اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران:

برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مستند گام مهمی برای بهبود سینماست

خبرگزاری فارس: مدرس و عضو شورای آموزشی دفتر اصفهان انجمن سینمای جوانان ایران گفت: نداشتن شناخت کافی فیلمسازان از شیوه‌های نوین و فضای سنتی حاکم بر روال تولید فیلم بزرگ‌ترین عوامل تکراری بودن مستندهای اصفهانی است.

برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مستند گام مهمی برای بهبود سینماست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد مولا دانش آموخته رشته ارتباط تصویری، کارگردان، تدوینگر و تهیه کننده تلویزیون و هم اکنون مدرس و عضو شورای آموزشی دفتر اصفهان انجمن سینمای جوانان ایران است، برای گفت‌وگو با محمد مولا نیازی نیست دنبال بهانه خاصی بگردید؛ آنقدر دانا و خوش صحبت است که می‌توانید رشته کلام را به دست خودش بسپارید و شما فقط لذت ببرید، با این حال من به بهانه وضعیت مستند سازی در اصفهان با او به گپ و گفت نشستم که گمان می‌کنم گفت‌وگوی چالشی خوبی هم از آب درآمد.

فارس: وضعیت مستندسازی در اصفهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مستند سازی در بین چهارگونه رایج فیلمسازی یعنی گونه‌های داستانی، انیمیشن، تجربی و مستند، در اصفهان جایگاه ویژه و بهتری دارد، ساخت پر تعداد مستندهای ابنیه به تهیه کنندگی صدا و سیمای مرکز اصفهان نشان از همین جایگاه دارد که اگر اغراق نباشد باید بگویم در ساخت مستند ابنیه به لحاظ کمیت اصفهان مقام نخست را در کشور دارد.  

فارس: در زمینه کیفیت چطور؟

در زمینه کیفیت باید گفت مشکل اساسی مستندهای اصفهانی کپی کردن فرم و ساختار و شکل شبیه به هم در قالب آنهاست که به صورت تصاویر بسیار زیبا و شیک در پلان‌هایی با میزانسن کلاسیک و حساب شده از بناهای تاریخی همراه با یک متن ادبی ثقیل و موسیقی دستگاه‌های اصفهان، شکل ثابتی به خود گرفته است.

فارس: به نظر شما بزرگ‌ترین مشکل در این مستندها از کجا ناشی می‌شود؟

ارائه حجم زیاد اطلاعات مربوط به بنای مورد استناد، ریتم فیلم را کند و خسته کننده کرده و در واقع بزرگ‌ترین ضربه را به این‌گونه مستندها وارد کرده است، در مستند دو نکته بسیارمهم که وجود دارد یکی ایده اصلی و موضوع اصلی آن است که باید جذاب و گیرا برای مخاطب باشد و دیگری روایت آنست که سردرگمی در این زمینه نشأت گرفته از عدم شناخت کافی از شیوه‌های نوین روایت است.

فارس: در زمینه‌های فنی مستندسازی اصفهان چگونه است؟

اصفهان در سال‌های اخیر در تصویربرداری و تدوین پیشرفت چشمگیری داشته است و در زمینه مستند صاحب سبک شده اما فضای تکراری و به دور از نوآوری آنها هم چنان به چشم می‌آید.

فارس: این یکنواختی در انتخاب گونه مستند در اصفهان از کجا ناشی می‌شود؟

فضای سنتی و سیستم حاکم بر روال تولید فیلم از یک سو و تردید در مورد جذب و خرید گونه‌های دیگر مستند از سوی دیگر منجر به این یکنواختی در ساخت مستند در اصفهان شده که البته بخش اعظم این مشکل  به عدم شناخت کافی خود فیلمساز بر می‌گردد که خودش را بروز نکرده است. 

فارس: علت نپرداختن به سوژه‌های اجتماعی در میان فیلمسازان اصفهانی چیست؟

مستند سازان به دلیل برخی مسایل کمتر به سراغ سوژه‌های اجتماعی می‌روند به ویژه اینکه ممکن است برای آنها از نظر تأمین هزینه و طریقه پخش هم مشکلاتی بوجود بیاید اما در اصفهان، تنوع  فرهنگی زیاد در سطح استان اصفهان و همچنین وجود اقوام مختلف در آن و قدمت استان هم مزید بر علت شده است.

فارس: در سال‌های اخیر رغبت به ساخت مستند در میان سینماگران جوان اصفهانی چگونه بوده است؟

در دو سال اخیر میل به مستند سازی در میان بچه‌ها افزایش یافته است، اما مشکل بزرگی که در سطح ملی بر سر راه مستندسازی وجود دارد بحث اکران فیلم مستند است که در اصفهان و همچنین شهرهای دیگر سینمای مخصوص برای نمایش فیلم مستند وجود ندارد و تنها در تهران یک سینما هست که خود این مسئله اندکی موجب کاهش انگیزه‌ها برای گرایش به مستند سازی شده است.

فارس: چه خصوصیاتی برای موفقیت در گونه مستند برای فیلمساز لازم است؟

مستند سازی در واقع مسیری است که عاشق خودش را می‌خواهد و دو عنصر دید و سرعت عمل نقش بسیار مهم و اساسی در آن ایفا می‌کند، در فیلمسازان ابتدای راه، به ویژه نگاه غلطی وجود دارد و آن اینست که غالبا تصور می‌شود فیلم مستند کم خرج‌تر و کم دردسرتر است در حالی که گاهی برای مراحل پیش تولید و تحقیق یک فیلم مستند زمان و هزینه به مراتب بیشتری صرف می‌شود.

فارس: شبکه مستند توانسته تأثیری در بهبود سینمای مستند داشته باشد؟

افتتاح شبکه مستند گامی مهم و مؤثر در رشد و ارتقای فرهنگ مستند بینی و مستند سازی بود و به عقیده من هم در میان عوام و هم در میان خواص یکی از سه شبکه برتر تلویزیون ایران است.

فارس: حضور اصفهانی‌ها در جشنواره‌های فیلم مستند چگونه است؟

در واقع تنها جشنواره معتبر در زمینه مستند جشنواره حقیقت است که در آن هم حضور اصفهانی‌ها چندان پر رنگ نبوده است.

فارس: تا کنون جشنواره استانی در زمینه فیلم مستند در اصفهان برگزار شده است؟

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند اصفهان یکی از بهترین جشنواره‌ها در زمینه مستند بود که چند سال پیش به همت زاون قوکاسیان در اصفهان برگزار شد و استقبال خوبی هم از داخل وهم خارج کشور از این جشنواره شد اما متأسفانه بنا به دلایل نامعلومی سال‌های بعد از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برگزار نشد.

فارس: از سوی دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در اصفهان، در این زمینه چه  تلاشی صورت گرفته است؟

در ماه گذشته دفتر انجمن در اصفهان، اقدام به تأسیس اتاقی به نام اتاق مستند به همت یکی از کارمندان انجمن نمود که قرار بود فیلم‌های مستندسازان اصفهانی در آن به نمایش در آمده و با حضور کارشناسان و اساتید تحلیل و بررسی شوند که بعد از برگزاری چند جلسه به دلیل عدم استقبال فیلمسازان منحل شد.

فارس: چه اقداماتی را برای رشد سینمای مستند در اصفهان ضروری می‌دانید؟

در شرایط فعلی اتفاقی که می‌تواند برای جریان مستند سازی در اصفهان بسیار مفید و مبارک باشد برگزاری یک جشنواره بین‌المللی با حمایت همه ارگان‌های متولی تولید فیلم است که بتواند مانند جشنواره کودک رفته رفته جای خودش را باز کند و به نوعی فرهنگ سازی هم کرده باشد.

فارس: کلام آخر؟

با توجه به اینکه تمام جوامع پیشرفته و مترقی نیازمند گونه مستند در سینما هستند و تولید مستند  یکی از شاخصه‌های رشد فرهنگ بشری است، حمایت از سوی دولت و ارگان‌های فرهنگی متولی در این زمینه را می‌طلبد.

انتهای پیام/2301/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول