه دفتر امام خمینی افراد ناظر بر صندوق های انتخاباتی باید از معتمدین محل و گروههای مختلف انتخاب شوند . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : بنا به دستور امام خمینی وزارت کشور موظف است تا افراد ناظر بر صندوق های انتخاباتی در نقاط مختلف کشور را از معتمدین  محل و گروههای مختلف قرار دهند تا با کمال دقت بر صندوق ها نظارت نمایند تا زمینه شایعات بعدی بکلی محو گردد .(6)

درخواست چند نامزد برای تعویق انتخابات

داریوش فروهر کاندیدای حزب ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد وی و چند تن دیگر از کاندیداها از شورای انقلاب درخواست به تعویق افتادن انتخابات را کرده اند . فروهر در مورد انصراف مسعود رجوی نیز گفت : مجاهدین خلق با یک وضع استثنایی در انتخابات شرکت کردند البته من به رهبری امام خمینی اعتقاد قاطع دارم و هر نظر ایشان بی شک باید مورد قبول همگان قرار گیرد . (7)

توطئه انفجار کیهان توسط فرقان خنثی شد

سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه ای در رابطه با گروه فرقان پرده از توطئه انفجار روزنامه کیهان برداشت . بر اساس این اطلاعیه قرار بود که در روز پنجشنبه 20دی ماه سال جاری روزنامه کیهان منفجر شود اما نمونه آزمایشی بر اثر بی احتیاطی در بیابانهای اطراف سرخه حصار منفجر شده که منجر به کشته شدن یکی از افراد گروه فرقان شده است . (8) سخنگوی سپاه پاسداران همچنین گفت : ما با دستگیری رهبر و اعضای گروه فرقان موفق شدیم توسط  اعترافات این عده 6 نفر دیگر از اعضای گروه فرقان را دستگیر کنیم . (9)

قطب زاده : حضور شوروی در افغانستان توطئه علیه تمامیت ارضی ایران است

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در پایان جلسه شورای انقلاب گفت : ایران مسئله حضور 30هزار نیروی شوروی در افغانستان را بمنزله خطری جدی علیه تمامیت ارضی ایران تلقی می کند و در مقابل این حرکت بی تفاوت نخواهد نشست ، همچنانکه در مقابل حضور نیروهای آمریکایی در آبهای دریای عمان ساکت نخواهد ماند . (10)

داریوش فروهر کاندیدای حزب ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد وی و چند تن دیگر از کاندیداها از شورای انقلاب درخواست به تعویق افتادن انتخابات را کرده اند . فروهر در مورد انصراف مسعود رجوی نیز گفت : مجاهدین خلق با یک وضع استثنایی در انتخابات شرکت کردند البته من به رهبری امام خمینی اعتقاد قاطع دارم و هر نظر ایشان بی شک باید مورد قبول همگان قرار گیرد .

حبیبی : در جریانات 17سال گذشته همیشه حضور داشته ام

بدنبال تائید جامعه مدرسین و تنی چند از علما و روحانیون از دکتر حسن حبیبی وی در گفت و گویی پیرامون احتمال موفقیت خود در انتخابات گفت : اصولا در ترکیب و بافت جامعه ما همیشه چهره هایی مورد تائید قرار می گیرند که بوسیله چهره های موثر معرفی شده باشند و یا اینکه در دراز مدت برنامه هایی اجرا کرده باشند که آن برنامه ها مورد تائید توده باشد .وی ادامه داد : من در صحنه های عمل علی الظاهر نبودم ولی در واقع در بطن جریانات 18-17ساله اخیر ایران همیشه حضور داشته ام. (11)

دستگیری عامل انتقال 5 شمش طلا برای بختیار

5 شاخه شمش طلا که در یک جفت کفش اسکی جا سازی شده بود تا برای بختیار آخرین نخست وزیر رژیم گذشته که اینک در پاریس بسر می برد ارسال شود توسط سپاه کشف و عامل آن دستگیر شد . (12)

درخواست هیئت ویژه از پاسداران

داریوش فروهر عضو هیئت ویژه دولت برای مسائل کردستان در گفت و گویی در مورد بیرون آمدن سپاه از مهاباد گفت : هیئت ویژه از سرپرستی سپاه پاسداران خواست که افراد سپاه پس از استقرار نظم در مهاباد و سنندج به شکلی که انتظامات را شهربانی بعهده بگیرد و هیچ فرد مسلحی هم در شهر رفت و آمد نکند قرارگاههای خود را به ارتش تحویل داده و به پایگاههای اصلی خود بازگردند . (13)

بدنبال شکست مذاکرات سادات و بگین ؛ آمریکا برای آشتی مداخله می کند

رئیس جمهور مصر اعلام کرد پیشنهاد مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل در مورد تشکیل کنفرانسی با شرکت کارتر ، سادات و بگین موافق است . سادات به دنبال ملاقاتش با رئیس پارلمان زئیر که سرگرم دیدار از مصر است در مورد عادی شدن روابط میان مصر و اسرائیل به خبرنگاران گفت : پیش از مبادله سفیر باید منتظر می شدیم کلیه نیروهای اسرائیل صحرای سینا را تخلیه کنند اما ما می خواستیم حسن نیت خود را به اسرائیل ثابت کنیم . (14)

مکری : کناره گیری نمی کنم و خود را از دیگران اصلح می دانم

دکتر محمد مکری نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا حاضر به ائتلاف است یا خیر گفت : من اگر میدانستم کسی هست از عهده این امر خطیر برآید قبول میکردم ولی با آشنایی که از وضع جهان و ایران دارم خود را اصلح میدانم .(15)

حمایت همزمان حزب توده از 4کاندیدا !

حزب توده با حمایت از 4نامزد انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شد . حزب توده از دکتر محمد مکری ، حسن حبیبی ، دکتر سامی و داریوش فروهر حمایت می کند .(16)

اعتراض بنی صدر به حذف رجوی

بنی صدر به حذف مسعود رجوی از دور رقابت ها اعتراض کرد . وی در سرمقاله روزنامه انقلاب اسلامی نوشته است : ترتیب حذف نامزدها از دور رقابت ها بودار بوده و می خواهند مردم را به انتخابات بد بین کنند ! (17)

رئیس دادگاه در جلسه محاکمه نظامیانی که به اتهام توطئه علیه جمهوری اسلامی دستگیر شده اند گفت : طبق مدارک موجود بختیار با بعضی از پرسنل پایگاه در ارتباط بوده است که چون بعضی از این افراد دستگیر نشده اند لذا از افشاگری بیشتر در این مورد خودداری می شود ولی بعدها افشاگری های لازم صورت خواهد گرفت .

مولوی عبدالعزیز : ضد انقلاب را شناسایی  و به دولت معرفی کنید

مولوی عبدالعزیز از علمای اهل سنت در جمع گروهی از مردم زاهدان گفت : باید توجه داشته باشیم که هدف امام خمینی بالاتر از مذهب شیعه و سنی است پس بدانید که هر کسی بجز این هدفی داشته باشد دشمن ما است و وظیفه فرد فرد مردم استان سیستان و بلوچستان این است که ضد انقلاب را بشناسد و به دولت معرفی کند . (18)

4 تن در ناآرامیهای کرمانشاه مجروح شدند

در حوادث کرمانشاه که منجر به تخریب محل کتابفروشی طرفداران مجاهدین انقلاب اسلامی و نیز اشغال دفتر طرفداران مجاهدین خلق [منافقین] شد 4 تن به شدت زخمی شدند و یک نفر به اتهام تیراندازی و ایجاد رعب و وحشت از طرف پاسداران دستگیر و بازداشت شد . (19)

عامل سیا در نیروی هوایی دستگیر شد

عبدالله عصر جدید تیمسار ارتش در نیروی هوایی شاهنشاهی و عامل سابق سیا در آن نیرو پس از یک ماه تعقیب و گریز دستگیر شد . سخنگوی سپاه پاسداران در باره این خبر گفت : عبدالله عصر جدید عامل سابق سیا در نیروی هوایی و یکی از همکاران ارتشبد طوفانیان که در تحمیل قراردادهای تسلیحاتی آمریکا به ایران دست داشت حدود یک ماه قبل توسط سپاه شناسایی شد و پس از تحقیق درباره وی اقدام به دستگیری او گردید ، ولی وی چند بار از محاصره گریخت و متواری شد تا اینکه او را در خانه یکی از کارمندان بازنشسته وزارت بهداری شناسایی و دستگیر کردیم . (20)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 1

2-  اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 1

3-  بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 1و3

4- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 3

5-  بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 1

6- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 1

7- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 1و 2

8- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 1

9- اطلاعات ، 1بهمن 1358، صفحه 11

10- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 1

11- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 1

12- اطلاعات ، 1بهمن 1358، صفحه 2

13- انقلاب اسلامی،  1بهمن 1358، صفحه 1

14- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 3

15- بامداد ، 1بهمن 1358، صفحه 12

16- اطلاعات ، 1بهمن 1358، صفحه 1

17- اطلاعات ، 1بهمن 1358، صفحه 1

18- انقلاب اسلامی ، 1بهمن 1358، صفحه 10

19- انقلاب اسلامی ، 1بامداد 1358، صفحه 1

20- اطلاعات ، 1بهمن 1358، صفحه 1

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول